آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Sunday, October 8, 2017

انواع ازدواج درافغانستان

کریم پوپل
مطابق ماده ۶۰ قانون مدنی افغانستان:ازدواج عقدی است که معاشرت زن و مرد را به مقصد تشکیل فامیل مشروع گردانیده حقوق و وجایبی را میان طرفین به وجود می‌آورد.درشریعت اسلامی ازدواج پس از عقد شرعی قانونی میباشد .
 
غیر ازاین دواج نبوده جرم است. اهليت ازدواج وقتي كامل مي‌گردد، كه ذكور سن هجده و اناث شانزده سالگي را تكميل كرده باشند. ازدواج عقدی است که شرافت یک مرد را تکمیل می نماید. انواع ازدواج در افغانستان قرار ذیل میباشد.
۱. ازدواج اطفال
بعضی از فامیل ها غرض خوشی خانمها اطفال خودرا در کوچکی مزدوج ساخته الی بلوغیت آنها را نگاهداری می نمایند. بعضاً اینگونه ازدواجهای قبل از وقت پیامدهای ناگوار را نیز دارد.
۲.ازدواج های رسمی
این ازدواج معمولی بوده مطابق به رسوم وعنعنات افغانی زن ومرد پس از طلبگاری نکاح باهم شریک زندگی میشوند.۳. ازدواج اجباری 
این ازدواج غیر عادی بوده بعضی های دختر خودرا جبرا با یک شخص به عقد نکاح می آورند. فقر اقتصادی، رسوم ناپسند، ناامنی و ادامۀ فرهنگ معافیت از دلایل عمدۀ افزایش ازدواج‌های اجباری و زیر سن قانونی در افغانستان است. سالانه بطور اوسط ۲۳۰ ازدواج اجباری بوقوع می پیوندد.
۴. شیربها 
در بعضی از ولایات غربی  افغانستان شخصی دختر خودرا در برابر یک مقدار پول برای داماد خود نکاح می نمایند. پسر تا زمانیکه تمامی پول خسر را پوره نکند حق ندارد خانم خودرا از خانه خسر ببرد . بعضاْ عروس در خانه پدر صاحب ۲ یا ۳ طفل میشود ولی الی تکمیل شیربها در خانه پدر باقی می ماند. مطابق به حکم شرعی اگر شیربها به رضایت داماد نباشد. کاملا حرام است.
۵.بد (خون بها)
بدترین ازدواج بد است. اگر شخص مرتکب قتل و یا امثال آن جرم بزرگ را در برابر یک فامیل مرتکب می گردد .این شخص پس از جرگه خواهر یا دختر خودرا به بد داده با یکی از اعضای فامیل متضرر نکاح می نماید. در حقیقت بد قربانی نمودن یک دختر است.
۶. آلش بدل
نوع از ازدواج است که مصارف عروسی را پائین آورده ۴ جوان خوشبخت میشوند. طوریکه یک فامیل دخترو پسر خودرا با دختر وپسر فامیل دیگربا هم مزدوج می سازند. این عمل اگر برضایت جوانان و فامیل هردو طرف صورت گرفته باشد حلال است. در غیر نکاح بدلی بوده بدلی دادن  زن در اسلام حرام است.
۷.ازدواج میراثی
در بسا حصص افغانستان اگر یک برادر می میرد خانم اورا برای برادر دیگرش ویا اقارب نزدیکش نکاح می نماید. درینگونه ازدواجها موضوع سن وسال مطرح بحث نیست .  علت عمده این ازدواج   موضوع  ننګ، ناموس وغیرت فامیلی بوده نمی گذارند بیگانگان به ناموس شان دست یابد.
۸. ازدواج دسته جمعی 
در بعضی حصص افغانستان بخصوص در میان مردم هزاره ۵۰-۱۰۰ جوان در یکروزدر یک تالار ازدواج می نمایند. این ازدواج جلوگیری از مصارف بیجا بوده جوانان به سادگی صاحب خانواده میشوند.
۹. نکاح توافقی
زن ومرد بیوه پس از توافق بین هم ویا توافق بین دوفامیل فقط با یک نکاح زن خانه شوهر میرود.درین گونه ازدواج موضوع پول مطرح بحث نمی باشد.
۱۰. بدلی
شخصی اگر مقروض کسی باشد ، پسرو دخترعاشق که غیر شرعی از خانه فرار کرده باشد ویا شخصی چیری را می خرد پول ندارد ، یا  کسی به  ناموس کسی دست درازی  نموده باشد وغیره عوامل که  مشابه این باشد . درینصورت طرف اصلی به شخص مقابل خواهر ویا دختر خودرا دربدل ارزش نامبرده و یا تلافی جرم  نکاح می نماید بدلی گفته میشود. بدلی در میان اعراب قبل از اسلام وجود داشت. این عمل حرام بوده مرتکبین آن مجرم شناخته میشوند.
۱۱. باختن در قمار
بعضی از قمار بازان در جریان قمار خانم دختر و یا خواهر خودرا در قمار باخته تحویل شخص برنده می نماید.این عمل در اسلام حرام بوده کننده این عمل مجرم میباشد.
۱۲. خرید وفروش
در بعضی حصص افغانستان دختران و زنان مانند امتعه خرید و فروش میشوند.
۱۳. نکاح موقتی (صیغه) 
در شرعیت نکاح دایمی و موقتی وجود دارد. ولی در افغانستان تا حال نکاح موقتی دیده نشده است. ممکن در میان مردمان شیعه مذهب وجود داشته باشد ولی خیلی سری است.
۱۴. جهاد نکاح 
جهاد نکاح یا جهاد جنسی یک نام متسعار برای رابطه جنسی در چارچوب جهاد است . دختران و یا زنان که به زور یا به میل خود، برای رفع نیازهای جنسی مردان جهادی اقدام می کنند. جهاد نکاح است. این گونه نکاح صرف در میان داعش شرعی خوانده میشود وبس. تا حالی کدام دختر افغان حاضر به جهادنکاح نشده است.
۱۵. ازدواج زیرسن با مرد بزگ سن
شخصی اگر دختر خورد سن خودرا بدون رضایت دختر به مرد مسن نکاح می نماید ازدواج زیرسن بوده غیر قانونی میباشد. مطابق به ماده  مرتکبین آن مورد باز پرس قانونی قرار می گیرند. منشع اینگونه ازدواج پول میباشد. در صورتیکه موضوع پول نباشد چنین واقعه رخ نمی دهد. بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی سازمان ملل ، در حال حاضر بیش از ۴۶ درصد از دختران افغان قبل از سن ۱۸ سالگی و بیشتر از ۱۵ درصد پیش از سن ۱۵ سالگی ازدواج می‌کنند. براساس ماده ۷۱ قانون مدنی افغانستان، حداقل سن ازدواج برای دختران در افغانستان ۱۶ میباشد.
۱۶ . ازدواج بزور
این نوع ازدواج پس از جنگ داخلی در افغانستان مروج شده است. طوریکه قومندان محل یا زور گویان محل بدون رضایت دختر و  پدر مادرش دختر را از خانه کشیده به نکاح خود در آورده است . یا اینکه به دختری کسی اولا تجاوز نموده سپس به نکاح خود در می آورد. زیاده واقعه آن طوریست که قومندان به پدر دختر گفته است که تا فردا دستمال دخترت را برایم روان کن در غیر کشته میشوی. ندرتا هم اینطور واقعه وجود دارد که شخص زن مقبول شوهر دار را از خانه اش ربوده در عقد نکاح خود در آورده است.
۱۷. ازدواج فراری
بعضی از زنان افغان از خانه خود فرار نموده با مردی دیگر بدون اینکه طلاق حاصل کند ازدواج نموده است.  معمولا این گونه  زنها از افغانستان خارج شده در کشورهای خارج ازدواج دوم را می نمایند.
منابع
۱ :قانون ازدواج در افغانستان نوشته وزارت عدلیه افغانستان در وبگاه بشارت
۲. سنت‌های عرفی ازدواج در افغانستان با نگاهی به فقه نوشته علی پیام در وبگاه کمیسون حقوق بشر.
۳. محافل عروسی در کابل نوشته دوچ ویله المان
۴.ازدواج ارثی در افغانستان نوشته امین الدین سعیدی در وبگاه  افغان پیدیا
۵. (نشریه‌ی آگاهی حقوقی، شماره‌ی21، "عوامل ازدواج اجباري، (http://www.moj.gov.af/?lang=da&p=label104، وزارت عدلیه‌ی افغانستان، کابل،22 دلو 1388)
۶. منیر، محمد داوود و جمع دیگر، نشر: شبکه جامعه‌ی مدنی و حقوق بشر، قوس 1388، کابل، افغانستان، ص34
۷. قانون منع خشونت علیه زن، جریده رسمی، ماده سوم، فقره4
۸. قانون منع خشونت علیه زن، شماره جریده رسمی 91، مورخه 29/4/1388، کابل، افغانستان، ماده 25
۹. نظری بر قضایای فرار از منزل، تهیه و نشر: نهاد تحقیقاتی حقوقی زنان و اطفال (WCLRF)، ص21
 
۱۰. ترکمنی، نسرین، " کتاب بررسی وضعیت زنان جوان در خانواده، نشر: کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، 1388، کابل،  افغانستان، ص14
 
۱۱. قانون منع خشونت علیه زن، جریده رسمی ، مورخه ، کابل، افغانستان
۱۲. دسترسی زنان به عدالت در شرق افغانستان، تهیه و نشر: NRC (هئیت ناروی برای مهاجرین)، 2006-1946، کابل، افغانستان، ص11
۱۳. هزینه‌های بالای ازدواج در افغانستان و مشکلات جوانان نوشته تاج الدین سروش در وبگاه بی بی سی فارسی
۱۴. غفوریان قالیباف، مریم، "بررسی عوامل اجتماعی مؤثر بر معیارهای همسر گزینی، پایان نامه کارشناسی ارشد جامعه شناسی، سال تحصیلی، 1387-1386، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ص14
 
۱۵. حقوق زن در اسلام و تطبیق آن با عهدین، همان، ص 79
۱۶. رمضانی، محمد، حقوق زن در اسلام و تطبیق آن با عهدین، پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد جیرفت، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، سال تحصیلی 1480-1379، ص46
۱۷. قانون منع خشونت علیه زن، افغانستان، موارد خشونت، جریده رسمی، شماره 91، مورخه 29/4/1388، افغانستان، کابل، ماده5
۱۸. قانون خشونت علیه زن، افغانستان، همان، ماده 27
۱۹. ناجی، احسان الله، ازدواج های اجباری و پیامدهای آن، نشر: کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، کابل، افغانستان، جنوری 2004، کابل، افغانستان، ص15
۲۰. گزارش تحقیقی تعدد زوجات در افغانستان، تهیه و نشر: نهاد تحقیقاتی حقوق زنان و اطقال (WCLRF)، 1385، ص   29http://wclrf.org.af/dari/
 
۲۱. گزارش تحقیقی تعدد زوجات در افغانستان، تهیه و نشر: نهاد تحقیقاتی حقوق زنان و اطقال (WCLRF)، 1385، ص43
۲۲. روشان، حمید، "زنان خوست از مشکلات عنعنوی و اجتماعی شاکی اند"، مجله حقوق بشر افغانستان زنان بهتر می دانند، تهیه و نشر: کلید گروب (TKG)، CLI، پژواک، 1385، ص15
۲۳. واحدی، فهیمه، مجله حقوق بشر، نشر: کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، سال هفتم، شماره5، پنجم اسد 1388، ص45
197
۲۴. رمضانی، محمد، «حقوق زن در اسلام و تطبیق آن با عهدین»، همان، ص 49
۲۵. رحمانی، عبدالوهاب، راهنمای حقوق خانواده در افغانستان، نشر: روزنه (کمیته‌ی دفاع از حقوق زنان افغانستان)، 1383، ص53
۲۶. دسترسی زنان به عدالت در شرق افغانستان، تهیه و نشر: NRC (هیأت ناروی برای مهاجرین)، 2006-1946، کابل، افغانستان، ص12
۲۶. بررسی تأثیر عنعنات بالای زنان و اطفال، «گزارش کنفرانس تأثیر عنعنات بالای زنان و اطفال»، تهیه و نشر: نهاد تحقیقاتی حقوقی زنان و اطفال، قوس 1388/ 2004م، ص21
۲۷. رحمانی، عبدالوهاب، راهنمای حقوق خانواده در افغانستان، نشر: روزنه (کمیته‌ی دفاع از حقوق زنان  افغانستان)، 1383، ص77
۲۸. نظری بر قضایای فرار از منزل، تهیه و نشر: نهاد تحقیقاتی حقوقی زنان و اطفال (WCLRF)، ص11
۲۹. دسترسی زنان به عدالت در شرق افغانستان، تهیه و نشر: NRC (هئیت ناروی برای مهاجرین)، 2006-1946، کابل، افغانستان، ص12
۳۰. رحمانی، عبدالوهاب، راهنمای حقوق خانواده در افغانستان، نشر: روزنه (کمیته دفاع از حقوق زنان  افغانستان)، 1383، ص52
۳۱. گزارش تحقیقی تعدد زوجات در افغانستان، تهیه و نشر: نهاد تحقیقاتی حقوق زنان و اطقال (WCLRF)، 1385، ص20
۳۲. واحدی، فهیمه، مجله حقوق بشر، نشر: کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، سال هفتم، شماره5، پنجم اسد 1388، ص45
۳۳. گزارش تحقیقی تعدد زوجات در افغانستان، تهیه و نشر: نهاد تحقیقاتی حقوق زنان و اطقال (WCLRF)، 1385، ص42
۳۴. نظری بر قضایای فرار از منزل، تهیه و نشر: نهاد تحقیقاتی حقوقی زنان و اطفال(WCLRF)، ص12 (مصاحبه با ک.، زندان پلچرخی کابل، 9.5 قبل از ظهر، 7/8/84
 

Virus-free. www.avast.com

No comments: