آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Thursday, August 17, 2017

کنسرت آریانا سعید درهر صورت برگزارمی‌شود

قرار است روز ۲۸ اسد کابل شاهد آوازخوانی آریانا سعید، هنرمند پرآوازۀ زن افغانستان باشد، اما از آغاز آماده‌گی‌ها، این برنامه با مخالفت شماری از روحانیون و ملاها روبه‌رو شده است.

 
این مخالفان می‌گویند که اول حکومت باید جلو این کنسرت را بگیرد و در غیر این صورت «هر عملی، عکس‌العملی به دنبال دارد.»
عطاالله فیضانی، رییس شورای علمای کابل به سلام‌وطندار می‌گوید، بهتر است حکومت به خوبی جلوی برگزاری این کنسرت را بگیرد و اگر کابل میزبان این کنسرت باشد دولت به چالش کشیده خواهد شد.
فیضانی تأکید می‌کند که این کنسرت صددرصد برگزار نمی‌شود و فرض محال اگر برگزار شود، وضعیت بحرانی خواهد شد و از کنترل حکومت خارج می‌شود. او می‌افزاید، ممنوعیت آنان صرفاً برای کنسرت آریانا سعید نیست و در آینده نیز با چنین برنامه‌هایی مخالفت خواهند کرد.
اما آریانا سعید، هنرمند شهرۀ افغانستان می‌گوید، مسألۀ موسیقی و سازوآواز همیشه از سوی ملاها منفی دیده شده، در حالی که این کنسرت برای شادی مردم جنگزدۀ کشور برگزار می‌شود. بانو سعید می‌گوید، در موقع ثبات و امنیت خودبه‌خود موسیقی جایش را در جامعه می‌یابد، «بهتر است در جنگ و ناامنی به این بهانه به دنبال خوش‌حالی مردم باشیم.»
او تأکید می‌کند که «در هر صورت این کنسرت برگزار می‌شود و هیچ کس مانع آن شده نمی‌تواند.»
قرار است پول به دست‌آمده از این کنسرت به بازمانده‌گان قربانیان رویدادهای اخیر کمک شود.
این نخستین بار نیست که ملاها با برگزاری کنسرت و سازوسرود مخالفت می‌کنند. مخالفت با موسیقی در افغانستان پیشینۀ درازی دارد. در دورۀ حاکمیت حامد کرزی، رییس جمهور پیشین نیز در چند مورد مخالفت با موسیقی خبرساز شد. یک ماه پیش شورای علمای سمنگان و بامیان با برگزاری جشنوارۀ موسیقی مخالفت کردند و پنج سال پیش نیز در هرات، یک روحانی مانع برگزاری کنسرت شفیق مرید، یکی از آوازخوانان شده بود
 



Avast logo
This email has been checked for viruses by Avast antivirus software.
www.avast.com

No comments: