آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Sunday, August 20, 2017

آریانا سعید: خوشت نمی‌آید چینل را تبدیل کن

حسن کریمی
سال‌ها بود که هیچ کنسرت موسیقی، رقص و شادی در فضای بازِ باغ بالا در شهر کابل برگزار نشده بود. جنگ، همه‌ی این‌ها را گرفته بود.اما روز شنبه، شام روز استقلال افغانستان، کنسرت آریانا سعید، آوازخوان جنجال‌برانگیز

 
 و پرطرف‌دار کشور در آن‌جا برگزار شد. اکثر باشنده‌گان کابل، برگزاری این کنسرت را که خوشی، شادی و خنده آفرید، یک اتفاق خوب می‌دانند.
این کنسرت با مخالفت برخی‌ از باشنده‌گان رو به‌رو شد. قرار بود کنسرت در غازی استدیوم اجرا شود، اما به خاطر مسایل امنیتی آن‌جا اجرا نشد. ولی کنسرت موسیقی آریانا سعید، در فضای باز در پهلوی حوض هوتل انترکانتینتال در باغ بالا برگزار شد. دختران و پسرانی که لباس‌های دل‌خواه‌شان را پوشیده بودند، در این کنسرت حضور یافتند.
آریانا سعید، آوازخوان و سلبریتی افغان، این روزها به یک چهره جنجال‌برانگیز بدل شده است. طرف‌دارانش او را شجاع، ریسک‌پذیر، خوش‌صدا و خوش‌لباس می‌خواند. اما مخالفانش خانم سعید را نکوهش می‌کنند.
یک روز پس از کنسرت، خانم آریانا سعید خوش‌حال است. او در باره این‌که چرا کنسرت را درست در روز استقلال برگزار کرد، گفت: «روز استقلال را به خاطر این انتخاب کردم که یک روز مهم و ملی است. در سال‌های اخیر، اهمیت این جشن را آهسته آهسته از دست می‌دادیم، خواستم مردم باز اهمیت این روز را بدانند، در پهلوی آن می‌خواستم که یک بهانه شود، لبخند خوشی بر لبان هم‌وطنان خود، هم‌وطنانی که سخت برای یک دقیقه نیازمند خوشی هستند، بیاورم. در این اواخر در افغانستان حادثه‌های ناگوار و دل‌خراش رخ داده بود. روحیه مردم کاملاً ضعیف شده است، مردم در حال گریز هستند به طرف خارج روان استند، می‌خواستم با این کار یک امید ایجاد بکنم.»
این کنسرت قرار بود در غازی استدیوم برگزار شود. اما فرماندهی گارنیزیون شهر کابل به خاطر تهدیدات، مانع برگزاری کنسرت در غازی استدیوم شد. خانم آریانا در این باره گفت: «پلان کنسرت در غازی استدیوم بود، به خاطر این که گارنیزیون برای ما گفتند مبادا کدام گپی شود، چون غازی استدیوم بسیار بزرگ است. تأمین امنیت استدیوم برای آن‌ها بسیار مشکل بود، از همین خاطر تغییر کرد.»
او در باره ممانعت‌ها به خاطر کنسرتش گفت: «دقیق نمی‌فهمم چرا در کنسرت من ممانعت می‌کنند، شما می‌دانید که چند کنسرت دیگر اجرا شد، کسی ممانعت نکرد، نوبت کنسرت من آمد، صداها بلند شد. شاید یگانه دلیلی که من می‌توانم این را ببینم، اکثر همین [شخصیت] تأثیرگذاری من باشد، چون من روی جامعه تأثیرگذاری دارم. هر قدمی که بر می‌دارم زیاد غوغا برپا می‌کند.» آریانا سعید، چندین آهنگ مشهور دارد. اما پرطرف‌دارترین آهنگش، آهنگی به نام «یار بامیانی» است که بیشترین بازدید را در یوتیوب داشته است. به گفته خودش این آهنگ را از کودک چندساله تا کهن‌سالان دوست دارند. خانم سعید یک آلبوم بیرون داده که شامل
۱۴ آهنگ است و اکثر آن تصویری است. این آوازخوان به زبان فارسی دری و پشتو آواز می‌خواند.
خانم آریانا سعید، در باره‌ی زنان نیز آهنگ اجرا کرده است که می‌توان به آهنگ «بانوی آتش‌نشین» اشاره کرد. او علت این که چرا درباره زنان افغان آواز می‌خواند در صحبت‌هایش افزود: «زن‌ها در افغانستان از سال‌ها به این‌سو تحت ظلم و ستم قرار دارند، حق و حقوقی انسانی را که باید داشته باشند، آن را ندارند. از خود صدا ندارند، آواز ندارند که آن را بلند بکنند، من به این خاطر که کاری برای حقوق خانم‌ها کرده باشم، در موردشان می‌خوانم و پیام آن‌ها را به دنیا برسانم. وقت آن است که هر کس حق و حقوق و آزادی خود را داشته باشد. منظورم از آزادی این نیست که لباس کوتاه بپوشید، منظورم از آزادی همان آزادی انسانی است، آزادی کاری، آزادی فکری؛ یک زن بتواند تصمیم زنده‌گی خودش را خودش بگیرد.»
این بار اول نیست که کنسرت آریانا سعید با مخالفت برخی‌ها رو به‌رو می‌شود. او چند سال قبل در یک اجرایش که لباس سفید پوشیده بود و از تلویزیون طلوع نشر ‌شد، نیز واکنش‌برانگیز شد. بعداً در ماه می سال
۲۰۱۷ در کنسرتی که در پاریس برگزار کرد، لباس متفاوتی پوشیده بود که دوباره با واکنش‌های موافق و مخالف بسیاری از کاربران در شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شد، سرانجام اما خانم سعید در یک عمل نمایش‌گونه همان لباس را آتش زد. آریانا سعید را در انتخاب لباسش، سه نفر از دیزاینرهایش کمک می‌کنند، اما در برخی موارد، خودش لباس‌اش را انتخاب می‌کند.
او در باره طرز لباس‌پوشیدن خود گفت، «اگر شما توجه داشته باشید، به طور عادی لباس من هیچ وقت خارج از چوکات نیست، من در خارج در لندن زنده‌گی می‌کنم، هیچ لباس خارج از چوکات نمی‌پوشم که بیخی آزاد باشد، کوتاه باشد، یا یخن‌ام لوچ باشد، بروید نگاه کنید، بعضی از هم‌وطنان ما بار رنگ روشن سفید و گوشتی، یک حساسیت خاص دارند، شاید به همین خاطر گپ‌ها (اشاره به اجرای کابل و کنسرت پاریس) بلند شد، اما روی ستیژ، من یک هنرمندم، لباس یک هنرمند و با فرد عادی باید فرق کند.»
آریانا سعید هشت سال داشته که افغانستان را ترک کرده و به کشور پاکستان مهاجر می‌شود. او تا دوازده ساله‌گی آن‌جا زنده‌گی می‌کند و پس از آن، به سویس می‌رود، مکتب را در شهر زوریخ تمام می‌کند. بعداً در لندن ساکن می‌شود و درس‌های کالج‌اش را در آن‌جا ادامه می‌دهد و از رشته‌ی مدیریت تجارت فارغ‌التحصیل می‌شود. آریانا سعید شش سال پیش به افغانستان برگشت و برنامه‌های هنری خود را به پیش می‌برد. او در برنامه استعدادیابی در بخش موسیقی به نام «آواز افغانستان» که از تلویزیون طلوع نشر می‌شد داور بود، پس از آن، دو سال در برنامه «ستاره افغان» نیز داوری کرده است. صفحه فیس‌بوک آریانا سعید را نزدیک به دو میلیون نفر «لایک» کرده‌اند. خانم سعید هر چند روز یک بار، ویدیو زنده‌ا‌ی در آن بخش می‌کند و با طرف‌دارانش «جور و پرسانی» می‌کند و به آن‌ها «بوسه» می‌فرستد.
سهیلا یکی از طرف‌داران آریانا سعید گفت: «من صدا، آهنگ‌ها، جرأت و استایل آریانا سعید را دوست دارم، مکان کنسرتش را لغو کردند، او مقاومت کرد، از یک گوشه‌ای دیگر صدایش را بلند کرد. نفس برگزاری این کنسرت مهم بود، این کنسرت در شب برگزار شد، زنان و دختران زیاد شرکت کردند، کف زدند و رقص کردند و هورا کشیدند.»
پول تکت این کنسرت به بازمانده‌گان میرزاولنگ ولایت سرپل کمک می‌شود. گروه داعش و طالبان، در
۱۲ اسد ۱۳۹۵ خورشیدی در منطقه‌ی میرزاولنگ ولایت سرپل حمله کردند و دست به کشتار زدند، آن‌ها نزدیک به ۵۲ نفر به شمول زنان و کودکان را کشتند.
بیش از
۳ هزار نفر در کنسرت باغ بالا در هوتل انترکانتینتال شرکت کرد بودند که حضور دختران و زنان چشم‌گیر بود. قیمت تکت ۲۰۰ افغانی بود، اما در بازار سیاه بهای تکت این کنسرت، به ۲ هزار افغانی نیز رسیده بود.
آریانا سعید جمله‌ای را به کسانی که دوست ندارند او آواز بخواند، در یکی از ویدیوهای زنده‌اش در صفحه فیس‌بوک خود گفته بود، حالا نیز تکرار می‌کند: «اگر خوشت نمی‌آید، چینل را تبدیل کن.» او هم‌چنان گفت: «کسانی‌که ضدیت با کنسرت داشتند، آن‌ها مارکیتنگ [بازاریابی]مفت برای من کردند.»
آریانا سعید در آینده‌های نزدیک سه آهنگ جدیدش را به بازار عرضه می‌کند که یکی از آن‌ها آهنگی میهنی به نام «همت کن»، دیگری عاشقانه و سومی آن پشتو خوانده شده‌است.
موسیقی افغانستان در سال‌های اخیر رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است. اکنون به صورت حرفه‌ای موسیقی در نهادهای علمی و انستیتوت ملی موسیقی تدریس می‌شود. خانم سعید نیز به این باور است که آهنگ‌های هنرمندان افغان کیفیت‌شان بهتر شده و حضور دختران نیز در این بخش بیش‌تر شده است.
آریانا سعید، این آوازخوان سرکش، در شب استقلال کشور، دست‌کم برای ساعاتی توانست با آهنگ‌هایش شادی را به این شهر خسته از خون‌ریزی و غم، هدیه کند.       
هشت صبح
 
 
 



Avast logo
This email has been checked for viruses by Avast antivirus software.
www.avast.com

No comments: