آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Thursday, August 10, 2017

کودکان یتیم پرورشگاه ها شکار جنسی وحشی ها

 شیرین نظیری
کودکانِ قشرآسیب پذیرجامعه ما،همین که یتیم و بی سرپرست می شوند،بدبخت ترمی شوند. بر اساس گزارش ها درچندسال پسین ؛ده ها کودک در پروشگاه ها یا مورد سو استفاده‌ جنسی  قرار گرفتند و یا هم لت و کوب شوند.

فرهاد سیزده‌ ساله، دانش‌آموز صنف هفتم پرورشگاه به روزنامه هشت صبح گفته بود:  چند روز پیش مدیر پرورشگاه او را در یکی از حمام های تخار به قصد تجاوز جنسی برده بود.
فرهاد گفت: "زمانی که کارهای خانه مدیر را تمام کردم، به من گفت که لباس‌هایم را به حمام "حفیظ بای" ببر همراه با مدیر صاحب به حمام رفتم، مدیر به صاحب حمام گفت که بچه‌ام می‌شود، وقتی داخل حمام شد کالای خود را کشید و به من نیز گفت کالایت را بکش."
فرهاد می گوید، وقتی از حمام فرار کردم، مدیر به دنبالم از حمام بیرون شد و به صاحب حمام گفت که به پسرم می‌گویم که مرا کیسه‌ کن؛ اما او فرار می کند.
عوض‌ محمد، از دانش‌آموزان دیگر این پروشگاه می گوید که همیشه مورد لت‌وکوب مدیر قرار گرفته و امتیازهای را که دولت برای‌شان می‌دهدنیزمدیربه خانه خودمی برد.
او گفت که مدیرشب بچه ها را به مقصدهای خاص دراتاق خودمیبرد و بعدبه حمام میروند. تجاوز جنسی در این اواخر، نگرانی های گسترده را ایجاد کرده است.
کودک‌آزاری از جمله مشکلاتی است که آسیب‌های جبران ناپذیری را بر سلامت جسمی و روانی کودکان تحمیل می‌کند.

کودک‌آزاری عبارت است از تهدید یا آسیب به سلامت جسم یا روان و سعادت و رفاه کودک‌ که معمولن والدین یا افراد مسوول عامل آن هستند..
موضوع کودک‌آزاری ‌کودکان در افغانستان تاکنون کمتر مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفته است‌، نه به خاطر کم‌اهمیت یا بی‌اهمیت بودن موضوع‌، بلکه به دلیل نبودن ضمانت اجرایی موثر و کافی برای مجازات و تنبیه افرادی که مرتکب کودک‌آزاری می‌شوند.
پیشتر، در ولایات، تخار، بلخ، هرات و کابل گزارش های گسترده ای مبنی بر تجاوز جنسی برکودکان نشر شده بود. درتازه ترین مورد از برخی کودکان"پرورشگاه علاالدین"در غرب کابل روایت شده که ازکودکان سو استفاده‌ جنسی می شوند. اگروضعیت درمرکزچنین است. پس حال کودکان در ولایات چه خواهد بود؟
بارها و بارها به وزارت کار و امور اجتماعی پیشنهاد کردم که : مسوولین و مامورین "پرورشگاه ها" ، "مرستون ها" ،"لیلیه های دختران" ،"زندان های زنان" باید "زنان" انتخاب شوند. تا کودکان ودختران از تجاوز و اذیت وآزار درامان بمانند.اما کجاست آن دیده بینا و آن گوش شنوا؟



 
 



Avast logo
This email has been checked for viruses by Avast antivirus software.
www.avast.com

No comments: