آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Thursday, March 23, 2017

دشواری های زن بودن

محمد علی فکور
من زن نیستم. آزادم مثل تمام مردانِ دنیا، سر و سودایم در دستِ خودم است. آزادانه تصمیم میگیرم، مستقلانه عمل میکنم و سختکوشانه به کارهایم رسیدگی میکنم. رفتن، آمدن، خوردن، خوابیدن، مطالعه کردن، کار کردن و انجام هر کار دیگری دستِ خودم است.
 
خودم مالک خود و صاحبِ زندگی خود هستم.
وقتی در جاده قدم میزنم، سرم را بلند میگیرم و به بهانهی اینکه "مرد" هستم، از اذیت و آزار اوباشان آزادم. کسی به خاطر اندام زیبا، کمرِ باریک، چشمانِ سیاه، چادرِ کوچک یا لباس تنگ و نازکام مزاحمام نمیشود. آنهایی که شهوت شان در چشم شان است، از لباسِ کوتاه من به گناه نمیافتند؛ چون از یکطرف مرد در پوشش خود آزاد است و از طرف دیگر، زن که به گناه آلوده نمیشود، این فقط مرد است که از "بد حجابی" زن به گناه آلوده میشود. در هرچهار راه چندین تکسی به خاطر سوار کردنِ من سرش را به پشتِ دیگری نمیکوبند. وقتی میخواهم مثل مردان در شهر غذای نوشجان کنم، کسی پشتِ پردههای تاریک و "زنانه" رهنماییام نمیکنند. از قیدِ این چرندیات هم آزاد هستم: "بهبه چه مالی است!!"، "بادی ره ببی"، "چه گشتاری داره"، "شمارهات چند اس؟"، "میشه مهمان ما شی"، "مه صدقه گشتارت شوم" "الا مره در دادی" و.... خودم هستم و آزادیهای که به عنوان یک مرد برایم داده شده است. وقتی تصمیمی میگیرم، خودم آیندهام را، مسیرم را، شریک زندگیام را، نوع خانه و موترم را انتخاب میکنم. کسی حق ندارد که سیاه و سفیدش را برایم تعیین کند. از دیدنِ صورتام کسی بیآبرو نمیشود، از دیدنِ موها و اندامم کسی به گناه نمیافتد، از پوشیدن لباس دلخواهام کسی لذت نمیبرد. لباسهای آستین بریدهام شهوت کسی را بر نمیانگیزاند. کسی مرا مایهی ننگ و نگونبختی نمیداند، کسی ناقصالعقلام نمیخواند، رسیدن به آرزوهایم خیلی مشکل نیست. کسی نمیتواند بگوید: "تو ره د بچه فلانی میتیم که خوب سرمایهدار اس". کسی تعیین تکلیف نمیکند که "موتر دواندن یا اسپدواندن بری مردا بد اس". پس زنده باد آزادی مردانه. چه آزادی سرشاری!! دستِ کسی را میبوسم که چنین لطفی در حق من (مرد) کرده است. چه مهربانی بوده است.
وقتی در خانه هستم کسی نمیگوید "اُ دختر هله مهمان آمد، پشت کندو پُت شو". نمیگوید: "صورتِته را فلانی نبینه، اگر نی ما بیعزت میشیم." کسی نمیگوید: "دخترِ سک ما از نان دادنات بیزار شدیم، خدا کنه زودتر بریت صاحب پیدا شوه تا از نِقنِق (ات) خلاص شویم."، کسی نمیگوید: "اگر زنِ خوب باشی، مه هم مجبور نمیشُم سرت دیگه زن کنم."، کسی لتوکوبام نمیکند و در جریان لتوکوب فریاد نمیزند که "چُپ شو بی پدر، صدایته همسایا میشنوه"، کسی به خاطرِ اختلاف با نظراتِ دکتاتورانهاش تهدید به طلاقام نمیکند، کسی به خاطر اطاعت نکردن از اوامرش، نفقهام را قطع نمیکند، کسی به خاطر اظهار نظر در ارتباطاتاش با زنان و دختران دیگر، بینیام را نمیبُرد، کسی بر سرِ قیمتام، با طرفِ زندگیام چانه نمیزند، کسی از فروشِ بدن من سود نمیبرد؛ کسی حقوقِ اقتصادیام را ضایع کرده نمیتواند؛ چون من "مرد" هستم و مختار زندگی خود.
این "آزادیِ عمل" و "قدرتِ اراده" چه لذتی دارد و تا چه اندازه، احساس "انسان بودن" و "شخصیت داشتن" را در انسان زنده میکند. اصلن مفهوم "انسان بودن" تا اعماقِ وجودِ آدم ریشه میدواند. امید و آرزو در رگ و خون و استخوانِ آدم جوانه می زند....
من زن نیستم، اما از مرد بودنام هم افتخار نمیکنم. من زن نیستم، اما طعم ذره ذرهی این حقارتها و مظلومیتها را با حلقومِ مردانهام میچشم. من زن نیستم، اما فریادِ مظلومیت زنانِ کشورم را با گوشِ دل میشنوم. زن نیستم، ولی چیغ زدن (فریاد کشیدنِ) این مردان نمکناشناس را میشنوم که اگر از وقتِ خوردن و نوشیدناش ذرهیی دیر شد، دنیا را سرِ خانم یا دختر و خواهرش خراب میکند. میدانم که چگونه یوغِ استعمار بر گردنِ زنان گذاشته شده است. من زن نیستم، اما از تمام مردانِ تمامیت خواه متنفرم که میخواهند از زن به عنوان پولی برای ترقی و پیشرفت خود استفاده کنند. زن نیستم، ولی صدای شکسته شدن دل دخترانیکه از مکتب و دانشگاه منع میشوند و زنانیکه از اشتغال و فعالیت منع میشوند را میشنوم.
من زن نیستم، از مرد بودنام هم احساس افتخار نمیکنم، اما انسان بودن آرزوی من است
 
 
 
 
 
 
 



Avast logo
This email has been checked for viruses by Avast antivirus software.
www.avast.com

No comments: