آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Wednesday, December 14, 2016

در میان امواج

بنفشه جمالی
زن باچوبی دردست به سمت لودر وماشین‌هایی که برای خراب کردن سایبان‌های بازارچه ازطرف شهرداری آمده‌اند، می‌رود.

 
 به ماشین‌ها ضربه می­زند و شیشه‌های آن‌ها را می‌شکند و می‌گوید نمی‌گذارم که سرپناه این زنان دستفروش را خراب کنید. مردها به سمت زن هجوم می‌برند و می‌خواهند زن را از بازارچه بیرون بیندازند. شهردار میناب هم در میان آن‌ها است. زن فریاد می زند که یک تنه جلوی همه‌ی آن‌ها می‌ایستد و نمی‌گذارد حقش پایمال شود.

مستند «در میان امواج» ساخته مینا کشاورز مستندی است در رابطه با زندگی رقیه ذاکری. زن کارآفرینی که در میناب در تکه زمینی پرت و دورافتاده که از شهرداری اجاره کرده است، به دستفروش‌های زن منطقه که از طریق دستفروشی امرار معاش می‌کنند، سر و سامان می‌دهد. در گرمای پنجاه درجه میناب برای آن‌ها سرپناه درست می‌کند و بزرگ‌ترین و پررونق‌ترین بازارچه شهر را راه‌اندازی می‌کند. زمین پرت و بی‌ارزش دیروز که امروز تبدیل به پررونق‌ترین منطقه میناب شده است، برای شهردار وسوسه کننده است. شهردار درصدد تصرف بازارچه و بیرون کردن رقیه ذاکری برمی‌آید. دفتر او را پلمپ می‌کنند. شبانه سایبان‌های بازارچه را با لودر تخریب می‌کنند. رقیه یک تنه می‌خواهد جلوی این ظلم و بی‌عدالتی را بگیرد. در کشوری که قانونی برای دفاع از حقوق امثال رقیه‌ها وجود ندارد و فرماندار و قاضی دادگاه منطقه نیز به دلیل نفوذ شهردار در ساختار قدرت، علیه رقیه ذاکری‌ها رأی می‌دهند، رقیه اما تنها می‌ماند.

در میان امواج، مستند خوش ساختی است با سوژه‌ای که مینا کشاورز به مدت سه سال وضعیت زندگی او را دنبال می‌کند و فراز و نشیب زندگی رقیه ذاکری که آرزوهای بزرگی در سر داشته است را به تصویر می‌کشد. ذاکری به دلیل تجربه تلخ خشونت خانگی که در ازدواج اول خود داشته است پس از جدایی و قبل از راه‌اندازی بازارچه برای حمایت از زنان شهر میناب اقدام به راه‌اندازی سازمان غیردولتی «ساحل زنان میناب» می‌کند. سازمانی که به زنان منطقه خدماتی مثل وام و بیمه ارائه می‌دهد.

مینا کشاورز با جلب اعتماد رقیه ذاکری و خانواده او موفق می‌شود تصویری نزدیک از زندگی و تلاش‌های او برای بازپس‌گیری بازارچه ارائه دهد. رقیه در طول سه سال به تمام مراجع قانونی از جمله معاونت امور زنان مراجعه می‌کند اما معاونت امور زنان نیز علی رغم وعده وعیدهایی که به او می‌دهد، از ذاکری حمایت نمی‌کند و او را در راهی که برای گرفتن حقش انتخاب کرده است، تنها می‌گذارد.

مستند در میان امواج حکایت تلاش‌های زنی است که در جامعه مردسالاری که زنان را در پستوی خانه می‌خواهد، به کارآفرینی و توانمندسازی زنان محل زندگی‌اش مشغول است. رقیه بعد از خراب شدن بازارچه توسط شهردار منطقه پا پس نمی‌کشد و همانند دریایی که به گفته او مدام در جریان و پرتلاطم است به پیش می‌رود و امروز صاحب کارخانه تولید مواد غذایی «کلثوم کاملیا» است. کارخانه‌ای که به تولید انواع ترشیجات بومی و محلی مشغول است و محصولات خود را به سراسر کشور ارسال می‌کند.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



Avast logo
This email has been checked for viruses by Avast antivirus software.
www.avast.com

No comments: