آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Saturday, October 29, 2016

دختران ایزدی برنده جایزه ساخاروف شدند

دوخانم ایزدی مدافع حقوق زنان ازطرف پارلمان اروپا مستحق دریافت جایزه ساخاروف اعلام گردیدند.
 
 
آنان که تجربه تلخ بردگی جنسی «دولت اسلامی» یا داعش را در خاطرات خود دارند، توانسته بودند از چنگ این گروه فرار کنند.
نادیه مراد و لمیا حجی بشار که در سال ۲۰۱۴ توسط گروه تروریستی موسوم به «دولت اسلامی» به اسارت گرفته شده بودند، از طرف پارلمان اروپا نامزدان دریافت جایزه ساخاروف شناخته شدند. اسامی این دو خانم که باشندگان یکی از قریه های ایزیدی نشین عراق اند، توسط مارتین شولتس رئیس پارلمان اتحادیه اروپا پس از چاشت روز پنج شنبه هفته جاری اعلام گردید.
این دو خانم مدافع حقوق زنان ایزیدی مدتی را در اسارت گروه تروریستی «دولت اسلامی» به سر برده و جنگجویان این گروه از آنان به عنوان برده جنسی استفاده کرده بودند. 
نادیه مراد در اعلامیه ای در صفحه تویترش، اهدای این جایزه را پیام روشنی مبنی بر محکومیت جنایات گروه تروریستی «دولت اسلامی» عنوان کرد. مراد نوشته است: «این اذعان در خصوص رنج زنان و مردم ایزیدی یک پیام ژرف برای گروه تروریستی «دولت اسلامی» می باشد. این اتفاق جنایات و اعمال غیر انسانی آنان را محکوم کرده و نشان داد که قربانیانان این گروه مورد تقدیر جهان آزاد قرار می گیرند. این همچنان پیامی برای جهانیان است که اروپا مراقب ارزش ها و کرامت انسانی می باشد.»
مراد همچنان خواستار ایجاد محلات امن برای ایزیدی ها و سایر گروه های آسیب پذیر شد. او از جامعه جهانی خواست که عاملین جنایت های صورت گرفته توسط داعش در محکمه بین المللی مورد بازپرس قرار گیرند. 

نادیه مراد یکی از قربانیان جنایت گروه دولت اسلامی که به عنوان سفیر حسن نیت سازمان ملل پذیرفته شد.
در دو سال گذشته، هزاران دختر و خانم ایزیدی به عنوان برده جنسی مورد استفاده این گروه تروریستی قرار گرفته اند. این دو خانم که برنده جایزه ساخاروف شده اند، پس از فرار از چنگ جنگجویان «دولت اسلامی» توجه جهان را به وضعیت مشقت بار زنان ایزیدی جلب نمودند.
نادیه مراد ۲۳ ساله که در چنگ جنگجویان این گروه در شهر موصل افتاده بود، توانست در ماه نوامبر سال ۲۰۱۴ از دست آنان فرار نماید. مراد که در یکی از اردوگاه های پناهجویان زندگی می کرد سر انجام توانست خود را به اروپا برساند. پس از آن نادیه مراد به یکی از چهره های مدافع حقوق ایزیدیان به ویژه زنان این گروه و پناهجویان مبدل گردید.
حجی بشار نیز در یورش مشابه همانند مراد به چنگ گروه تروریستی «دولت اسلامی» افتاده و به عنوان برده جنسی مورد استفاده جنگجویان این گروه قرار گرفت. بشار حین فرار از چنگ این گروه تروریستی با ماین برخورد کرد و به گونه وخیمی جراحت برداشت که در نتیجه یک چشمش را از دست داد. در آن حمله دو تن از همراهان بشار جان های شان را از دست دادند. او مورد جراحی و مداوا قرار گرفت که پس از آن به عنوان یک عضو مدافعین ایزیدی ها فعالیت می کند. هر دوی آن‌ها در آلمان زندگی می‌کنند.
ایزیدی ها یک فرقه دینی اند که باورهای شان ترکیبی از عناصر چندین دین باستان در خاور میانه می باشد. تندروان اسلامی این اقلیت دینی را مشرک و پیرو شیاطین می خوانند. سازمان ملل با نشر گزارشی در ماه جون اعلام داشت که گروه «دولت اسلامی» مرتکب جنایت نسل کشی علیه ایزیدی ها در سوریه و عراق گردیده است. در بخشی از این گزارش اشاره شده بود که «دولت اسلامی» با کشتار، برده گیری جنسی و جنایات دیگر بشری قصد داشته است این اقلیت دینی ۴۰۰ هزار نفری را ازبین ببرد. 
جایزه ساخاروف به افتخار آندره ساخاروف دانشمند و مخالف شوروی سابق به این نام مسمی گردید. بنیاد این جایزه در سال ۱۹۸۸ از طرف پارلمان اروپا نهاده شد. جایزه ساخاروف به شخصیت ها و سازمان هایی داده می شود که زندگی خود را وقف دفاع از حقوق بشر و آزادی اندیشه نموده اند. این جایزه از سال ۲۰۱۰ به این طرف با تحفه نقدی ۵۰ هزار یورویی به همراه بوده است.
 
 
 
 



Avast logo
This email has been checked for viruses by Avast antivirus software.
www.avast.com

No comments: