آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Saturday, August 13, 2016

منیژه باختری به دلیل سیاست‌های قومی اشرف‌غنی استعفا کرد

منیژه باختری به دلیل سیاست‌های قومی اشرف‌غنی استعفا کرد آپارتاید نژادی درهم شکستانده خواهد شد
منیژه باختری از دیپلوماتان ارشد وزارت خارجه افغانستان به دلیل تعصب و قوم‌گرایی در حکومت استعفا کرد

خانم باختری دیروز در نامه‌یی به وزیر خارجه گفت که به دلیل سیاست‌های قومی و تباری اشرف غنی استعفا می‌کند. او در این نامه ضمن سپاس‌گزاری از وزیر خارجه که او را به ریاست انستیتوت دیپلوماسی پیشنهاد کرده‌ بود و اما مورد قبول اشرف غنی واقع نشده، گفته است که «آپارتایدنژادی و جنسیتیی که در سرزمین ما همه‌جاگیر شده است، روزی درهم خواهد شکست، درهم شکستانده خواهد شد
متن کامل نامه خانم باختری را در زیر می‌خوانید:
جلالتمأب صلاح‌الدین ربانی وزیر محترم امور خارجۀ جمهوری اسلامی افغانستان
بدین‌وسیله استعفای خود را از ادامۀ مأموریت در وزارت امور خارجۀ جمهوری اسلامی افغانستان، خدمت جناب شما تقدیم می‌دارم.
من نزدیک به ده سال در وزارت امور خارجۀ کشور به صفت رییس دفتر وزیر امور خارجه و سفیر جمهوری اسلامی افغانستان، ایفای وظیفه کرده‌ام. قبل از آن هم در شرایط بسیار دشوار کشور، هفت سال به صفت استاد در دانشگاه کابل و سال‌های طولانی در نهادهای غیردولتی شاغل بوده‌ام.
در شرایطی که بسیاری از کارمندان وزارت امور خارجه تلاش می‌کنند تا مدت کارشان را در خارج از کشور تمدید کنند، من با نوشتن تقاضانامه‌یی از جناب عالی خواستم تا به وظیفه‌ام به‌عنوان سفیر کبیر جمهوری اسلامی افغانستان در اسلو، پایان داده شود. بعد از پایان مأموریت به میهنم برگشتم و آرزو داشتم بتوانم به مردمِ سرزمین داغ‌دار افغانستان در حدود و امکاناتی که دارم، خدمت کنم و به ادای دین بپردازم.
با درنظرداشت تجربۀ اکادمیک و ده سال پیشینۀ کار عملی دیپلماتیک، جناب شما پیشنهاد تقرر مرا به حیث رییس انستیتوت دیپلماسی وزارت امور خارجه دو بار به ریاست حکومت وحدت ملی فرستادید. بایسته می‌دانم تا از برخورد محترمانه و صمیمانۀ جناب عالی و آقای نصیر احمد اندیشه، معین اداری وزارت و هم‌چنین اعتمادی که به من نمودید، صمیمانه سپاس‌گزاری کنم؛ اما علی‌رغم لزوم دید جناب عالی، هر دو بار پیشنهاد تقرر من در وزارتی که کارمند رسمی آن بودم، از جانب ریاست حکومت وحدت ملی رد گردید؛ تقاضای من به عنوان استاد دانشگاه به منظور بازگشت به زنده‌گی اکادمیک‌ نیز مورد پذیرش وزارت تحصیلات عالی واقع نشد.
در این یک سال تلاش کردم تا روزنه‌یی برای خدمت به مردم پیدا کنم، اما تلاش‌هایم به‌جایی نرسیدند؛ نمی‌دانستم که ستم بر صاحبان باورهای سیاسی و وابسته‌گی فرهنگی که من خود را متعلق به آن می‌دانم، تا این حد از جانب رییس حکومت وحدت ملی به امر فراگیر و روزمره مبدل شده است.
جلالتمأب وزیر خارجه
من دلایل رد پیشنهاد تقرر خود به صفت رییس انستیتوت دیپلماسی وزارت امور خارجه از جانب رییس حکومت وحدت ملی را از طُرق غیرمستقیم دریافتم. این نخستین باری نیست که در این سرزمین آپارتایدزده، انسان‌ها به دلایل تعلقات فرهنگی و دیدگاه‌های سیاسی‌شان مورد تبعیض نظام‌مند قرار می‌گیرند، از ادای خدمت نسبت به مردم‌شان محروم می‌شوند و با اندوه باید بگویم که آخرین‌بار هم نخواهد بود.
اما سلطۀ نژادپرستان بر عدالت‌طلبان، انحصارگراییِ تقلب‌کارانِ شوونیست و ارتقای فساد و تبارگرایی، به فرهنگ سیاسی و تقلیل سیاست به مضحکه‌هایی چون تقسیم مناصب دولتی به یاران و هم‌تباران، بدون شک در تاریخ کشور تا این حد، بی‌پیشینه بوده است.
استبداد و الغای تمام‌عیارِ قانون با استقرار سلطۀ بی‌حد و حصرِ بازیگرانِ این نمایش در سرزمین ما، مایۀ خفت و سرافکنده‌گی است. من باور دارم که آپارتایدنژادی و جنسیتیی که در سرزمین ما همه‌جاگیر شده است، روزی درهم خواهد شکست، درهم شکستانده خواهد شد و چه به‌جا خواهد بود که به‌جای این‌که با سرافکنده‌گی به‌خاطر دست‌یابی به نان، حقیرانه به چنین افرادی تمکین کرد، آن‌ها را با نام و نشان‌شان باد کرد و در برابر زور و قانون‌شکنی و مدنیت‌ستیزی به مقابله برخاست. در پی امروز، فردایی هم است، فردایی که در آن زنان و مردان کشور ما با هم‌بسته‌گی از این دوران وحشت، نژادگرایی، پدرسالاری و سلطۀ باورهای تاریخ‌زده و از این خشونت بی‌مانند، عبور خواهند کرد. آزادی، خوبی، راستی و درستی به سرزمین‌مان باز خواهد گشت.
جلالتمأب وزیر خارجه
بدون شک استعفای من در اعتراض به سیاسیت‌های تبیعض‌آمیز و برخورد سلیقه‌یی رییس حکومت وحدت ملی و همکاران نزدیکش است و پیوندی به تعهدات من در مقابل کشورم و مردم عزیزم ندارد.
برای مردم عزیز افغانستان و همکاران وزارت خارجه آرزوی صلح و سلامتی و پیروزی دارم.
با حرمت

منیژه باختری

نزدهم اسد ۱۳۹۵


 

 

No comments: