آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Wednesday, July 20, 2016

خشونت علیه زنان

 
فردیانا طبیب زاده 
خشونت علیه زنان درکشور های عقب مانده مذهبی،فقیرو محروم ازاداب درست اجتماعی انواع زیاد داردمانند:
  سوختاندن و یا کشتن عروس در شب زفافش به خاطر عدم باکره بودنقتل ناموسی ، اتو کردن ویا بریدن پستان زنان ، بریدن آلت تناسیلی زنان ، کشتار جنسیتی ، بستند و دست پا زنان به منظورشکنجه دادن شان و آزار جنسی توسط شوهر ، ازدواج های اجباری دختران زیر سن ، قاچاق زنان ، فروش زنان، سنگ سار کردن ، تجاوز جنسی در محلات آرام و یا در زندان ها ویک نوع دیگر ان اسید پاشی وتغییر چهره  زنان ..وصد ها شکل دیگر خشونت علیه زنان میباشد که متاسفانه در کشور ما افغانستان که از جمله همین کشور های عقب مانده به شمار می رود ، ما در این سال اخیر شاید خراب ترین وفجیع ترین نوع خشونت علیه این جنس ظریف وبی دفاع یعنی زنان و دختران  بودیم .اکثر خشونت ها عوامل اجتماعی عدم سواد کافی ، استعمال بیشت از حد مواد مخدر در کشور  کشور جنگ زده و فقیر بخصوص زنان را برانگیخته است
(در طول شانزده سال ِکه از نظام جدید می گذرد، بینی، زبان وگوش زنان بریده شد، زنان سوزانده شدند و به آنان تجاوزها صورت گرفت. افزون بر این زنان لت و کوب شدند و از آنها سوء استفاده ها شد. این حکومت دست نشانده با همکاری باداران خود هر روز مردم افغانستان را بیشتر می شرماند. انگار برنامه ای برای این دارند تا خلاف شعارهایی که برای ورود به افغانستان دادند زنان را بی عزت کنند و برنامه های مختلف و زیادی را برای زمینه سازی این خشونت ها فراهم کنند(((شیرین .
 
چندی پیش ما شاهد اشید پاشی که هم یک نوع خراب خشونت علیه زنان است ، بودیم 
در این مبحث می پردازیم به دلایل این عمل زشت :.
 
اسید پاشی و یا ریختن تیزاب به روی زنان بیشتر به منظور انتقام به صورت انفرادی در اثر عقده های شخصی صورت می گیرد  و یا برای نابودی زنده گی اجتماعی  و یا اختلاف های سیاسی ، مذهبی و همچنان برای مختل کردن روند نورمال زنده گی زنان از قبل سازمان یافته  می باشد .و اکثرأ  آن توسط گروپ های افراطی بهپاشیدن تیزاب روی زنان و دختران مکانب صورت می گیرد . و این عمل غیر انسانی بیشتر در کشور ها عقب مانده  تحت جهالت های مذهبی با عنعنات متعصبانه و کور دلانه صورت می گیرد . ریختن تیزاب به روی زنان بیشتر در کشور های که از نظر توسیعه اقتصادی و اجتماعی در وضیعت خراب قرار دارند با قیودات و تفاوت های بیش از حد محرومیت های جنسی میان زن و مرد بیشتر دیده می شود.
 
باید یاد اور گردید .اسید یک ماده خطر ناک که قرن ها توسط انسان ها شناسایی گردیده واولین اسید پاشی به روی انسان دیپر 150 سال قبل صورت گرفته بود .که بیشتر هدف تهاجم دگرگون کردن چهره اشخاص است ، اما در زخم های عمیق باعث مرگ انسان هم می گردد. و برای ترمیم زخم های که در اثر اسید به وجود آمده بر علاوه عملیات های جراحی استفاده مواد پروتینی هم مفید است ..پ امید وار استم علت اسید پاشی اخیر در کشور ما به صورت جدی پیگیری گزردد تاجلو همچو احوادث خشونت امیز علیه انسان و انسانیت گرفته شود ..
با درد و تاسف چندی پیش ما در کشور عزیز ما در مرکز شهر کابل در امن ترین منطقه آن شاهد ریختن اسید به روی یک زن و دو دختر در مرکز شهر کابل هدف تیزاب‌پاشی (اسیدپاشی)  توسط یک فرد ناشناس قرار گرفته  بود
 این بانو به نام داکتر نفیسه نوری یکی از قربانیان این اسیدپاشی بودند که به خبر نگار با درد شدید سوختگی های وریش چنین قصه میکند  :« پنجشنبه شب گذشته هنگام بازگشت از دیدارهای عید فطر، یکی از یک فرد ناشناس به صورت او دو عضو دیگر خانواده‌اش اسید پاشید».
داکتر نفیسه در میان آتش سوخت زخم های تیزاب دردش را چنین بیان کرد : « ساعت ۱۱:۳۰ شب به خانه باز می‌گشتیم، وقتی نزدیک شهرک آریا رسیدیم، شاید نگهبانان هم ما را می‌دیدند، یک نفر از آن سوی خیابان آمد و به یک طرف رویم اسید پاشید و بعد به روی و دست‌های دخترانم هم پاشید ».
خانم نوری افزود: « همان لحظه فهمیدم که اسید پاشیده است. چرا که بسیار سوخت، احساس کردم که رگ‌های چشمم پاره شدند، چند بار چرخیدم و بعد به زمین افتادم »."
این کارشناس زیبایی می‌گوید :
«  دشمنی شخصی با کسی ندارد، ولی گمان می‌کند که به دلیل زن بودنش هدف تیزاب‌پاشی قرار گرفته است ».
خانم نوری کارشناس زیبایی است
حالا این قربانی ۳۱ ساله خشونت می‌گوید : « بزرگ‌ترین آرزویش این است که بداند مسئول این تیزاب‌پاشی "چه کسی بود و چرا این کار را کرد ؟
سوالیست باید پاسخش را دریافت ودر بطن جامعه  رفت ومشکلات وخشونت های که صورت می گیرد به صورت جدی پیگیری گردد ...
گرچی یک عمل زشت از طرف اکثر سازمان های مدنی و اجتماعی مورد نکوهش قرار گرفت و سروصدا های زیاد را  درمطبوعات کشور وبیرون از ان  ایجاد کرد .
این تیزاب پاشی در کشور ما در حالی صورت گرفته است که به شمار حلقات و افراد تندرو و افراطی در سال‌های اخیر افزوده شده است. در اولین روزهای ماه رمضان شماری از محصلین از فاکولته های مختلف خواهان تعطیل شدن پوهنتون شدند.
محصلین  گفتند روزه آن‌ها با دیدن دختران دانشگاهی که لباس چسپ بر تن می‌کنند، می‌شکند و باطل می‌شود لذا دانشگاه باید تعطیل شود تا روزه آن‌ها با دیدن دختران نشکند.
چنین مسایلی نشان می‌دهد که حلقات تندرو و افراطی در جامعه بیشتر شده و روند افراطیت با گذشت هر روز رنگ و روی تازه می‌گیرد. حکومت افغانستان به خصوص امنیت ملی باید این مساله را جدی بگیرد و نگذارد حلقات تندرو یک بار زنده گی زنان را با تهدید روبرو کنند.
ملاهایی که در ماه رمضان در مساجد سخنرانی می‌کردند نیز در برخی موارد مردم را به محدودیت‌های زنان تشویق می‌کردند. تبلیغاتی که در مساجد صورت می‌گیرد باید از نزدیک زیر نظر باشد تا بلندگوهای مساجد در اختیار افراط گراها قرار نگیرند.
 
 
 
 



Avast logo
This email has been checked for viruses by Avast antivirus software.
www.avast.com

No comments: