آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Wednesday, May 11, 2016

حدود نیم میلیون جمعیت و یک دکتر متخصص زنان

سید ولی ناصر
ولایت پکتیکا درجنوب شرق افغانستان که براساس آمار، اداره مرکزی آمارافغانستان حدود نیم میلیون جمعیت دارد،
 
 
از جمله ولایت‌های افغانستان است که شماری انگشت شمار کارمندان بهداشت و یک دکتر متخصص زنان در این ولایت فعالیت دارد.
دکتر متخصص زنان در شفاخانه مرکزی این ولایت فعالیت دارد. روزانه بیش از ۸۰ بیمار به او مراجعه می‌کنند.
مقام‌های محلی این ولایت می‌گویند که تنها ۵۵ درصد جمعیت این ولایت به خدمات بهداشتی ابتدایی دسترسی دارند.
دکتر هما امیری، تنها دکتر متخصص زنان این ولایت که حدود شش ماه پیش به پکتیکا آمده، از فعالیت روزانه‌اش در این ولایت می‌گوید.
او افزود:"من حسی داشتم که باید در این ولایت کار کنم و به اینجا آمدم، روزانه بیش از هشتاد بیمار را معاینه می‌کنم و در صورت نیاز جراحی می‌کنم و به مشکل بیماری‌های زنانه و ولادی می‌پردازم."
نبود داکتر زن در پکتیکا، تنها مشکل بخش بهداشت این ولایت نیست. در بسیاری از مناطق دور دست این ولایت، مردم حتی به خدمات ابتدایی صحی نیز دسترسی ندارند.
ولسوالی زرغون شار، در ۵۰ کیلومتری شهر شرن، مرکز ولایت پکتیکا واقع است. در اینجا تنها یک مرکز بهداشتی با ده تخت فعالیت دارد.
این مرکز در یک ساختمان گلی و ویرانه فعالیت دارد. در صحن حویلی (حیاط) آن آب باران ایستاده است. چهار اتاق دارد که پنجره‌هایش حتی شیشه هم ندارد.
مراجعان این مرکز بیماران ولسوالی زرغون شار و ۱۲ ولسوالی همجوار آن است. به دلیل مراجعه زیاد بیماران روی هر تخت سه الی چهار بیمار خوابیده‌اند. همراهان بیمار مجبورند که شب را در مرکز ولسوالی بروند.
محمد ظاهر از ساکنین روستای بکخیل، یکی از اعضای خانواده‌اش را به این مرکز آورده است.
او می گوید:"یک کودک یک ماهه را آورده‌ام، همراه با پنج ۵ بیمار دیگر، یک موتر(خودرو) را کرایه گرفته و به اینجا آمدیم. در این اتاق تنها دو بستر(تخت) موجود است- سه کودک در یک بستر، دو کودک با یک بیمار دیگر در یک بستر دیگر بستری شده‌اند. مریض زیاد و بستر کم است."
تعداد دکتران در این مرکز اندک، ولی شمار بیماران زیاد و از امکانات پیشرفته خبری نیست.
عبدالقدیر مایار، از دکتران این مرکز، می‌گوید به دلیل نبود امکانات ناچارند بسیاری از بیماران را جواب رد بدهند.
او گفت:"این مرکز ۷۴ سال قبل، زمانی ساخته شده بود که شمار ساکنان کتواز به ۲۰ هزار خانواده می‌رسید. اما امروز بیماران از ۱۲ ولسوالی حتی از ولایت غزنی ولایت همجوار به اینجا می‌آیند. روزانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ بیمار سرپا معالجه می‌شوند و روزانه به پنج تا ده بیمار را به دلیل نبود بستر (تخت) جواب رد می‌دهیم. کوشش کرده‌ایم که دکتر زن هم داشته باشیم اما تا هنوز موفق نشده‌ایم."
کمبود شمار متخصصان و نبود مراکز صحی (بهداشتی) کافی، میزان و کیفیت خدمات صحی را در پکتیکا به شدت متاثر کرده است.
محمد ابراهیم، معاون ریاست صحت پکتیکا، به بی‌بی‌سی گفت: "مشکل عمومی این است که تمامی مراکز صحی ما ساختمان ندارند و کارمندان مسلکی (فنی) ما شمارشان کم است. قبلا ما متاسفانه دکتر زن نداشتیم ولی خوشبختانه توانستیم یک دکتر زن را به اینجا بیاوریم. متباقی همه قابله هستند. برای یک ولایت با یک میلیون جمعیت یک شفاخانه با ۶۰ بستر، کافی نیست."
مرکز آمار افغانستان جمعیت این ولایت را ۴۳۴ هزار نفر اعلام کرده است.
مقامات این ولایت می‌گویند که به دلیل تعداد زیادی بیماران و امکاناتی که در این ولایت وجود دارد، خدمات بهداشتی نیز ضعیف است.
یکی از دلایل دیگری که دکتران در این ولایت دل گرم نمی‌کنند، ناامنی این ولایت است. ولی دلیل هر چه باشد، به گفته مقامات نتیجه اینست که ارائه خدمات اندک بهداشتی باعث افزایش بیماران و بلند رفتن میزان مرگ و میر مادران و کودکان در هنگام زایمان شده و نگرانی مردم از این ناحیه هنوز سر جایش باقیست. بی‌بی‌سی
 
 
 
 
 



Avast logo
This email has been checked for viruses by Avast antivirus software.
www.avast.com

No comments: