آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Friday, January 29, 2016

صفیه فیروزی: پرواز آرزویم بود

 
سهیلا وداع خموش
در حالی که بوت‌های سیاه بنددار، پتلون ابرکوت و کرتی سیاه‌رنگ به تن داشت، با گام‌های راسخ و استوار به صحن میدان آمد. 
 
عینک دودی به چشم زده بود و بکس دستی‌اش را نیز با خود حمل می‌کرد. هدفش مشخص بود: باید ماموریتش را تا چند دقیقه دیگر انجام می‌داد و زمین را به قصد هوا ترک می‌گفت. رفتن به هوا برایش لذت دیگری دارد و به‌خاطر این کار، سه سال زحمت کشیده است.
صفیه فیروزی٬ پیلوت زن در قوای هوایی افغانستان، باید راه نسبتا طولانی را در داخل میدان بپیماید تا به جایی که خودش آن را هدایت می‌کند، برسد.
او با رسیدن به هواپیما در نخستین اقدام، ماشین را روشن کرده و به‌خاطر اطمینان، آن را چک کرد تا در جریان پرواز دچار حادثه نگردد.
نوع هواپیمایی که صفیه
۲۵ ساله پیلوت آن است، هواپیما‌یی بال ثابت مسافربری به نام «C-208» می‌باشد که گنجایش انتقال ۸ مسافر را دارد.
در نشستی که با او داشتم، اولین پرسش را از تجربه پیلوت شدن و چگونگی موفقیت‌هایش آغاز کردم.
پرسش: از چند سال به این‌سو هواپیما را پرواز می‌دهید؟
پاسخ: چهار سال قبل به پیلوتی آغاز کردم و نخستین گام‌ها را از فرا‌گیری دروس پیلوت شدن شروع کردم. در آغاز
۱۳ تن کاندید پیلوت شدن بودیم و امتحان‌های متعددی را سپری کردیم و تا دوره‌های زیادی هم همراه بودیم، اما از این تعداد فقط دو دختر توانستیم به مرحله‌های بعدی تحصیلی راه یابیم و اکنون من یگانه پیلوت زن در قوای هوایی می‌باشم.
پرسش: بیشترین پرواز‌های‌تان به کجا می‌باشد؟
پاسخ: بیشترین پروازهایم به ولایت هلمند می‌باشد و به ولایت‌های دیگر نیز پرواز دارم.
پرسش: چه انگیزه‌ای سبب شد تا رشته پیلوتی را انتخاب کنید؟
پاسخ: اولین باری که به افسری ثبت‌نام کردم، در منطقه پلچرخی کابل تمرین‌های نظامی‌ را آموزش می‌دیدیم و زمانی‌که به قوای هوایی آمدم، در آن زمان دیدم که یک پیلوت زن در محل تمرین پیلوتی مصروف تمرین می‌باشد. همان‌جا به این مسلک علاقه گرفتم و مصمم شدم که باید پیلوت شوم، چون این توانایی و جرات را در خود می‌دیدم.
پرسش: یک فرد دارای کدام مهارت‌ها باشد که بتواند پیلوت شود؟
پاسخ: در افغانستان و یا هر کشور دیگر پیلوت شدن کار آسانی نیست. یعنی هر فرد نمی‌تواند پیلوت شود، اما اگر علاقه و پشت کار داشته باشد، این کار برایش سخت نخواهد بود. یک شخص زمانی می‌تواند پیلوت شود که معیارهای پیلوت شدن را که همانا صحت، لسان انگلیسی و در کنار آن جرات پیلوت شدن است، دارا باشد.
پرسش: اولین پرواز‌تان چه وقت و چگونه بود؟
پاسخ: وقتی کورس‌های انگلیسی را فرا گرفتم، به ولسوالی شیندند هرات به‌خاطر ادامه تحصیل اعزام شدیم. در آن‌جا به‌خاطر آشنایی بهتر از هواپیما، استاد‌ان مرا به حیث اولین پیلوت زن به هواپیما برد و در آن‌جا دیدم که هواپیما چقدر بزرگ است و اصلا باورم نمی‌شد که روزی بتوانم هواپیمای به این بزرگی را به هوا بلند کنم. با آن که در دوره تحصیلی روزشماری می‌کردم که یک روز لباس‌ پرواز را به تن کنم و هواپیما را به پرواز درآورم. بعد از مدتی در اولین پرواز با آن‌که هراس زیادی داشتم، اما با پوشیدن لباس‌های پرواز، این تشویش برطرف شد و اولین پروازم با هم‌صنفی‌ام به نام شیما بود که این پرواز خیلی ساده، آسان و خیلی خوش‌آیند و فوق‌العاده سپری شد. حتا خاطره‌اش تا کنون در ذهنم زنده است.
پرسش: در جریان پرواز ارتفاع‌تان از سطح بحر چقدر است؟
پاسخ: در جریان پرواز ارتفاع پرواز‌ها،
۱۳ هزار فیت از سطح بحر می‌باشد.
پرسش: دید مردم و جامعه نسبت به پیلوت‌های زن چگونه است؟
پاسخ: سطح فرهنگ مردم زیاد بالا نیست و دید مردم و جامعه در اوایل نسبت به زنانی که در کل در اردوی ملی کار می‌کردند، زیاد خوب نبود و حتا مورد توهین و تحقیر قرار می‌گرفتیم، چه رسد به این‌که یک زن پیلوت شود، اما بعد از گذشت زمان اکنون این مشکل برای زنان وجود ندارد و دید مردم در برابر زنان نظامی ‌و پیلوت‌های زن تغییر مثبت کرده است.
پرسش: آیا تا‌کنون در جریان پرواز دچار بیم و هراس از خرابی هوا، عوارض تخنیکی و یا غیره شده‌اید؟
پاسخ: یگانه چیزی که در وجودم نیست، ترس می‌باشد. هیچ‌گاه از خراب شدن هوا، عوارض تخنیکی و غیره حالات خطرناک در جریان پرواز بیم ندارم. حتا در بدترین شرایط هم می‌خواهم پرواز داشته باشم. حتا خوش دارم به ناامن‌ترین ولایت‌ها هم پرواز داشته باشم.
پرسش: آیا فکر می‌کردید که روزی یک پیلوت شوید؟
پاسخ: حتا خوابش را هم ندیده بودم که روزی پیلوت شوم، چون زمانی که حکومت طالب‌ها سقوط کرد و برای اولین بار به کورس انگلیسی ثبت‌نام کردم با مخالفت خانواده روبه‌رو شدم، اما امروز یگانه مشوق اصلی‌ام اعضای خانواده‌ام می‌باشند و آنان هستند که امروز توانسته‌ام یک پیلوت شوم.
پرسش: علت موفقیت‌تان را در چه می‌دانید؟
پاسخ: پشت کار، تلاش و موجودیت شوهرم در کنارم که خودش نیز پیلوت می‌باشد و با هم همکار می‌باشیم، این‌ها علت موفقیتم در عرصه کاری می‌باشد. شوهرم ضمن این که پیلوت می‌باشد، در قوای هوایی افغانستان معلم پیلوت‌ها نیز است. بسیاری اوقات او بالایم فشار وارد می‌کند تا در عرصه مسلکم چیز‌های نو را یاد بگیرم. اکثر اوقات با شوهرم در یک پرواز می‌باشیم که خیلی خوش‌آیند است.
پرسش: در این چهار سال کدام پرواز برای‌تان خوش‌آیند بوده است؟
پاسخ: بهترین و خوشایندترین پرواز‌هایم پرواز سلو یا «پرواز آهسته»ام بود که هر شاگرد حق دارد بعد از انجام هفده پرواز مستحق این‌گونه پرواز باشد. در این گونه پرواز پیلوت بدون حضور استاد و پیلوت دومی‌ تنها پرواز را انجام می‌دهد. این پرواز‌ها برایم خاطره ماندگار دارد.
پرسش: در جریان پرواز تا‌کنون دچار مشکل شده‌اید یا خیر؟
پاسخ: در صورت بروز کدام مشکل در جریان پرواز پیلوت کمکی نیز در هواپیما حضور دارد که اگر یک پیلوت دچار ضعف شود و یا مشکل صحی پیدا کند، او عمل خواهد کرد. از این‌گونه موارد زیاد اتفاق می‌افتد.
پرسش: غیر از انجام وظیفه پیلوتی دگر چه کار‌هایی شامل تقسیم اوقات روزانه‌تان می‌باشد؟
پاسخ: اگر یک خانم بخواهد از عهده تمام کار‌ها بدر شود، باید روی تقسیم اوقات منظم حرکت کند. من ضمن این‌که پیلوت هستم محصل سال دوم حقوق در یکی از دانشگاه‌های خصوصی نیز می‌باشم. صبح زود وقتی از خواب بیدار می‌شوم، کار‌های خانه را انجام می‌دهم، سپس به وظیفه می‌آیم و بعد از ظهر به پوهنتون می‌روم.
پرسش: بلند‌ترین زمان پرواز‌تان چند ساعت در روز بوده است؟
پاسخ: معمولا پرواز‌ها از سه الی چهار ساعت در روز می‌باشد، اما روز‌هایی هم پیش آمده است که در یک روز تا هشت ساعت در پرواز بوده‌ام. به‌طور مثال، از کابل به هلمند رفته‌ام و از هلمند به قندهار و از قندهار به بامیان پرواز داشته‌ام، اما اکنون از این که وضعیت صحی‌ام خوب نیست هفته یک پرواز را انجام می‌دهم، بعد از این‌که مشکلم حل گردید، دوباره به پرواز‌های منظم سوق خواهم شد.
پرسش: قبل از انجام پرواز شما چه کار‌های مقدماتی را انجام می‌دهید؟
پاسخ: قبل از این‌که به پرواز مبادرت ورزیم، هواپیما از سوی تخنیکران چک می‌گردد، سپس ما نیز آن را چک دوباره کرده پرواز می‌کنیم. اگر احیانا هواپیما در هوا دچار عارضه می‌گردد، ما مجبور می‌شویم به نزدیک‌ترین میدان آن را نشست دهیم.
پرسش: آیا تا‌کنون در جریان پرواز هواپیمای شما دچار عوارض شده است و یا هم به‌دلیل خرابی هوا نشست اضطراری کرده‌اید؟
پاسخ: بلی. در یکی از پرواز‌ها که ما به سمت مزار شریف در حرکت بودیم، ناگهان هوا خراب شد و اطراف هواپیمای ما را غبار فرا گرفت و ما در میان آن گم بودیم. بعد با هواپیمای دیگری که از فضای نزدیک ما می‌گذشت به تماس شده و دوباره راه را پیدا کرده و به میدان هوایی کابل باز‌گشته و نشست کردیم.
پرسش: پیام‌تان به دیگر دخترخانم‌ها چیست؟
پاسخ: پیام من به دیگر دخترخانم‌ها این است که نه تنها اینکه در چوکات نظامی‌ هستند، در هر رشته‌ای که علاقه دارند، باید پشت کار داشته و هیچ‌گاه خسته نشوند. در قوای هوایی بسیار خانم‌ها مورد حمایت قرار می‌گیرند و آمدن زنان و پیلوت شدن آنان مایه افتخار ماست و بدون هراس بیایند و خود را کاندید کنند
 



Avast logo
This email has been checked for viruses by Avast antivirus software.
www.avast.com

No comments: