آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Friday, January 22, 2016

زنان افغانستان چرا خاموش اند

کد مطلب :30915
«مریم صدیقه سادات» عضو شورای ولایتی کابل با ارسال یادداشت اختصاصی به خبرنگارسایت

 
 
افغانستان خبرگزاری فارس، به بررسی وضعیت زنان افغانستانی پرداخت واختلافات درونی دولت را سبب از بین رفتن حقوق زنان دانست و باتأکید به دلایل انزوای اجتماعی زنان، همسویی زنان با فرهنگ غربی را عامل افزایش خشونت‌ها دانست.
صدیقه سادات نوشت: همه می‌دانیم که یک رژیم سخت و ظالمانه «طالبان» را پشت سر گذاشته‌ایم، آنها به مشارکت زنان و انتشار افکار آن‌ها مخالف بودند و حقوق آنها را ناشناخته جلوه می‌دادند و آن را نمی‌پذیرفتند.
در طول 15 سالی که نظام دموکراتیک را تجربه و تمثیل می‌کنیم، زنان افغانستان پیشرفت‌های زیادی را تجربه کرده‌اند و مطمئن هستیم که اگر فرصت به آنها مساعد شود، از این بیشتر رُشد خواهند کرد و توانایی‌های خود را به جامعه نشان خواهد داد.
در طول این سال‌ها کشور‌های خارجی و نهاد‌های بین‌المللی بیشترین تمرکز را روی حقوق زنان داشته تا آنها بتوانند به همان حق اولیه خود دست یابند و در تمام عرصه‌ها فعالیت داشته باشند، اما تعدادی از زنان که در این مدت به قدرت دست داشتند، برخی آنها کمک‌های را که برای زنان صورت گرفته بود را حیف و میل کرده‌اند و بخاطر حقوق زنان نیز کاری نکردند.
وضعیت زنان و پروژه‌های انجام شده
کار‌های که بخاطر زنان صورت گرفته اکثراً پروژه‌ای بوده و هیچ‌گونه تلاشی برای بهبود وضعیت مشارکتی آنها در حوزه‌های گوناگون صورت نگرفته و فقط چند خانم بخاطر منافع خود با احساسات زنان بازی کرده‌اند.
در سطح افغانستان مشکلات زنان فراوان است و آنها با چالش‌های زیادی دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند، با وجود حرف‌های تشریفاتی مدافعان حقوق زن در رسانه‌ها، اما کار اساسی برای بهبود وضعیت زنان صورت نگرفته و مشکلات آنها موشکافی نشده که چه عواملی سبب می‌شود تا خشونت‌ها روز به روز با وجود کمک‌های بیرونی و تمرکز مردم برای کاهش آن، افزایش می‌یابد، اما بر عکس خشونت‌ها در این اواخر افزایش پیدا کرده است.
 
اختلافات درونی دولت و پامالی جایگاه بایسته زنان
درطول یک و نیم سال عُمر دولت وحدت ملی هنوز رهبران این دولت بین خود کنار نیامده‌اند، کشمش‌های داخلی آن‌ها بخاطر سمت‌های دولتی سبب شده تا به زنان کمتر سهم قائل شوند و وعده‌هایی که برای زنان و جوانان در مبارزات انتخاباتی داده بودند، عملی نکنند.
با وجود اینکه در این نظام خانم رئیس جمهور نیز به عنوان بانوی اول کشور برای زنان فعالیت می‌کند و دفتری را نیز به همین منظور ایجاد کرده تا برای خانم‌ها فعالیت کند، اما اکنون رهبران در کشمکش‌های خود مانده‌اند و سهمی برای زنان قائل نشده‌اند.
همان نیاز‌های اولیه کشور که امنیت است هنوز تأمین نشده و اقتصاد مردم دچار مشکل شده طوری که در این اواخر مردم آنقدر درگیر مشکلات شده‌اند که فقط نان و امنیت می‌خواهند و بس.
 
دلائل انزوای اجتماعی زنان
یکی از دلایلی که زنان کمتر به سیاست رو آورده‌اند، جامعه سنتی و مرد سالار افغانستان است که هنوز آگاهی برای تمام مردان پیدا نشده تا خانم‌های خود را برای فعالیت در عرصه‌های سیاست و اجتماع حمایت کنند، زیرا نظام سیاسی کنونی کشور طوری است که فعالیت زنان بدون پشتیبانی مردان نمی‌تواند موثر باشد.
دیگر اینکه در افغانستان زنان بیشتر متکی به خانواده خود هستند، اکثر آنها کار و شغل مشخصی ندارند تا از طریق آن مخارج و نیازمندی‌هایی را که در فعالیت‌های وی ضرورت است، برآورده کنند.
در اکثر ولایت‌ها بخاطر موجودیت نظام زورسالاری، زنان نمی‌توانند که خود را در یکی از روندهای سیاسی انتخاب کنند و از طرفی‌هم دولت در هرجای برای زنان سهمیه‌بندی می‌کنند که این عامل سبب عدم رقابت با مردان می‌شود.
در طول 13 سال باید یک انگیزه به مردان و به خود زنان داده می‌شد و سطح آگاهی آنها بلند می‌رفت زیرا اکنون در بعضی از ولایت‌ها زنان رئیس جمهور خود را نمی‌شناسند و در هنگام رأی‌دهی یا به گفته شوهر و یا ملک قریه به شخص مورد نظر آنها رأی می‌دهند و یا هم به سیستم رأی‌دهی علاقه‌مند نیستند.
 
راه حل چیست؟
اولاً باید نیاز‌های اولیه شهروندان که همان امنیت و اقتصاد است تأمین شود، زیرا ما اکنون در یک وضعیت بد اقتصادی به‌سر می‌بریم.
اگر این چالش‌ها برطرف شود، 65 درصد جامعه ما را که جوانان تشکیل می‌دهد، می‌توانند جایگاه زنان را درک کنند، آینده زنان خوب خواهد شد و ما شاهد دستاورد‌های زیادی از سوی زنان خواهیم بود.
بعضی از زنها می‌گویند که ما حالا به یک شعور سیاسی رسیده‌ایم و می‌توانیم به حقوق خود برسیم و به مردان نیازی نداریم، اما من فکر می‌کنم در جامعه افغانستان حمایت و همکاری مردان به زنان یک اصل خواهد بود و یک نقش ارزنده و مهم برای تقویت زنان دارند.
زنانی که در سمت‌های مختلف اجرای وظیفه دارند باید انگیزه‌ و الگوی خوبی برای زنان دیگر باشند نه مثل چند خانمی که با کار‌های پروژه‌ای به حق میلیون‌ها زن افغان جفا کردند، برای آبادانی و صلح کار کنند و در جامعه افغانستان بتوانند خود را خوشبخت احساس کنند
 
 
 
 
 



Avast logo
This email has been checked for viruses by Avast antivirus software.
www.avast.com

No comments: