آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Sunday, April 5, 2015

دید منفی مردان باعث کاهش حضور زنان در ادارات دولتی هرات شده است

 ستوری کریمی
همواره خشونت علیه زنان به اختلافات و مشکلات خانوادگی پیوند داده شده؛ اما دید منفی مردان و آزار و اذیت زنان در اداره های دولتی و خصوصی نوع دیگر خشونت است که باعث قطع علاقۀ زنان به کار کردن در بیرون از خانه شده است.

معنای فاجعهِ «فرخنده»:یا نادان؛ مسلمان نیست؛ یا مسلمانی؛ نادانی است!؟

عالم افتخار
اَبَر جنایتِ کنار گور سرلشکر «دوشمشیره» جهادی قدیم عرب در کابل (28 حوت سال 1393 هجری شمسی) منحیث یکی از بزرگترین تجربه های تاریخی ـ منطقی ـ علمی ـ فلسفی (و ایضاً ـ کلامی)؛ که در چهل سال پسین در افغانستان تواتر دارد؛ باری دیگر این پرسش جانکاه و استخوانسوز را برجسته کرد که: 

جنگ کثیف اوباما- کشتارمردم ملکی یمن

نویسنده- ستیفن لیندمن 
گرداننده از انگلیسی- دکتر سید احمد جهش
گرفته شده از سایت گلوبال ریسرچ

ریس جمهور غنی، وزارت خارجه را حذف کرد

موسی فرکیش
در کشوریکه قانون از دهن تفنگ و ملا بر قانون رسمی ارجحیت دارد، پخشِ اعلامیهء ریاست جمهوری مبنی بر حمایت از عربستان سعودی در لشکرکشی بر یمن؛ این مورد را وضاحت داد.

«ازخاکسترفرخنده چه به جا خواهد ماند؟»

فهیم ادا
پیشِ پرده
دختری نقاب پوش و مومن، بسیار نقاب پوش و بسیار مومن، در پایتخت سنگسار میشود، تکه تکه میشود، به دریا انداخته میشود و سوزانده میشود. مهاجمین بیرحم او نیز مومن اند. بسیار مومن و تا آنجا مومن که حتی پس از کسب اطمینان از مرگ فرخنده، میخواهند روح در حال پرواز او را نیز بسوزانند که مبادا رستگاری آن دنیایی نصیبش شود.

گروگانان باید آزاد شوند


گفت وشنید با حمیرا صادق یار

حمیرا صادق‌یار؛ از دانشکده طب معالجوی دانشگاه طب کابل فارغ شده. به محض فراغت وارد کادر علمی شده و مدت 4 سال در دانشگاه طب کابل اناتومی بدن انسان را تدریس کرده است.