آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Wednesday, December 16, 2015

آشا بوسله؛ آوای اسطوره‌ای بالیوود

ثروت جلال
آشابوسله دهفت دهه گذشته یکی ازمشهورترین وپر طرفدارترین خوانندگان سینمای هندبوده ودربیش از هزارفیلم بجای
 
 
  بازیگران زن بالیوود خوانده است
 او از دهه چهل میلادی یازده هزار ترانه را در بیست زبان مختلف رایج در هند اجرا کرده و نام او در کتاب رکوردهای گینس به عنوان پرکارترین خواننده دوران معاصر ثبت شده است.
او درعین حال الهام‌بخش و موضوع ترانه های گروه موسیقی بریتانیایی کرنرشاپ بود که در یکی از ترانه معروف خود با عنوان "سرشار از آشا" در سال ۱۹۹۷ او را ستودند.
اکنون این خواننده، ترانه سرا، بازیگر ۸۲ ساله که چندین نوه و نتیجه دارد، درست به اندازه موسیقی به آشپزی نیزعلاقمند است و دهمین رستوران خود را افتتاح کرده است. در این رستوران که در شهر منچستر است بسیاری از غذاها از پخت و پز مورد علاقه او در دوران کودکی الهام گرفته اند.
آشا بوسله برایمان از سینما و غذا می‌گوید:
شما هفتاد و دو سال در صنعت موسیقی کار کرده اید. آیا هنوز هم قبل از شروع هنرنمایی نگران می شوید؟
بله، هنوز هم من گاهی اوقات نگران می شوم. همه هنرمندان دچار این حالت می شوند و به نظرم نگرانی قبل ازاجرای برنامه چیز خوبی است و به اجرا کمک می کند. ولی به محض اینکه خواندن را شروع می کنم این حالت ناپدید می شود.
خاطرات مورد علاقه شما از سالهای طولانی خوانندگی کدامند؟
همیشه از همکاری و خواندن با کیشور کومار لذت می بردم. او یک خواننده محبوب و افسانه ای، بازیگر و فیلمساز و تهیه کننده بود. همکاری با او در عین حال که یک چالش بود همیشه تجربه خوب و مثبتی بود. من می دانستم هر بار که با کیشور کومار همکاری کنم نتیجه کار ترانه های بسیار خوبی خواهند بود.
شما به جای تعداد زیادی از بازیگران زن سینمای هند آواز خوانده اید. از بین آنها کدامیک بیشتر از همه مورد علاقه شما هستند؟
مدهو بالا انسان بسیار عزیزی بود، چه در ظاهر و زیبایی و چه در باطنش و من واقعا به او علاقمندم. ولی من از همکاری با تمام بازیگران اصلی سینمای هند لذت بردم.
فیلم هندی مورد علاقه شما کدام است؟
به فیلم هایی که خشونت زیادی دارند علاقه ندارم. فیلم های مربوط به مناسبات خانوادگی و درام های عاشقانه را ترجیح می دهم، فیلم هایی که موضوع اصلی آنها عشق و همگرایی است. در عین حال این ژانر از فیلم های هندی بهترین ترانه ها را دارند، ترانه هایی که در وصف عشق به مادر و یا عشق به فرزندان است. نمی توانم فقط یک فیلم را انتخاب کنم. فیلم های زیادی دیده ام و در فیلم های زیادی هم مشارکت داشته ام چطور می توانم فقط یک فیلم را برگزینم. کار بسیار سختی است.
شما در عین حال بازیگری هم کرده اید. آرزو نمی کنید کاشکی بیشتر بازیگری می کردید؟
نه. خیلی به بازیگری علاقه ندارم. با خواندن آدم در موسیقی گم می شود. وقتی که می خوانم به یک دنیای دیگر می روم. ولی در بازیگری همیشه موقع اجرای نقش وقفه هایی پیش می آید و جریان بازیگری را قطع می کند. بنابراین واقعا پشیمان نیستم.
نظر شما در مورد "سرشار از آشا" ترانه معروف گروه موسیقی کرنر شاپ چیست؟
بارها به آن گوش داده ام و آن را دوست دارم. از اینکه کسانی که حتی را نمی شناسند این ترانه را برای من سروده اند احساس خوشایندی دارم. و خیلی ها که مرا نمی شناختند از طریق این ترانه من را شناختند.
بسیاری در سراسر جهان از ترانه های شما لذت برده و می برند. شما به چه موسیقی گوش می دهید؟
از ژانرهای مختلف موسیقی لذت می برم، از موسیقی کلاسیک سبک گرفته تا آثار خوانندگانی مثل فرانک سیناترا، شرلی بسی، لوییس آرمسترانگ و بیتل ها.
خواننده و یا گروهی هست که شما دوست داشته باشید با آن همصدا بخوانید؟
باربارا استریسند، خیلی دوست دارم با او بخوانم.
خواهر برزگتر شما ،لاتا مانگشکار، هم در فیلم های هندی به جای بازیگران خوانده و مشهور است . هیچگاه بین شما رقابتی وجود نداشت؟
سبک خواندن لاتا با من متفاوت است و در زمینه های دیگر هم ما با هم خیلی فرق داریم. به عنوان مثال او موی بلند را دوست دارد و من موی کوتاه را. ولی ما همیشه رابطه خیلی نزدیکی داشتیم و هیچگاه با هم رقابت نکرده ایم. رابطه ما بسیار صمیمانه است و همدیگر را دوست داریم و از خواندن با او همیشه لذت برده ام.
بسیاری از غذاهایی که در رستوران جدید شما عرضه می شوند براساس روش پخت و پز قدیمی هندی خود شما تهیه می شوند. شما غذاهای بریتانیایی را هم دوست دارید؟
چند بار ماهی و سیب زمینی سرخ کرده خورده ام ولی احساس می کنم که جای ادویه در آن خالی است. این غذا با مقداری فلفل تند بهتر خواهد شد. خود من با یک مقدار فلفل تند از آن لذت می برم.
برای شما بین خواندن و پخت و پز ارتباطی وجود دارد؟
بله، بدون تردید. چون برای خوب خواندن باید غذای خوب خورد. و اگر شما غذای خوب بخورید قاعدتا به این معناست که از آشپزی لذت می برید. آشپزی به احساس وابسته است و از دل آدم می آید. غذا را باید با عشق پخت تا دیگران از آن لذت ببرند. درست مثل خوانندگی است.
من از قلبم و با عشق می خوانم تا دیگران لذت ببرند و آشپزی را هم درست به اندازه خواندن دوست دارم . و به همین خاطر غذاهای دستپخت خودم را در این رستوران عرضه می کنیم.
 
 
 



Avast logo
This email has been checked for viruses by Avast antivirus software.
www.avast.com

No comments: