آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Tuesday, December 15, 2015

وضعیت زنان در محابس رقت بار است

نهادی موسوم به 'انجمن پیوند افغان‌ها' امروز گزارش "دسترسی زنان زندانی به عدالت" را منتشر کرد.
به گفته مسئولان انجمن پیوند افغان‌ها برای تهیه این گزارش، در ولایات کابل، بلخ، قندهار، هرات و هلمند با ده‌ها زن زندانی، مسئولان زندان‌ها، وکلای مدافع، فعالان حقوق زن و مسئولان محلی گفت‌وگو شده است.
یافته‌های این گزارش نشان می‌دهد که اکثریت زنانی که در کابل و ولایات زندانی هستند، دسترسی لازم به عدالت ندارند.
فرشته کریم، عضو انجمن پیوند افغان‌ها می‌گوید که مشکلات زیادی مانع دسترسی زنان زندانی به عدالت می‌شود.
او از کمبود وکلای مدافع بویژه وکلای مدافع زن، کمبود کارمندان پلیس و سارنوالان (دادستان‌) زن، کمبود آگاهی حقوقی، آزار واذیت جنسی زنان از زمان گرفتاری تا سپری کردن حبس و نبود سیستم احیای مجدد به عنوان مشکلات زنان زندانی یاد کرد.
خانم کریم می‌گوید که در برخی از ولایات جنوبی مانند هلمند و قندهار هیچ وکیل مدافع زنی وجود ندارد.
این نهاد می‌گوید حدود چهل درصد زنان زندانی گفته‌اند که به وکلای مدافع دسترسی ندارند و یا با وکیل مدافعی که از سوی دولت برای آنها تعیین شده، تنها یک بار ملاقات کرده‌اند.
عدم آگاهی از حقوق مدنی، نبود سیستم تعلیمی و سوادآموزی در زندان‌های زنانه، عدم دسترسی زنان به روان درمانی در زندان، کمبود کودکستان و مراکز مراقبت از کودکان در زندان از دیگر مشکلات زندانیان زن است که در این گزارش بازتاب یافته است.
ثریا پرلیکا، رئیس اتحادیه زنان افغانستان که در مراسم انتشار گزارش "دسترسی زنان زندانی به عدالت" صحبت می‌کرد، به منظور بهبود وضعیت زنان زندانی و دسترسی آنها به عدالت، آوردن اصلاحات در ساختار مدیریتی زندان‌ها را پیشنهاد کرد.
او افزود که با توجه به چالش‌های فراوان فراراه زنان زندانی، باید حقوق قانونی آنها از اولین ساعات گرفتاری و در جریان سپری کردن زمان حبس نادیده گرفته نشود.
در مراسم ارائه گزارش "دسترسی زنان زندانی به عدالت" نمایشی در مورد وضعیت زنان زندانی و لزوم توجه مقام‌های دولتی به صدای این زنان نیز اجرا شد.
انجمن پیوند افغان‌ها می‌گوید یافته‌های این گزارش را با فعالان برجسته حقوق زن در میان می‌گذارد و پیشنهادهایی را به منظور بهبود وضعیت زنان و فراهم کردن زمینه‌های دسترسی به عدالت به نهادهای ذیربط دولتی ارائه خواهد کرد.
 
 
 
 
 



Avast logo
This email has been checked for viruses by Avast antivirus software.
www.avast.com

No comments: