آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Monday, November 16, 2015

جنگ قندوز ده‌ها روزنامه‌نگار زن را خانه نشین‌کرده است

مقامات محلی و صاحبان رسانه‌های محلی ولایت قندوز می‌گویند که با ختم جنگ در شهر قندوز در شمال شرق افغانستان، هنوز چهل خبرنگار زن نتوانسته‌اند

دوباره به سرکارشان برگردند.
این زنان مجری و یا خبرنگار رسانه‌های محلی بودند.
این افراد به سید انور، خبرنگار بی‌بی‌سی که به قندوز سفر کرده بود، گفته اند قبل از حمله طالبان، حدود ۴۰ زن و دختر مشغول کار در ایستگاه‌های رادیویی، تلویزیونی و رسانه‌های چاپی این ولایت بودند.
به گفته خبرنگار بی‌بی‌سی پیدا کردن روزنامه نگار زن اکنون در شهر قندوز نیز کار دشوار است. همه خبرنگاران زن خانه نشین شده‌اند.
خبرنگار بی‌بی‌سی موفق شده که تنها با زرغونه حسن، مسئول رادیو کیهان که مخصوص جوانان است، مصاحبه کند.
او گفته که صدای رسانه‌ها به تاریخ ۲۸ سپتامبر با ورود طالبان خاموش شد. همکاران او همه فرار کردند و در گوشه و کنار شهر پنهان شده‌اند.
خانم حسن می‌گوید که تمامی وسایل فنی رادیو او در زمان حضور طالبان در شهر تاراج شده‌است. به گفته او هر کس که بر شهر حاکم بود، وسایل را تاراج کرده‌است.
او اکنون تلاش دارد که دوباره این رادیویی ویژه جوانان را فعال کند.
خبرنگار بی‌بی‌سی می‌گوید وقتی از خانم حسن جویای یک نسخه از برنامه هایش شدم چیزی باقی نمانده بود، غیر از چند میز و صندلی شکسته.
مقامهای محلی نیز تایید کرده‌اند که فعالیت‌های روزنامه نگاران زن پس از جنگ محدود شده‌است.
عبید الله نیازی، رئیس اطلاعات و فرهنگ قندوز به بی‌بی‌سی گفت که در زمان کنترل شهر توسط گروه طالبان فعالیت تمامی رسانه‌ها متوقف شده بود.
او می‌افزایدکه تلاش برای آغاز به کار رادیوی‌های محلی اکنون ادامه دارد.
به گفته او در شهر قندوز هشت رادیو و سه تلویزیون به شمول رادیو تلویزیون دولتی فعالیت داشتند. اکنون پخش برنامه‌های آنان کاملا متوقف شده‌است.
پس از پاکسازی شهر از گروه طالبان به گفته این مقام محلی فعالیت‌های رسانه‌ها در حال بهبود است. برخی از رسانه‌ها تلاش دارند فعالیت شان را آغاز کنند.
به گفته او برای روزنامه نگاران زن اکنون زمینه فعالیت نسبت به گذشته محدودتر شده، اما کاملا از بین نرفته‌است.
قبل از جنگ در شهر قندوز ۸۰ روزنامه‌نگار مشغول به کار بودند که ۴۰ نفر آنان خبرنگاران زن بودند. این خبرنگاران در رسانه‌های محلی و بین‌المللی کار می‌کردند.
شهر قندوز چندی قبل توسط گروه طالبان تصرف شد. پس از چند روز دوباره توسط نیروهای افغانستان باز پس گرفته و پاکسازی شد.bbc
 
 



Avast logo
This email has been checked for viruses by Avast antivirus software.
www.avast.com

No comments: