آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Sunday, August 23, 2015

?آیا میدانید که نخستین نامزد دختر شایسته افغانستان کی‌ بود

داستان دختر شایسته افغانستان که در شرایط کنونی شباهت زیادی به قصه های هزار و یکشب شهرزاد قصه گو و افسانه های شاه پریان دارد

چگونه و در کجا شکل گرفت .
درسال۱۳۵۱ خورشیدی  برابرباسال ۱۹۷۲روزنامه پر تیراژ) کاروان (که یکی از محبوب ترین روزنامه های جوانان و روشنفکران و ترقی خواهان آن  دوران بود ، با مدریت آقای کشککی و آقای واله که خود از خبرنگاران چیره دست آن دوران بودند ؛ به فکر انتخاب دختر شایسته افغانستان افتادند .
شکر اله کهگدای خبرنگاران روز نامه کاروان میز های گرد و نشست های زیادی را جهت جلب توجه جوانان و رسیده گی به نیاز مندی های شان تشکیل داده بود و ازین مسیر توانستند شماری زیادی از جوانان را به این روزنامه علاقمند مند بسازند . سر انجام این روزنامه قضیه انتخاب دختر شایسته افغانستان را اعلام نمود و از دختران سراسر کشور برای شرکت در این مسابقه دعوت کردند تا نامزد خود را اعلام دارند . شرکت در این مسابقه کار آسانی نبود  قیودات بی حدی خانواده گی در جامعه آن زمان و محدودیت های اجتماعی مانع این کار بود . ازین اعلان حدود دو ماه گذشت. ولی هنوز کسی‌ خود را کاندید ننموده بود .
بانو هما طرزی که در دانشگاه کابل دانشجوی سال اول بود و خود نخستین دختری بود که شعر آزاد را درافغانستان سروده ودر مجله پشتون ژغ به مدریت آقای طهوری بچاپ رسانده بود ، از همکاران همیشگی روزنامه کاروان بود . هما دختری بود پیشتاز و سد شکن . روزنامه کاروان این قضیه را با هما در میان گذاشت و هما با مشورت پدرش محمد صدیق طرزی که خود از روشنفکران و همکار دایمی کاروان بود، هما را در این راستا  تشویق نموده و همابه عنوان نخستین نامزد دختر شایسته افغانستان شرکت خود را اعلام نمود . مدتی بعد دختران دیگری از سرتاسر کشور نامزدان خود را اعلام نمودند .
باید تذکر داد که هما فقط به دلیل راهگشایی برای دیگر دوشیزه گان خود را کاندید اعلام نموده بود و با شرکت دیگر دختران به هدفش رسیده بود.
دیری نگذشت که این مسابقات به دلایل پشت پرده به مجله ژوندون و میرمنو تولنه واگزار شد و هما در مسابقات شرکت ننمود .و بلاخره از میان شرکت کننده گان بانو زهره  یوسف به عنوان دختر شایسته انتخاب گردید .
آقای کهگدای در گردهمایی های بیشماری به این امر اشاره نموده ا‌ند . همچنین بانو زهره یوسف در گفت وشنید تلویزیونی که با هما طرزی داشت و در یوتوب در دسترس همگانی قرار دارد به این حقیقت اشاره نموده بود.
 
 
 
 
 



Avast logo
This email has been checked for viruses by Avast antivirus software.
www.avast.com

No comments: