آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Sunday, July 12, 2015

شهربانو, شهری که ۴۰۰۰ سال پیش بوسیله یک بانو اداره میشد

این شهر یکی از آثار تاریخی مهم منطقه باستانی خلم است که در ۱۸ کیلومتری شمال شهر تاشقرغان واقع شده است. گرچند مرور ایام و دست ستم گر حوادث شهر مذکور را کاملاً تخریب و به تل و تپه‌های خاکی تبدیل نموده است اما اسناد و روایات تاریخی بیان‌گر آن است که تپه‌های مذکور نشانه‌ی از شهر تاریخی بزرگی است که بنابر شهادت آثار
 
مکشوفه چهارهزار سال قدامت تاریخی داشته و توسط زنی به نام بانو؛ که بانی و موسس آن بوده اعمار گردیده و امور آن توسط این زن رسیده گی می‌شده است.
شواهد تاریخی دلالت می‌کند که شهر‌بانو حاکم ظالم بوده است چنان‌چه نهر تاریخی شمال خلم که از نواحی قلعه‌ی زال کندز تا مزارشریف به طول 116 کیلومتر کشیده شده و نواحی خلم را سر سبز و شاداب می‌ساخته به نام نهر ظلم‌آباد مسمی شده که هنوز هم به همین نام معروف است، بر ظلم شه‌بانو دلالت می‌کند.
قرار نوشته کتاب تاریخ افغانستان، تألیف استاد احمدعلی کهزاد، تجسسات باستان شناسانه در افغانستان از سال 1936 به این طرف در زمان حاکمیت ظاهرشاه توسط هیات‌های باستان شناسی فرانسوی در مخروبه‌های شهربانو و محلات اطراف آن صورت گرفته و بعضی اوقات به صورت غیرفنی اهالی محل نیز به کندن کاری‌های در منطقه پرداخته‌اند که در نتیجه این کاوش‌ها از مخروبه‌های شهربانو بعضی پارچه‌های نفیس سفالین و شیشه‌ای، احجار کریمه، مهره‌ها و مسکوکات قدیمه و مجسمه‌ها به خصوص مجسمه‌های سفالین "اناهیتا" رب‌النوع مادر که از لحاظ قدامت تاریخی ارزش ویژه دارد، به دست آمده است.
کتاب جغرافیای تاریخی بلخ و جیحون تالیف الهامه مفتاح در زمینه چنین می‌نویسد: شباهت مجسمه‌های یافت شده‌ی اناهیتا در نواحی مختلف از جمله شهربانو در 18 کیلومتری شمال تاشقرغان و خرابه‌های افراسیاب در سغدیان با تعریف اوستا و موافقت این دو با هم حکم می‌کند که مجسمه‌ی اناهیتا رب‌النوع حاصل‌خیزی و فراوانی دست کم در زمان نگارش یشت‌های اوستا وجود داشته است.
قراری که می‌بینیم کتاب جغرافیای تاریخ بلخ و جیحون قدامت تاریخی شهر بانو را مقارن نگارش یشت اوستا یعنی قرن 6 قبل از میلاد معرفی نموده، اما استاد احمد علی کهزاد نویسنده کتاب تاریخ افغانستان ارباب النوع قدیم باختری را به دوره‌های زندگی قبل‌التاریخ ارتباط می‌دهد. چنان‌چه موصوف چنین می‌نویسد: بعضی از ارباب انواع باختری که قدامت آن به دوره‌ی اوستائی و برخی به عصر ویدی و از بعضی هم به مراحل زندگی قبل التاریخ وصل می‌شود و صاحب پیروان در باختر شده بد، معروف‌ترین آن‌ها اناهیتا است. اناهیتا یا ناهید رب‌النوع آب و حاصل خیزی از اعصار (کلکولی تیک) دوره قبل التاریخ در عصر ویدی و اوستائی تاریخ مملکت ما معروف است.
متن‌های نوشته شده کتاب متذکره می‌رساند که شهربانو منطقه باستانی و تاریخی است که قدامت تاریخی آن به استناد کشف مجسمه‌های اناهیتا به دوره‌های قبل التاریخ یا معاصر آبادانی شهر بلخ مطابقت می‌کند، یعنی دوره‌های قبل از آغاز مهاجرت‌های کتلوی آریایی‌ها از باختر در هزاره چهارم، پنجم قبل از میلاد.
 
 
 
 
 



This email has been checked for viruses by Avast antivirus software.
www.avast.com

No comments: