آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Thursday, June 4, 2015

صحراکریمی نخستین داکترزنِ کارگردان فیلم داستانی در تاريخ سينماي افغانستان

صحرا کریمی در ارديبهشت/ ثور سال ۱۳۶۲ خورشیدی در يك خانواده ي مهاجر افغانستانی در ایران متولد شد. صحرا کارگردان فیلم و نویسنده افغانستانی است. او تحصیلات خود را در ایران و اسلواکی گذراند و در سال ۲۰۰۱ در اسلواکی اقامت کرد. این هنرمند افغانستان بعنوان بازیگر نقش اول، در چند فیلم ایرانی نیز ایفای نقش کرده است.
 
 
 او از دانشگاه فیلم و تلویزیون جمهوری اسلواکی دکترای کارگردانی فیلم داستانی دارد و هچنين در این دانشگاه نيز تدریس می‌کند. رساله دکترای او درباره موج نو سینمای ایران بود.. صحرا كريمي از سال ٢٠١٢ بدينسو به كابل / افغانستان برگشته است و زنده گي و كار مي كند. او تجربه سال‌ها زنده گی در ایران را دارد و معتقد است که ایرانی‌ها در کل مردمان نژادپرستی هستند و نسبت به ایرانی بودنشان غرور خاصی دارند.
دوران تحصیل ابتدایی تا يك سال تحصيل دانشگاهي را در ایران سپری کرد. وی در زمینه بازیگری نخستین نقش خود را در فیلم دختران خورشید به کارگردانی مریم شهریار (۲۰۰۰، برندهٔ جایزه در فستیوال‌های جهانی فیلم مونترال و براتیسلاوا) بازی کرد. او در سن١٦ سالگی اولین تجربه بازی در فیلم را کسب کرد.
صحرا در سال
۲۰۰۱ بعد از شرکت در فستیوال جهانی فیلم براتیسلاوا از ایران خارج شد و در اسلواکی تقاضای پناهنده گی کرد. رشته دبیرستانی اش ریاضی فیزیک بود. صحرا يك سال از سال‌های تحصیلش را دانشجوی مهندسی عمران در دانشکده مهندسی دانشگاه شهید چمران اهواز بود. او دارای دو مدرک لیسانس در رشته کارگردانی فیلم مستند و کارگردانی فیلم داستانی، فوق لیسانس در رشته کارگردانی فیلم داستانی و دکترا در رشته کارگردانی فیلم داستانی با گرایش نشانه شناسی و زیبایی شناسی در سینما از دانشكده ي فيلم و تلويزيون اسلواكي است. صحرا كريمي دکترای کارگردان فیلم داستانی از دانشگاه فیلم و تلویزیون جمهوری اسلواکی را دریافت کرده است و نخستين زني است كه در تاريخ سينماي افغانستان داراي اين مدرك تحصيلي مي باشد و همچنين از سال ٢٠١٠ بدينسو عضو فعال آكادمي فيلم و تلويزيون اسلواكي است. برخی منتقدان می‌گویند از آنجایی که صحرا کریمی پیرو فلسفه اگزیستانسیالیست است، رد پای این تفکر را در چند فیلم کوتاه او می‌توان دید. در فیلم داستاني "نسیمه" نیز همین خط دنبال شده است. اما پایان فیلم نسیمه، پایان امید و رهایی است چنانکه نسیمه پس از دریافت قبولی پناهنده گی، در نور گرم آفتاب و با لباس‌ها و آرایش اروپایی، ساده گی زیبای زنانه و وارد شدن به فضای جدید به کلی عوض می‌شود و گویا همچون پرنده‌ای از قفس آزاد می‌شود. همچنین منتقدان بر این باورند که فیلم «نسیمه، خاطرات روزانه دختری مهاجر» یاد آوری شعار گونه از نیچه، کافکا و کامو، نمایش تکرار وار کتاب (کیمیاگر) از پائولو کوئلیو است. برخی دیگر از منتقدان نیز می‌گویند که او بیشتر متاثر از سینمای نوین شرق اروپا و سنت سینمایی شوروی است. همچنین او را یگانه زن در سینمای افغانستان می دانندکه فیلم های زنانه می سازد.
آثار صحرا کریمی تا کنون بیش از سی فیلم کوتاه داستانی و مستند و چندین فیلم نیمه بلند داستانی و یک فیلم بلند مستند ساخته است. زنان پشت فرمان راننده گی» «نسیمه، خاطرات روزانه دختری مهاجر» از مهمترين فيلم هاي او است
آثار صحرا در بیش از صد و پنجاه فستیوال فیلم بین‌المللی شرکت کرده‌اند و جوایز متعددی گرفته‌اند. فیلم مستند " زنان افغان پشت فرمان راننده گی" تقریباً در ۳۰ فستیوال بین‌المللی فیلم در سراسر دنیا شرکت کرده است که نزدیک به ٢٠ جایزه از جمله بهترین فیلم مستند سال ۲۰۱۰ اسلواکیا را نصیب خود کرد. همچنین از شبکه تلویزیون یآرته فرانسه که یکی از معتبرترین تلویزیون­های اروپا است و از شبکه بی‌بی‌سی فارسی نیز پخش شد و قرار بود در حاشیه "کنفرانس بن دو" در آلمان نیز به نمایش در آید
فیلم نیمه بلند داستانی­ "نسیمه، خاطرات روزانه دختری مهاجر" در سال ۲۰۱۰ جایزه گراند پریکس کوداک را از آن خود کرد همچنین جایزه بهترین کارگردانی و بهترین فیلم را در فستیوال فیلم‌های دانشجویی اسلواکی از آن خود کرد و به عنوان کاندید اسکار دانشجویی از جمهوری اسلواکی به آکادمی اسکار سال ۲۰۱۰ معرفی شد.
فیلم نيمه بلند داستاني «نسیمه، خاطرات روزانه دختری مهاجر» موفق به دریافت جایزه بهترین فیلم کوتاه داستانی «آکادمی فیلم و تلويزيون اسلواکی» شد. ارزش این جایزه برای هنرمندان اسلواکیا، با جشنواره سزار در فرانسه و دیوید در ایتالیا برابری می‌کند. این جایزه از مهمترین جوایز سینمایی کشور اسلواکیا است که به اسکار اسلواکیا مشهور است.
«در جستجوی خیال» نام یکی دیگر از فیلم‌های دانشجویی صحرا است که جایزهٔ غیردانشجویی (حرفه‌ای) فستیوال بیل بائو را در اسپانیا برد و بوسیلهٔ شبکهٔ تلویزیونی آرته یکی از معتبرترین کانال‌های هنری در جهان خریداری شد.
به گفته ي بسياري ار منتقدان سينمايي صحرا كريمي با نگاه خاص زنانه و تحصيلات بالاي آكادميك سينمايي و همچنين نگاه شاعرانه و فلسفي منحصر به فردي كه دارد، يكي از اميدهاي سينماي افغانستان، مخصوصا سينماي زنانه افغانستان است.
 
 
 
 
 



This email has been checked for viruses by Avast antivirus software.
www.avast.com

No comments: