آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Saturday, May 9, 2015

حقایقی درباره‌ی «زبان پارسی»، زبان مشترک اقوام گوناگون

1-  در سال ۱۸۷۲ در نشست ادیبان و زبان‌شناسان اروپایی در برلین، زبان‌های یونانی، پارسی، لاتین و سانسکریت به عنوان زبان‌های کلاسیک جهان برگزیده شدند.






2-  فارسی از نظر شمار و تنوع ضرب‌المثل‌ها در میان سه زبان اول جهان است. واژگان و تنوع واژه‌ها در فارسی هم‌چنین بسیار بزرگ و پرمایه‌است و یکی از غنی‌ترین زبان‌های جهان از نظر واژه‌ها و دایره لغات به‌شمار می‌آید. در کمتر زبانی فرهنگ لغاتی چون دهخدا (در
۱۸ جلد) و یا فرهنگ معین (در ۶ جلد) دیده می‌شود.

3-  زبان فارسی سیزدهمین زبان پرکاربرد در محتوای وب است.

  4- زبان پارسی نو، در طول تاریخ و در پهنه‌های مختلف جغرافیایی، نام‌های متفاوتی داشته و دارد. این زبان به‌صورت رسمی در ایران به نام «پارسی» و «فارسی»، در افغانستان به نام دری، در تاجیکستان به نام تاجیکی، و در ازبکستان به نام «فارسی» مشهور است، اگرچه مردم فارسی‌زبان افغانستان همچنان زبان خود را «پارسی» می‌نامند.

5-  زبان فارسی در بحرین نیز نام «عجمی» دارد. در ترکیهٔ عثمانی، که زبان پارسی جایگاه ادبی داشت، نام «پارسی» برای آن به‌کار می‌رفت.

  6- در هند به زبان پارسی، «فارسی» می‌گویند. فارسی‌زبانان در گذشته واژه گان دری و پارسی را نیز برای این زبان به‌کار می‌بردند، و «فارسی» که معرّبِ «پارسی» است. در کشور ایران نام این زبان در سراسر کشور پارسی است.

7-  زبان پارسی یکی از زبان‌های آریایی (هندوایرانی) است که هم‌خانواده با انگلیسی، فرانسوی، آلمانی و... به‌شمار می‌آید.
 
 
 
 
 



This email has been checked for viruses by Avast antivirus software.
www.avast.com

No comments: