آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Friday, April 24, 2015

مرحوم درمحمد نیکیار

فردیانا - طبیب زاده 
هنر تجسم زیبای هاست و هنرمند با توانای ها و خلاقیت های که  دارد با الهام از طبعیت با نیروی تخیل زیبایی می آفریند و به نمایش می گذارد. کشور ما افغانستان در دوره های مختلف از تاریخ  هنرمندان زیادی را در خود پرورش داده که از آن ها در
 
 عرصه های مختلف آثار گران بها و ارزشمند به جا مانده است. بسیاری از این هنر مندان شناخته شده و مردم با کار ها و دست آورد های شان آشنایی دارند اما بسیار اند هنرمندان  که با وجود کار های ماندگار هنوز مردم با نام شان نا آشنا اند . یکی از آن جمله هنرمندان مرحوم درمحمد خان نیکیار است که در هنر سنگ تراشی ، حکاکی و مجسمه سازی دست بلند وتوانایی داشت. ایشان در سال  1921 م درشهر کابل متولد گردید، دروس مسلکی را در لیسۀ صنایع آن وقت دنبال نمود. و به حیث کارگر مسلکی در مربوطات وزارت معادن و صنایع (  فابریکۀ حجاری ونجاری بیتون) مصروف کار شد که در جریان مدت کارش در آن جاه دست آورد های از هنر حکاکی وسنگ تراشی از خود به جا مانده است که می توان از تابلوی های دختر کوچی، تابلوی بالاحصار، بزکشی، خروس های جنگی، لیلی و مجنون ، میز های منقش سنگی،  مجسمه های سنگی حیوانات وغیره نام برد که همه از سنگ های مختلف افغانستان مثل لاجورد، رخام، مرمر وامثال آن،  با مهارت وتردستی خاص هنری ساخته شده است که هم درآن زمان در داخل کشور مانند ارگ شاهی، قصر چهلستون، وزارت دفاع و بعضی مهمان خانه های دولتی  جهت تزیین استفاده می شد، که شاید امروز هم در آن جاه ها موجود باشد و برعلاوه داخل، در خارج افغانستان  هم تعداد از تابلو های سنگی ایشان توسط مرحوم ظاهر شاه پادشاه وقت افغانستان به کشور های عربی و اروپایی به طور تحفه تقدیم می گردید که شاید امروز هم دربعضی قصر ها و یا موزه های آن کشور ها موجود باشد.
 مرحوم درنیکیار نظر به استعداد که در رسامی داشتند اول طرح تابلو ها را در کاغذ  رسامی نموده  و بعدن هنرمندانه با تراشیدن ونصب نمودن پارچه های  مختلف سنگ به رنگ های متنوع، تابلو های نادر به وجود آورده اند که همه آثار ماندگار و با ارزش اند. مرحوم درمحمد خان در طول حیات شان در پهلوی کار ساختن تابلو های سنگی دیواری به ساختن میزهای منقش و زیبا از سنگ لاجورد و مجسمه ها ی سنگی حیوانات نیز آفریده های داشته اند که از آثار شان در ارگ شاهی استفاده به عمل آمده است.برعلاوه ایشان کار های زیاد حکاکی از سنگ های قیمتی کشور مثل: لعل، یاقوت، زمرد، لاجورد، توپاز، بروج، امیتس وغیره  نیز دارند که به حیث زیورات در داخل و خارج کشور مورد استفاده قرار گرفته و می گیرد.
مرحوم نیکیارهنرمند پر تلاش  با پشت کار و زحمت کش بودند. ایشان در سال 1983  م به عمر 62 سالگی در اثر تکلیف قلبی در گذشتند اما  کار های ماندگار و قابل ارزش از ایشان به جاه مانده است.
روان شان شاد  باد
 
با حرمت
 
 
 
 
 



This email has been checked for viruses by Avast antivirus software.
www.avast.com

No comments: