آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Friday, October 24, 2014

ورزش، و ضرورت همه شمولی آن درجامعه

هاجر ابوالفضل عضو تیم ملی فوتبال افغانستان
به ورزش گرای و سرافراز باش
که فرجام سستی، سر افگندگی است

 
در کتاب فرهنگ بزرگ سخن ورزش را چنین تعریف کرده است :ورزش فعالیت بدنی سازمان یافته که برای تقویت قوای جسمانی و کسب مهارتهای حرکتی انجام میشود. درجای دیگر تعریف کرده است ورزش عبارت ازحرکتهای منظم ومکرر بدنی که برای دست یابی به توانایی و ورزیدگی در راستای اهداف گوناگون که مهمترین آنها نشاط وسلامتی بدن است انجام گیرد.
بدون شک انسان از همان لحظه
ای که دیده به جهان میگشاید زندگی را با تحرک و جنبش آغاز نموده و از این راه زمینه رشد وسلامتی خود را به وجود میآورد. حفظ سلامت و رشد قوای جسمانی و روحی از امور لازم و ضروری هر انسان عاقل و خردمند است. نقش ورزش در تندرستی و شادابی انسان بر همگان روشن و پذیرفتنی است به طور که روحیه سالم و با نشاط را در جسم سالم، و سلامتی جسمانی را همراه با فعالیتهای جسمانی و اجرای برنامهای ورزشی میتوان جستجو کرد.
در دنیای کنونی صنعت و ماشین که ورزش به عنوان یک پدیده
ای جهانی مطرح، و توجه جهانیان را به خود معطوف داشته وبه اشکال مختلف اجرا میشود، از اهمیت ویژهای برخوردار است و برای تمام سنین یک امر ضروری و لازم مینماید و باید بیش از پیش بر آن اهتمام ورزید.
آن چه برای دین داران این دیار مهم است آگاهی از نظر اسلام نسبت به این پدیده است، زیرا اسلام حاوی برنامه تأمین تمام شئونات زندگی دنیایی و آخرتی بشر است. برای دست یافتن و آگاهی از نظر اسلام را درباره ورزش، باید به منابع دینی مانند قرآن، احادیث، سیرة انبیاء و امامان معصوم (علیهم السلام) مراجعه کرد، آن گاه به اهمیت وجایگاه ورزش از دیدگاه اسلام پی خواهیم برد.
اصل توانمندی، داشتن بدن مستعد، آماده و سالم، یکی از اصول مورد علاقه اسلام است، چنانکه رسول گرامی اسلام فرمود: مؤمنی که قوی و نیرومند باشد از مؤمن ضعیف، بهتر و دوست داشتنیتر است. وهمچنین رعایت حفظ الصحه، روحیهای پر نشاط وشاداب، نظم وانظباط در زندگی و تقویت روح وروان آدمی از امور مورد علاقه اسلام است، و از طرفی حفظ سلامت و تعمیم بهداشت، رشدقوای جسمی وفکری، آمادگی دفاعی، شادابی، نشاط، و رسیدن به قلههای موفقیت را نمیتوان از ورزش و تربیت بدنی جدا کرد.
بنا بر این می
توان ادعا کرد که آثار طبیعی ورزش از اهداف عالی اسلام به شمار میآید. اما از آنجای که قرآن كتاب آسمانى اسلام، بزرگترین سرمشق و راه گشاى زندگى انسانها در همه شئون و امور، تا روز قيامت است باید در تمام شئونات زندگی در مرحله اول باید سراغ این کتاب زندگی و حیات بخش الهی رفت و از آموزههای تعالی بخش این کتاب آسمانی در مسیر رشد وشکوفایی بهره جست. در اين كتاب بزرگ و بى نقص - كه كلام خالق انسان و تمام هستى میباشد - آياتى وجود دارد كه به گونهای بر اهميت ورزش و نيرومند سازى جسم در كنار تقويت روح و بعد علمى دلالت دارد.
اما آنچه مهم به نظر می رسد درین میان اینست که تمامی دلایل که برای اهمیت ورزش تاکید دارد اطلاق آنان و همه شمولی تمامی طیف های جامعه اعم از مردان وزنان می باشد چه بسا که در هیچ مورد بیان نشده است که پرداختن به امور ورزشی مخصوص مردان بوده وزنان جامعه نمی توانند به این امر مهم وحیاتی مبادرت ورزند.
تشویق زنان به ورزش و فوتبال بدان معنا نیست که ما می خواهیم پا روی اصول دینی خود گذاریم بلکه عکس آن ما بعنوان یک زن مسلمان خواهان آن هستیم تا زن مسلمان ضمن رعایت حجاب و دستورات دینی خویش بتواند در صحنه های رقابت های بین المللی حضور داشته ونقش برازنده خویش را ایفا کند درست است پا گذارند روی سنت ها و تعدیل سنت ها به توجه به سنتی بودن جامعه کاری است دشوار اما از طرف هم ناگزیریم موقعیت های زمانه خود را نیز درک کرده به این امور همت گماریم.
از سوی هم نباید نادیده گرفت که نقش مثبت ورزش حرفه
اي زنان مسلمان در استحكام پيوند دوستي كشورهاي اسلامي و نقش مثبت ورزش حرفهاي در افزايش تندرستي زنان مسلمان، بيشترين اهميت را دارا می باشد. رويدادهاي ورزشي بينالمللي باعث گرد هم آمدن ورزشكاران از مليتها و فرهنگهاي مختلف ميشود. اين اتفاق باعث ميشود كه جداي از تفاوت فرهنگها، مليتها، مذهبها و باورها، فضايي دوستانه بين شركتكنندگان شكل گيرد و در محيطي دور از تفاوتهاي مذكور با يكديگر رقابت كنند
هر چند نباید از نظر دور انداخت امروزه زنان مورد توجه مسوولان اجتماعي و فرهنگي كشورها قرار گرفته
اند و در سه دهه اخير فرصتهاي فراواني براي پرداختن به ورزش و پيشرفت آنان فراهم شده است، اما فاصله بين ورزش زنان و مردان زياد است و ورزش حرفهاي زنان با مشكلات و محدوديتهاي متعددي مواجه است كه در اين ارتباط ميتوان باورهاي نادرست فرهنگي در باره ورزش حرفهاي زنان در جامعه و محدوديتهاي ناشي از وظايف خانوادگي (همسرداري و مراقبت از فرزندان) را نام برد.
وازسوی هم زنان از ديد باز با مسايل و مشكلات اجتماعي زيادي مواجه بوده
اند كه از جمله ميتوان به فقدان فرصت و امكان براي انجام فعاليت ورزشي با ممنوعيت پرداختن به آن در تاريخي نه چندان دور، باورهاي نادرست فرهنگي در جامعه، تبعيض رسانهها در خصوص پوشش خبري ورزش زنان، تمايل نداشتن حاميان مالي از ورزش زنان و غيره اشاره كرد. و در بعضی کشورها شاهدیم که زنان بنا به دلایلی متعدد، مشارکت زیادی در فعالیت های ورزشی ندارند.
همچنین مطالعات محدودی که در مورد زنان مسلمان صورت گرفته، نشان می دهند که عدم فعالیت فیزیکی در بین آنها بسیار شایع است. اگرچه معضل فعالیت فیزیکی ناکافی زنان تقریباً در تمام کشورهای جهان وجود دارد و علل اصلی این معضل نیز تقریباً برای تمام کشورها یکسان است اما مشکلات و موانع زنان مسلمان برای فعالیت های ورزشی همواره رنگ و بویی خاص اجتماعی ، فرهنگی و مذهبی داشته است.
اما برای از بین بردن این این تفکر چه باید کرد؟
نخستین و مهمترین اقدام برای رفع این موانع، این است که عموم مردم و خصوصاً زنان، ضرورت توجه و انجام فعالیت های فیزیکی در زندگی را درک کنند، سپس مشکلات و موانع این راه را بشناسند، برای آنها ریشه یابی کنند، سعی کنند زمینه این مشکلات را رفع کرده و در نتیجه این موانع را از سر راه خود بردارند. باید به گونه ای باشد که ورزش را در بین فعالیت های روزانه خود بگنجانند. با پیگیری مداوم، ریشه یابی این موانع و مقاومت در تلاش برای رفع آنها از سوی زنان مسلمان ورزشکار و نیز دلسوزان این عرصه، روز به روز شاهد حذف و یا حداقل کم رنگ شدن آنها و نیز افزایش حضور و مشارکت زنان مسلمان در دنیای ورزش و حتی در بزرگترین و مهمترین مسابقات جهانی خواهیم بود.
مابه این باور هستیم که زنان باید خود آغازگر اصلاح تفکرات جامعه باشند و دیدگاه عموم مردم را نسبت به خود و فعالیت هایشان تغییر دهند. زنان باید خود را جدی گرفته و به فعالیت های خود و هم جنسان شان بها بدهند و برای هر چه بهتر، سالمتر و فعالتر بودن تلاش کنند. واین خود آغاز تازه وتغیر دید گاه افراد جامعه نسبت به ورزش زنان را به دنبال خواهد داشت .
به امید اینکه بتوانیم همه باهم به سمت فرهنگ سازی بهتر برای جوانان جامعه گامهای ارزنده ی را برداشته  وشاهد نگرش جدید در راستای نهادینه شدن ورزش بعنوان یک پدید ضروری میان تمام افراد جامعه باشیم.
موفق پیروز باشید
 
 
 
 
 

No comments: