آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Thursday, October 9, 2014

گزارش گرد همایی های عید قربان از مسکو

داکتر راضیه هوتکی
افغانهایی مقیم مسکو و سایر شهرهای فدراسیون روسیه امسال نیز فرارسیدن عید خجستۀ قربان ( اضحی ) را طی مراسم، محافل و گردهمایی های متعدد، گرم و شانداری تجلیل نمودند
 
 
روز اول عید سعید اضحی افغانهای فدراسیون روسیه در شهرهای مختلف روسیه به مساجد مسلمانها در شهرهای مقیم رفته و فریضۀ پاک ادای نماز عید را ادا نمودند. برخی از هموطنان متدین با استفاده از امکانات دست دشته با ذبح مواشی، سنت مقدس اسلامی یعنی قربانی را نیز بجا آوردند.
عده ای کثیری از افغانهایی مقیم مسکو و اطراف و اکناف آن ( بیش از ۲۰۰ نفر ) در محفل شانداری که به ابتکار " اتحادیۀ سراسری افغانهایی روسیه " در تالار رستوران " پاریس " که شام روز دوم عید به مناسبت حلول این جشن دینی مسلمانها تدویر یافته بود، اشتراک ورزیدند.
محفل طبق رسم معمول میان افغانهایی متدین با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید آغاز گردید. سپس گردانندۀ پروگرام اسد جان نوری از محترم عزیز الله انیس رئیس " اتحادیۀ سراسری  افغانهای مقیم فدراسیون روسیه " دعوت بعمل آورد تا روی ستیژ تشریف آورده پیام تبریکۀ هئیت رهبری اتحادیه را به سمع حاضرین رسانیده  و صحبت مختصری با مهمانان داشته باشند.
محترم عزیزالله انیس در شروع از تشریف آوری و حضور فرد فرد افغانها و دوستان خارجی به محفل تجلیل از روز عید قربان ابراز شکران نموده، به ایشان خوش آمدید گفت. شاغلی انیس در ادامه به تاریخچۀ ظهور عید سعید اضحی میان مسلمانها و اهمیت دینی و معنوی این رویداد بزرگ و انسانی در زندگی هر مسلمان متدین و متعهد اشاره نمود. آقای انیس با اغتنام از فرصت پیام تبریکۀ رهبری " اتحادیۀ بین المللی افغانهای مهاجر " ( محترم اختر محمد صافی  رئیس این اتحادیه نیز در محفل حضور داشتند ) را به حاضرین رسانید.
در بخش دیگری از صحبت خویش محترم انیس مختصراً به رویداد های اخیر در وطن آبایی ما، افغانستان تماس گرفته انتخاب محترم اشرف غنی احمدزی را به تمام هموطنان در داخل و خارج از کشور تبریک گفته، حمایت خود را از حکومت جدید وحدت ملی که قرار است عنقریب بکار خود آغاز نماید ابراز داشت.
به تعقیب صحبت محترم انیس، از هنرمند جوان، با استعداد و خوش آواز کشور آقای ویاند هنرجو دعوت بعمل آمد تا روی ستیژ تشریف آورده با آواز گیرا و دلپذیرش سروده های زیبایش را زمزمه نموده فضای تالار را رنگین تر و دلها را زنده تر بسازد. در لابلای برنامه گردانندۀ پروگرام اسد جان نوری محفل را با اشعار ناب زبانهای ملی کشور و همچنان دو پارچه از سروده های محلی که از طرف محترم شکرالله رحمانی با ترنم تنبور ناب اجرا شد، بدرقه نمودند. سروده های زیبای محترم هنرجو، گردانندگی موفق اسد جان نوری، اشتراک آقای رحمانی، اجرای اتن ملی با استقبال گرم حاضرین مواجه گردید. ضیافت عیدی پس از صرف غذای خوش مزۀ وطنی حوالی نیمه های شب در اوج خوشی و رضایت مهمانان به پایان رسید.
 شامگاهان روز سوم عید قربان، یکی از نمایندگی های " اتحادیۀ سراسری افغانهایی مقیم فدراسیون روسیه " مستقر در مرکز تجارتی " یوژنی وروت " نیز محفلی  زیبایی را به مناسبت عید قربان در تالار رستوران " دروژبه " ( دوستی ) به راه انداخته بود. محفل مذکور طبق معمول با تلاوت آیات قران پاک و اجرای سرود ملی افغانستان آغاز گردید. سپس محترم داکتر نادر یوسفی مسوول " اتحادیۀ سراسری افغانهای فدراسیون روسیه " در مرکز تجارتی " یوژنی وروت "  پیام تبریکیۀ خود و هئیت رهبری اتحادیه را به افغانهای حاضر در محفل که تعداد شان نزدیک به ۳۰۰ نفر میرسید تقدیم نمود. سپس محترم میر عبدالله یکی از متنفذین  و شخصیت های محترم جامعۀ افغانی در فدراسیون روسیه رشتۀ سخن را بدست گرفته در صحبت خود نخست به اهمیت دینی و معنوی عید قربان پرداخته و متعاقباً افغانهای حاضر در مجلس را به وحدت واقعی و یک پارچگی دعوت نمود. میر عبدالله اظهار خشنودی و رضایت کرد که افغانها با گذشت هر سال هر چه بیشتر میتوانند از  روزهای دینی و ملی خویش با شکوه هر چه بیشتر و با حضور مزید وطنداران تجلیل و بزرگداشت بعمل بیاورند.
آواز خوان محبوب افغانهای مقیم فدراسیون روسیه نور جان نصیب با صدای گیرا و زیبایش به مقبولی هر چه بیشتر فضای محفل افزود. صدها مهمان، اعم از پیر و جوان حاضر در ضیافت با کف زدن های ممتد از سروده های نور جان استقبال نموده، خود در پایکوبی، اتن ملی و قرصک زیبای وطنی سهم گرفتند و بدینترتیب وحدت، همدلی و همبستگی دینی و افغانی خود را با تمام خشنودی و برادری ابراز میداشتند. محفل مذکور نیز با صرف طعام لذیذ افغانی در گرماگرم سرور زایدالوصف مهمانان ناوقت های شب خاتمه یافت.
 
 
 
 
 



This email is free from viruses and malware because avast! Antivirus protection is active.

No comments: