آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Friday, October 24, 2014

دیپلوم انجنیر صابره صابرهروی، مدون مجموعۀ کدهای ساختمانی

مهندس صابره صابرهروی به حیث انجنیر ساختمان کارش مجموعۀ متنوعی از امور ساختمانی است و از آنجائیکه علاقه شدید به کار و اشتراک در امور بازسازی شهری و رفع نیاز های ساختمانی دارد،
 
درمشکل ترین شرایط به ولایات افغانستان سفر کرده و دربررسی و نظارت بر ساختمان ها همت گماشته است. از سال ۲۰۰۳  تاکنون به حیث آمر دیپارتمنت پلانگذاری شهری و معاون ریاست مقررات و کد های ساختمانی ملی در وزارت امور شهرسازی ایفای وظیفه میکند.
یکی از پروژه های که مهندس هروی از آن به افتخار نام می برد پروژه ساختمان یک مکتب در ولسوالی موسهی لوگر است.سایرپروژه های که وی با انجنیران همکارش درقسمت طرح ودیزاین کدهای ساختمانی آن پروژه ها سهم فعال داشته میتوان ازساختمان قصرتپه پغمان وعمارت مهمان خانۀ پغمان نام برد.
بانو هروی تعدادی از کدهای ساختمانی را تدوین نموده که شرایط جغرافیایی، اقلیمی و  محیط ‌زیستی افغانستان در آن مدنظرگرفته شده است.
انجنیر صابره هروی علاوه میکند که پروژه های ساختمانی در افغانستان درگذشته مطابق با کدهای خارجی عملی میشد و طرح ساختمان با آن کدها دشواری های را بار می آورد وروند بازسازی، پلان توسعه‌یی ساحات شهری، اعمار شهرها و شهرک‌های جدید و تطبیق ماستر پلان‌ها به کدهای ملی ساختمانی نیاز داشت.
دیپلوم انجنیر صابره صابرهروی فرزند روانشاد محمد محسن صابر هروی یکتن از شاعران و مؤرخین افغانستان است. خانم صابری از لیسه رابعه بلخی فارغ شده و پس از اخذ بورس تحصیلی در انستیتوت پولیتخنیک مسکو به تحصیلات عالی پرداخته و به اخذ درجه ماستری در رشته انجنیری ساختمانی بخش مدنی آن فراغت حاصل کرده است. مادر پنج فرزند است و همۀ آنها در رشته های مختلف درپوهنتون کابل مصروف تحصیلات عالی می باشند.
​انجنیرهروی،  در زمان رژیم طالبان به نسبت شرایط دشوار برای بانوان ، مدت شش سال را  در منزل سپری کرده و با سقوط رژیم طالبان و ایجاد حکومت انتقالی از سال
۲۰۰۱ بدینسو فعالانه مصروف کار در رشته اش می باشد.
بانو هروی ، در جریان سال های کاری اش توانست کورس های کوتاه مدت انجنیری و کورس های متعدد انگلیسی و کمپیوتر را در داخل و خارج از افغانستان تکمیل نماید و به  اخذ تصدیقنامه  و تقدیر نامه ها نایل شده است. همه فعالیت های بانو هروی درعرصه کار ساختمانی درآرشیف وزارت امور شهر سازی ثبت شده است.
بانو هروی طبع سرایش شعر نیز دارد و خود مدعی آنست که قریحه سرایش را ازپدرشاعر و نویسنده اش به ارث برده است و آرزوی اومحو خشونت علیه زنان و رسیدن کشورش به صلح و ثبات دایمی است.
 
 
 
 
 

No comments: