آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Wednesday, September 24, 2014

۲۴۵ مورد تجاوز جنسی در شش ماه گذشته در افغانستان

ارزیابی جدیدی از سوی موسسه زنان افغانستان نوین به همکاری وزارت امور زنان نشان می دهد که در شش ماه گذشته، ۲۴۵ مورد تجاوز جنسی به زنان و کودکان صورت گرفته است.
این تحقیق در ولایات قندوز، تخار، جوزجان، بلخ، سرپل و هرات صورت گرفته که گفته می شود بیشترین قضایای تجاوز جنسی در رسانه ها از این ولایات مخابره شده است.
در این ارزیابی با دو هزار نفر مصاحبه شده و از چشم دیدها و وقایعی که در محلات زندگی شان رخ داده، سوال شده است.
وزارت امور زنان این ارزیابی را تایید می کند اما می گوید که بسیاری از موارد تجاوز در افغانستان به نهادهای رسمی گزارش داده نمی شود زیرا این قضایا به اساس سنت و رسوم اجتماعی، سبب شرمندگی خانواده ها شمرده می شود.
شفیقه حبیبی رئیس موسسه زنان افغانستان نوین می گوید که نزدیک به ۶۴ درصد پاسخ دهندگان به پرسش نامه ها، تایید کرده اند که در محل زندگی شان تجاوز جنسی صورت گرفته است.
شرکت کنندگان در این ارزیابی می گویند که تقریبا نیمی از قضایای مربوط به تجاوز جنسی تعقیب عدلی نمی شوند زیرا اکثر مجرمان قدرتمند و پولدار هستند.
معافیت از مجازات، حمایت شماری از قدرتمندان از مجرمین، عدم آگاهی از ارزش های دینی، عدم تبلیغ علمای دین و مصارف سنگین ازدواج، دلایل اصلی تجاوز جنسی خوانده شده است.
نتیجه ارزیابی موسسه زنان افغانستان نوین نشان می دهد که از جمله ۲۴۵ قضیه تجاوز جنسی، که از سوی این نهاد ثبت شده، ۴۰ مورد آن از طرف اعضای فامیل قربانیان صورت گرفته است.
این ارزیابی نشان می‌دهد که در ۶۵ مورد، قربانیان تجاوز کودکان پایین تر از یک تا سیزده سال بوده اند.
در این ارزیابی آمده که در قضایای تجاوز جنسی بر کودکان، ۲۵ کودک فورا فوت کرده و تعدادی هم بعدا فوت کردند.
آگاهی دهی به مردم، سواد آموزی، تطبیق قانون و تربیه سالم در خانواده از پیشنهادات شترکت کنندگان در ارزیابی برای جلوگیری از تجاوزات جنسی است.
این گزارش درست نزدیک به یک ماه بعد از حادثه تجاوز جنسی گروهی به چهار زن در ولسوالی پغمان ولایت کابل نشر می شود.
این قضیه انعکاس وسیعی در بین مردم افغانستان داشت و اعتراضات شدید همراه با خواست اعدام متهمان این قضیه را به دنبال داشت.
بسیاری از معترضان نگران بودند که متهمان این رویداد نیز مانند بسیاری از متهمان قضایای مشابه، فرار کرده و یا از مجازات معاف شوند.
اما واکنش مردمی و جدیت مسئولان حکومتی سبب شد که پنج نفر از متهمان این قضیه در دادگاه استیناف این پرونده، به اتهام تجاوز جنسی و سرقت مسلحانه به اعدام محکوم شوند.
در قوانین افغانستان، تعریف مشخصی از "تجاوز جنسی" وجود ندارد اما مجازات "زنای به عنف"، حبس طولانی مدت است.
مجرمان حادثه پغمان هم به اتهام سرقت مسلحانه محکوم به اعدام شدند نه به جرم تجاوز جنسی.
BBC
 
 
 
 
 



This email is free from viruses and malware because avast! Antivirus protection is active.

No comments: