آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Sunday, July 13, 2014

:معاون عبدالله ازجزئیات توافق نامزدان انتخابات با جان کری پرده برداشت

محمد محقق معاون دوم عبدالله از توافق نامزدان ریاست جمهوری با جان کری پرده برداشت.
محمد محقق، معاون عبدالله عبدالله، در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی از برخی جزئیات توافق میان دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری این کشور در مورد تشکیل دولت وحدت ملی پرده برداشت.
روز گذشته پس از آنکه آقای جان کری و نامزدان ریاست جمهوری افغانستان از تشکیل دولت وحدت ملی پس از بررسی مجدد آراء سخن گفتند، سوال اساسی این بود که دولت وحدت ملی دقیقا به چه معنی است؟
آقای محقق عصر امروز (یکشنبه ۲۲ سرطان/تیر) در گفت‌وگویی با اسماعیل شهامت خبرنگار بی‌بی‌سی در کابل گفت در دولت وحدت ملی برنده انتخابات رئیس جمهور و بازنده رییس شورای اجرایی خواهد شد.
هنوز هیج سند رسمی و مکتوبی از توافق روز گذشته نامزدان ریاست جمهوری و وزیر خارجه آمریکا در کابل، منتشر نشده است.
اما آقای محقق گفته است این توافق در پی میانجی‌گری وزیر خارجه آمریکا و فرستاده خاص سازمان ملل در کابل حاصل شده است.
آقای محقق گفت بر اساس این طرح تا دو سال دیگر و با ایجاد تعدیل در قانون اساسی، پست ریاست اجرایی به پست صدر اعظمی تبدیل خواهد شد.
اما فیض‌الله ذکی، سخنگوی ستاد اشرف غنی‌احمدزی از تائید یا رد این جزئیات خودداری کرد و گفت که توافق شده است که تیم بازنده دور دوم انتخابات، از قدرت کنار گذاشته نمی‌شود.
آقای زکی افزود او در مذاکرات حضور داشته ولی شاهد توافق برسر تقسیم قدرت نبوده است. او تاکید کرد که باید تا پایان بررسی کامل نتایج آراء منتظر بود، به گفته او فعلا آنچه به دست آمده یک توافق کلان و تاریخی است مبنی بر اینکه نامزد بازنده بجای اینکه مثل کشورهای دیگر بیرون از حکومت بماند و اپوزیسیون و منتقد حکومت شود، سهیم و شریک قدرت می شود.
آقای زکی افزود که تجربه تلخ حکومت داری در افغانستان نشان داده که راهی جز مشارکت فراگیر همه جوانب در قدرت نیست و این چیزی است که آقای غنی احمدزی حتی در روزی که بعنوان نامزد ریاست جمهوری ثبت نام کرد بر آن تاکید کرد.
قرار است به زودی کار بررسی تمامی بیش از هشت میلیون رای که در دور دوم انتخابات به صندوقها ریخته شده، آغاز شود.
این بررسی‌ها از سوی کمیسیون انتخابات و زیر نظر ناظرانی از ستادهای انتخاباتی هردو نامزد و ناظران بی‌طرف نهادهای بین‌المللی، انجام خواهد شد.
هنوز مشخص نیست بررسی و بازشماری آراء چقدر طول می‌کشد و به همین دلیل روز گذشته نامزدان انتخابات و وزیر خارجه آمریکا از آقای کرزی خواستند مراسم تحلیف رئیس جمهوری جدید را، حدود یکماه دیگر به تاخیر اندازد.
به نظر می‌رسد مردم افغانستان سرانجام تا کمتر از دو ماه دیگر، رئیس جمهور منتخب خود را خواهند داشت. رئیس جمهوری در راس حکومتی که در حال حاضر دولت وحدت ملی نام گرفته است.
بی بی سی
 
 
 
 
 



This email is free from viruses and malware because avast! Antivirus protection is active.

No comments: