آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Thursday, July 31, 2014

?زنان ترکیه به چه می‌خندند

هزل ناز بسلیجی: در زندگی ما دخالت نکنید
بسیاری از زنان ترکیه عکس های در حال خنده یا تبسم خود را در رسانه‌های اجتماعی قرار داده‌اند.
بلند آرینج، معاون رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه در یک سخنرانی درباره "فساد اخلاقی" در ترکیه گفت: "پاکدامنی مهم است" و اضافه کرد: "زن نباید در انظار عمومی بخندد".
این سخنان با واکنش منفی زنان در رسانه های اجتماعی ترکیه روبرو شد و هزاران زن عکس های خودشان را در حالی که می خندیدند یا لبخند می زدند، در اینستاگرام و توییتر منتشر کردند. در بیش از ۳۰۰ هزار توییت واژه "قهقهه" #kahkaha به کار برده شده است. کاربران همچنین از هشتگ‌هایی مثل مقاومت كن قهقهه (#direnkahkaha) و مقاومت کن زن (#direnkadin) استفاده کردند.
بسیاری توصیه می کردند که دولت به جای این که به موضوع خنده زنان در انظار عمومی بپردازد باید به مسایلی مانند تجاوز جنسی، خشونت های خانگی و مشکل ازدواج دختران خردسال توجه کند.اجه تملکوران، یک نویسنده و مفسر سیاسی ترکیه که حدود یک میلیون نفر او را در توییتر دنبال می‌کنند، اظهارات آقای آرینج را بسیار عصبانی کننده و محافظه کارانه خوانده است. او یکی از اولین کسانی بود که عکس در حال لبخند خود را در توییتر گذاشت و سایر زنان را نیز ترغیب کرد همین کار را انجام دهند. او به بی بی سی گفت توییترش مملو ازعکس زنان در حال خنده شده، کاری که از نظر او خارق العاده و زیبا است.
در اینستاگرام هم این داستان تکرار شده بود. هزل ناز بسلیجی، یک دختر ۲۳ ساله در واکنش به سخنان معاون نخست وزیر ترکیه عکس خود را با یک نیشخند گوش تا گوش در اینستاگرام قرار داده بود. او به بی بی سی گفت: "آنها نباید در زندگی ما دخالت کنند."
بسیاری از مردان ترکیه به منتقدان آقای آرینج پیوسته‌اند. فاتح پرتقال، یک مجری مشهور تلویزیون ترکیه در توییتر خود نوشت: "خدایا، امیدوارم این فقط یک شوخی باشد" و اضافه کرد: "اگر زنان نتوانند در انظار عمومی بخندند پس مردان نیز نباید در انظار عمومی گریه کنند". اشاره او به شهرت آقای آرنیج به آمادگی برای گریه در هنگام سخنرانی‌های رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه است.
شخص آقای اردوغان هم هنگامی که دو سال قبل کورتاژ (سقط جنین) را یک جنایت خواند، با عکس العمل مشابهی مواجه شد. بسیاری از زنان ترکیه تصویر شکم خود را که زیرش نوشته شده بود "بدن من، تصمیم من" در رسانه‌های اجتماعی قرار دادند.قرار است اولین دور انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در تاریخ ۱۰ اوت برگزار شود. در میان صدها هزار اظهار نظر و عکس در باره زنان خندان، توییت اکمل الدین احسان اوغلو، یکی از رقبای آقای اردوغان در انتخابات نیز دیده می شود. او به وضوح از جو عمومی جاری استفاده کرده و نوشته بود: "کشور ما بیشتر از هر چیز دیگری به زنانی نیاز دارد که تبسم کنند و صدای خنده همه را بشنوند."
آقای آرینج، در سخنرانی خود همچنین از مردان خواسته بود که زنباره و به دنبال جلب توجه زنان نباشند و برنامه های تلویزیونی را مسبب ترغیب نوجوانان به "اعتیاد به سکس" خوانده بود.
در حالی که جو افکار عمومی در رسانه های ترکیه حاکی از محکوم کردن این اظهارات بوده، عده ای هم از آقای آرینج حمایت کرده‌اند. یک نفر در دفاع از معاون نخست وزیر ترکیه در توییتر نوشته آقای آرینج صرفا می خواسته "ارزش های اخلاقی ترکیه که بخشی از فرهنگ ترکیه" است حفظ شود.bbc
 
 
 
 
 



This email is free from viruses and malware because avast! Antivirus protection is active.

No comments: