آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Wednesday, June 25, 2014

:انگشت عزتی که تبدیل به نفرت شد

داکترحمیرا قادری:
با اعلام موضع یکی از نامزدان ریاست جمهوری در به تعلیق درآوردن رابطه ی خود با کمیسیون و اعتماد نداشتن وی به روند انتخابات و عملکرد کمیسیون ها، رفته رفته نگرانی های مردم از نتیجه ی انتخابات شدت یافته است.
 در چنین شرایطی که مردم خواهان احترام کمیسیون های انتخاباتی به رای شان هستند و گردهمایی هایی نیز برای اعمال فشار بر دولت و کمیسیون ترتیب داده اند، رییس جمهوری موافقت کرده است که از سازمان ملل برای حل مشکل کنونی کمک خواسته شود.
داکتر حمیرا قادری فعال جامعه مدنی در برنامه انتخابات 93 گفت: من امیدوارم در آینده ای نزدیک قبل از آن که شرایط کشور از آن چیزی که هست حادتر گردد، جریان ها به یک نتیجه ی مطلوب برسند تا جریان زندگی مردم مختل نشود. در 13 سال گذشته جامعه مدنی به عنوان پل رابط بین دولت و ملت تمام تلاش خود را انجام داده تا به عنوان نهادی مثبت در کنار مردم باشد. با توجه به دهه ی چهل، روند دور دوم انتخابات روند مثبتی بوده است ولی این روند پایدار نیست.
وی دموکراسی در افغانستان را بسیار شکننده خواند و گفت: دموکراسی در کشور امکان دارد با یک تلنگر دچار فروپاشی شود. امروز با اعتراض داکتر عبدالله این تلنگر بوجود آمده است. نهادهای جامعه مدنی در تمام مدت سعی کردند که تمام بحث های قومی را از انتخابات جدا کنند و حتی رسانه ها نیز به نحوی از موضوع قومی، پرهیز کردند اما متاسفانه حماسه ای که در دور اول باعث عزت شد در دور دوم به نوعی باعث نفرت گردید.
قادری افزود: مردم با صداقت و اطمینان نسبی از حکومت به پای صندوق های رای رفتند تا سرنوشت خود را تعیین کنند اما کسانی در کشور هستند که به هیچ کدام از نامزدان ریاست جمهوری نسبت ندارند ولی می خواهند از جریان های سیاسی به نفع خود ماهی بگیرند. این افراد به هیچ عنوان دست از تقلب برنمی دارند چه در کشورهای توسعه یافته، در حال توسعه و حتی زیر توسعه ای مانند افغانستان. حتی در امریکا نیز آرای تقلبی نیز وجود دارد.
به باور حمیرا قادری بعضی نهادها و گروه ها در کشور شکل گرفته اند که بحث های قومیتی را دامن می زنند. این افراد سعی می کنند بحران های سیاسی و قومیتی در کشور رنگ بگیرد. اگر داکتر عبدالله امروز تاکید می کند که باید به وضعیت بحران سیاسی افغانستان رسیدگی شود به این خاطر است که وی به همراه داکتر اشرف غنی نیمی از آرای ملت را با خود دارند.
فعال جامعه مدنی تصریح کرد: تقلب سازماندهی شده در انتخابات صورت گرفته است اما من تقلب را از شخص داکتر اشرف غنی مبرا می دانم زیرا وی همواره از تقلب پرهیز کرده است. جامعه مدنی از هر گونه رفتار خشونت آمیز و با هر ادبیات سلطه گرایانه مخالف است و کسی حق ندارد حتی به علف هرز این کشور آسیب برساند اما از هر گونه حرکت های مدنی از سوی نامزدان ریاست جمهوری استقبال می کند.
ای کاش قبل از این که ما به این بن بست سیاسی می رسیدیم یا کمیسیون یا رییس جمهوری و یا امرخیل این فرهنگ غنی را می داشت که مدتی از کار کناره می گرفت تا ما به این وضعیت دچار نمی شدیم. نامزد معترض از اول فقط خواهان تعلیق امرخیل بود و بعد از آن که جوابی به وی داده نشد رابطه خود را با کمیسیون به حال تعلیق درآورد.
وی اظهار داشت: رییس جمهور کرزی به عنوان یک شخص از جایگاه حقیقی حق دارد از یک نامزد حمایت کند ولی از جایگاه حقوقی حق ندارد با استفاده از قدرت، اقتصاد و زیر اختیار گرفتن کمیسیون ها از نامزدی حمایت نماید. جامعه مدنی از کرزی به عنوان رییس جمهور برحال انتظار داشت که اوضاع را به خوبی مدیریت کند. در چنین شرایطی مدیریت وضعیت از جانب کرزی دیر شده است.
حمیرا قادری در مورد صحبت های اخیر کرزی خاطرنشان ساخت: ابتدا باید ببینیم در مورد اعلام اخیر ریاست جمهوری در پذیرفتن سازمان ملل به عنوان داور و گفتگوی دو معاون با بزرگان دو ستاد، جناب داکتر عبدالله چه موضع گیری می کند. در حالی که این نامزد قبلاً اعلام کرده بود که از هر نوع ایتلاف و سازشی که باعث زیر سوال رفتن آرای مردمی که داکتر عبدالله از آن ها نمایندگی می کند پرهیز خواهد کرد. ممکن است این میزان رای نیمی از آرای مردم افغانستان را داشته باشد و یا بیش از نیمی از آرا را به خود اختصاص دهد.
قادری ابراز امیدواری کرد که رییس جمهور به سرعت بر اوضاع مسلط شود و آن را مدیریت نماید تا کسی آسیب نبیند و این شامل آسیب روحی نیز می شود. به طور مثال تمام دانشجویان کشور در حال گذراندن امتحانات 20 درصدی هستند پس نباید ذهن هیچ کدام از این دانشجویان بیش از این درگیر بشود. هر چه زودتر باید اعتمادسازی برای نامزدان ایجاد شود و آرای پاک از ناپاک جدا گردد.
 
 
 
 
 



This email is free from viruses and malware because avast! Antivirus protection is active.

No comments: