آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Monday, June 16, 2014

?آیا سردار سلیمانی و سپاه قدس با داعش روبرو خواهند شد

 کاملیا انتخابی فرد
چند روز پیش در میان تویت های مختلفی که در حساب تویترم می آمد یک نوشته توجهم را به خود جلب نمود. در این تویت نوشته شده بود، " با این آرزو که سلیمانی و سپاه قدس داعش را در عراق شکست دهد." شاید برای همه خوانندگان این نوشته مفهومی نداشته باشد، پس بگذارید نوشته را برایتان باز کنم.
نویسنده این پیام با قدرت گرفتن گروه تروریستی داعش در عراق، گروهی که یکی از دهشتناکترین گروههای تروریستی عصر ما لقب گرفته است، گفته که در صدد است تا حکومت اسلامی در شام و عراق ایجاد کند. گروهی که روزگاری بخشی از القاعده بشمار می آمد، در افراطی گری دست خلف خود را بسته و کار را به جایی رسانده که جهان نگران گسترش قدرت و توان نظامی آنهاست. در این بین نویسنده پیام تویتری پرسیده بود که آیا فرمانده سپاه قدس ایران، آقای قاسم سلیمانی ممکن است که به ظهور و حضور این نیرو در عراق واکنش نشان داده و بر علیه آنها اقدام کند؟ گروه داعش تاکنون توانسته کنترل دو شهر در عراق را بدست بگیرد و قسم خورده که تا بغداد به پیشروی خود ادامه دهد.

تصرف بغداد به این معنی است که این گروه قصد براندازی دولت نوری المالکی رییس جمهور عراق را دارد و در نظر دارد حکومتی نظیر آنچه طالبان در سال ۱۹۹۶ در افغانستان ایجاد کرد را به روی کار بیاورد که همان شریعت اسلامی افراطی و خشونت گرا است.

فعالیتهای شورشیان در دوره پس از صدام حسین در عراق و همچنین در افغانستان پس از سقوط طالبان، زندگی را برای نیروهای ملل متحد به جهنمی تبدیل ساخت. اینجا است که ایران وارد عمل شد، هنگامی که آمریکا از ایران خواست که در آرام کردن شورشیان و ایجاد ثبات به آنها کمک کند. به گفته آقای ناظم دباغ، نماینده اقلیم کردستان عراق در تهران، در مصاحبه ای که اخیرا با شبکه اینترنتی رودا داشته گفت: 'من فکر می کنم که ایران نقش مهم و صدای رسایی در مسایل عراق و تاثیرگذاری بر روی گروههای سیاسی داشته باشد. نه تنها در عراق یا منطقه خودگردان کردستان، در تمام منطقه. ایران نقشی مستقیم و قاطع بازی می کند.'
مردی که بسیار از او گفته شده اما هرگز دیده نشده و گفته می شود که در تمامی صحنه ها حضور دارد و جنگ بین اسراییل و حزب الله در سال ۲۰۰۶ را وی هدایت کرد و اینک می گویند که در سوریه فعال است، قاسم سلیمانی، ژنرالی در سایه، لقبی است که در کردستان عراق به او داده اند. به نظر می رسد که مغز متفکر عملیات منطقه ای ایران به گفته آقای دباغ که این ژنرال را بارها ملاقات کرده است، کسی جز آقای سلیمانی نیست، " یک فرد وفادار به آرمانش، به کشورش و به باورهایش." دباغ، ژنرال ایرانی را اینگونه تصویر کرد.

اما چیزی که ایرانی ها دقیقا از یک مرد ؛ وفادار به کشورش؛ توقع دارند چیست؟ تا زندگی ایرانیان را در درگیری های منطقه ای به خطر بیاندازد؟ آرمان و باورهای این فرد چیست؟

هنگامی که ایران و آمریکا بر سر مسایل مربوط به شورشیان در عراق و افغانستان با یکدیگر همکاری کردند، تنش ها و درگیری ها به نحو چشمگیری کاهش یافت. اما در درگیری بین اوپوزیسیون و شورشیان در سوریه با حکومت بشار اسد، آمریکا و متحدینش نتوانستند ایران را، یا بهتر بگوییم سپاه قدس را راضی کنند تا از سوریه خارج شوند. منافع ایران در مقابل آرزوی آمریکا قرار داشت و با ظهور و گسترش گروه های افراطی اسلامی در سوریه مانند جبهه النصره که نزدیک به گروه القاعده بود، شاید ترجیح با این شد که ایران در سوریه بماند و کار گروههای افراطی را یکسره و ریشه آنها را بخشکاند آنهم با نیرو و پول خود بدون آنکه جامعه بین الملل بخواهد به طور مستقیم خود را در درگیری های سوریه دخالت بدهد.

بعضی اوقات رسانه های ایران خبرهای کوتاهی از کشته شدن فرماندهان سپاه در سوریه منتشر می کنند. در یکی از آخرین این موارد که دو هفته پیش اتفاق افتاد، ( تقریبا ۲۴ ماه می)، خبرگزاری جمهوری اسلامی نوشت که وزیر دفاع ایران پیام تسلیتی برای کشته شدن ژنرال عبدالله اسکندری فرستاده است. فردی که به گفته وزیر دفاع برای دفاع از حرم حضرت زینب به سوریه رفته بود.

تصویری که در رسانه های اینترنتی در آخر ماه می منتشر شد سر از بدن جدا شده اسکندری را توسط شورشیان سوریه نشان میداد و اینکه این ژنرال سپاه پاسداران به همراه ۳۸ نفر گردان زیر نظارت وی توسط مخالفان اسد کشته شده اند. در فضای مجازی ایرانیان به خشم آمده، فارغ از اینکه از حامیان حکومت ایران باشند یا نباشند، با دیدن تصاویر اقای اسکندری می پرسیدند که چرا ایران بایستی هزینه جنگ دیگران را چنین سنگین پرداخت کند و چرا سعی نمی کند که با میانجی گری در بین گروهها نقش بهتری را ایفا کند تا اینکه بخشی از خشونت باشد؟

دولت اوباما با اعلام خطر درباره درگیری های اخیر در عراق به دولت نوری مالکی پیشنهاد کمک داد اما کمکی نامعلوم و غیر مشخص. همچنین ایران، کشور همسایه عراق تمامی ویزاهای صادر شده اتباع ایرانی برای رفتن به عراق را باطل کرده و پروازهای زیارتی به عتبات عالیات و بغداد را متوقف کرد و نیروهای امنیتی در مرزهایش با عراق را افزایش داد.

در زمانی که ایران سخت مشغول کار بر روی ساختن اقتصاد خود و برداشته شدن حریمها است و می گوید که آرزو دارد تا یک عضو مسئولیت پذیر جامعه بین الملل باشد، واکنش نشان دادن به درگیری ها در عراق تمامی این تلاشها را به مخاطره خواهد انداخت. بگذارید این عبارتی را که در تویتر خوانده بودم را به اینگونه تصحیح کنم و بگویم: 'ایرانی ها آرزو دارند سلیمانی و سپاه قدس از درگیری با داعش در عراق به طور مستقیم خود داری کند.' همکاری با جامعه بین الملل در حل این بحران آرزوی بهتری است
 
 
 
 
 
 



This email is free from viruses and malware because avast! Antivirus protection is active.

No comments: