آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Thursday, June 12, 2014

:گفت و گو با ستاره آرین هنرمند ومالک تلویزیون خصوصی در استرالیا

ستاره آرین بانوی هنرمند افغانستانی است که در خارج از کشور و در آسترالیا زنده گی می کند. ستاره از پدر و مادری هنرمند زاده شده و همین امر باعث شده است که بتواند راحت تر به کار هنر، بازیگری و فیلم سازی بپردازد.
محمد حسین هاشمی خبرنگار بخدی در استرالیا گفت و گویی با این بانوی هنرمند انجام داده و در باره آرزوها، فعایت ها و برنامه های اش، از او پرسیده است.

 ستاره می گوید که آرزو دارد روزی در کشورش (افغانستان) در کنار زنان هموطن اش باشد و به فعالیت های هنری اش را ادامه دهد.
ستاره جان تشکر از اینکه فرصت دادید با شما گفت و گویی  انجام دهیم. به نظر شما ستاره آرین کیست؟
ستاره از پدر و مادری هنرمند زاده شده و همین امر باعث شده است که بتواند راحت تر به کار هنر، بازیگری و فیلم سازی بپردازد.
ستاره آرین دختری متولد کابل است که در سه سالگی همراه با خانواده اش، به دلیل جنگ های خانمانسوز داخلی، رهسپار دیار غربت شده و اکنون در استرالیا زنده گی می کند.

در باره تحصیلات تان بگویید. در کجا درس خواندی و تا کدام سطح تحصیل کرده ای.؟
من دوره ابتدایی را در یک مکتب در استرالیا خواندم.نام مکتب ما آلبانی رایس پریماری اسکول بود.
پس از آن در (
Wellington Secondary College dawre high school) دوره متوسطه را به پایان رساندم. در موناش یونیورسیتی، مدت چهار سال درس خواندم و با درجه لیسانس در رشته ارتباطات و ژورنالیزم فارغ شدم. در ضمن در قسمت فیلم سازی نیز تحصیل کرده ام.
چندسال می شود که در استرالیا زنده گی می کنی؟
من 22 سال است که در استرالیا زنده گی می کنم.
یعنی شما الان 25 ساله هستید؟
نمیدانم. فقط می توانم بگویم که در سه سالگی به استرالیا آمدیم و الان 22 سال است که در اینجا (استرالیا) زنده گی می کنم.
هنرمند بودن در خارج از کشور برای خودت که متعلق به یک کشور دیگر (افغانستان) هستی چه احساسی می دهد؟
هنرمند بودن در خارج هم خوب است و هم کمی سخت. برای من مهم است چرا که می توانم فرهنگ کشوراصلی ام یعنی افغانستان را برای دیگران به نمایش بگذارم. خوشبختانه من توانستم به عنوان یک هنرمند زن افغانستانی، از طریق تلویزیون ستاره و یک رادیوی که یک مدت کار می کردم، افغانستان را به بسیاری از شهروندان استرالیایی معرفی کنم. من به عنوان یک تحصیل کرده رشته های هنری و ژورنالیزم تلاش کردم که یک تلویزیون را در استرالیا راه اندازی کنم که از طریق آن برنامه های متنوع از افغانستان تهیه و برای هموطنان مان که در استرالیا هستند نمایش دادم و بسیار هم از این نشرات استقبال شده است.
من علاوه بر مدیریت شبکه، تهیه کننده برنامه های تلویزین ستاره هستم و با کانال 31 که در شهر ملبورن نشرات دارد کار می کنم.
علاوه بر آن برنامه های ما روی سایت یوتیوب و یک صفحه انترنتی نیز قابل دریافت است که با آدرس
www.sutaraarian.com)) است و تمامی فیلم ها و کلیپ های من در این صفحه قابل مشاهده است.
 از کی و چگونه به فعالیت های هنری آغاز کردی و مشوق ات در این راه کی بود.؟
من از سن بسیار خرد شاید از هفت سالگی بود که به تیاتر روی آوردم و بسیار علاقه مند بودم که بتوانم در فیلم ها نیز نقش بازی کنم و این کار نیز با همکاری دلسوزانه پدر و مادرم به حقیقت پیوست. در 19 سالگی در اولین فیلم نقش بازی کردم و در ضمن ناگفته نماند که در سال 2005 به به عنوان ملکه زمین، انتخاب شدم.
ملکه زمین؟
بله همه ساله در کشورهای مختلف مراسم انتخاب زیباترین ها در یک جشنواره بسیار مجلل برگزار می شود که در سال 2005 من به عنوان دختری از افغانستان در مانیل پایتخت فیلیپین توانستم این عنوان را به دست بیاورم.

در فیلم هایی که نقش بازی می کنی خود را چگونه احساس می کنی؟ راحت احساس می کنی یا به سختی با نقش ات کنار می آیی؟.
من اول تلاش می کنم که فیلم نامه را خوب بخوانم و با توانایی ها و احساسات خود، مقایسه کنم. معمولا با نقش ها خوب کنار می آیم و به قضاوت کسانی که با من بازی کرده اند و یا بازی هایم را دیده اند توانسته ام با نقش راحت کنار بیایم.
کمی هم در رابطه به فعالیت های هنری ات بگو خانم آرین !
 برنامه گوناگونی در قسمت ساخت فیلم و برخی از برنامه های هنری در استرالیا داشته و دارم. خوشبختانه من توانستم که اولین فیلم داستانی بلند را در استرالیا در سال 2012 بسازم که نمایش داده شده و با استقبال گسترده هم روبرو شد.
فیلمی که من ساختم "شبنم و شفق" نام دارد که با شرکت بازیگران افغانی، هندی و استرالیایی در کشور استرالیا ساخته شده است.
در این فیلم شاید برای اولین بار است که بازیگران مطرح خارجی بازی کرده اند و من هم نقش مرکزی فیلم را به نام شبنم، بازی کرده ام.
نمایش فیلم افغانی شبنم و شفق، در شهر ملبورن استرالیا با استقبال گسترده استرالیایی ها و مهاجرین مقیم این کشور روبرو شد و من تشویق شدم که در این عرصه بیشتر کار کنم.تهیه و ساخت این فیلم به من به عنوان یک دختر افغان که در خارج زنده گی می کنم این جرات را داد که می توانم فعالیتی داشته باشم و برای مردم خود خدمت کنم.

مهمترین نکات فیلم هایی که می سازی یا در آن نقش بازی می کنی و دغدغه ات برای ساخت فیلم هایت چیست؟
به صورت اساسی من تلاش کردم که فرهنگ افغانی را در فیلم هایم به دیگران بشناسانم و زن افغان را که سالها درسایه تحجر و خشونت، با یک هویت پایمال شده تعریف می شوند؛ برای دیگران بشناسانم و از خواست ها و آرزوهای شان بگویم.
من در فیلم هایم تلاش کردم که ارزش های دیگران را با ارزش های افغانی در کنار هم قرار داده و نشان دهم که انسان ها در تمام دنیا انسان هستند و خواست های مشترکی دارند.
از برنامه های آینده ات بگو می خواهی که بازهم به کارهای هنری با همین جدیت بپردازی؟
من از کودکی وارد عرصه های هنری شده ام اما احساس می کنم بسیار کارهای ناتمام دارم. می خواهم که در آینده نیز نقش های مرکزی را در فیلم های مهم بازی کنم. پدر و مادر من از هنرمندان موفق کشور هستند که سالها در رادیو تلویزون ملی کار کرده اند و نام شان برای مردم افغانستان آشناست و همین والدینم بوده اند که همواره مرا تشویق کرده اند و من امیدوارم که با این پشت گرمی می توانم به کارهایم ادامه دهم.
یعنی تصمیم نداری به کشورت برگردی و در کنار زنان هموطنت کار هنری ات را ادامه بدهی؟
من بسیار علاقه دارم که روزی در کشورم و در کنار مردم خود باشم و برای شان فیلم بسازم و این یکی از آرزوهای بزرگ من است. البته این امر بستگی به شرایط داره که من کی به کشورم باز گردم.
من به عنوان یک دختر افغان، فکر می کنم که مردمم هستند که من هستم و این آرزو همواره در خواب و بیداری در وجود من زنده بوده که در کنار مردم دوست داشتنی خود باشم چرا که من فکر می کنم بدون مردم و کشورم، نمی توانم هویتی داشته باشم.
وضعیت زنان در افغانستان را چگونه بررسی می کنی؟
تاجایی که من از شرایط زنان کشورم خبر دارم متاسفانه مشکلات زیادی فراروی آنان قرار دارد اما این باعث نمی شود که ما همه چیز را رها کنیم باید تلاش کنیم که تمامی توان خود را برای کار در عرصه های مختلف از جمله هنر و سینما و ادبیات، به خرج دهیم.
من مطمنم که با کار و تلاش و تحصیل می توان بر همه مشکلات غلبه کرد اما مهم این است که این اراده در وجود تک تک زنان افغان وجود داشته باشد و در این مسیر، صبر و تحمل و شکیبایی نیز وجود داشته باشد.
به نظر خودت بودن در یک خانواده هنرمند برای شما چقدر سهولت برای کارهای هنری ایجاد کرده است ؟
مه بسیار خوشحالم که در یک خانواده روشنفکر زندگی می کنم و همین امر باعث شده است که بتوانم برای مردم خود در عرصه های هنری کار و فعالیت و خدمت کنم.
به نظر من بودن در یک خانواده هنرمند نعمتی بزرگ است که خوشبختانه من این نعمت را یافته ام و از خدای خود بسیار سپاسگزارم. پدر و مادرم بهترین همکارانم بوده اند و از دعای شان و از کمک های شان است که توانسته ام به این موفقیت ها برسم.
واکنش دیگران در برابر فعالیت های هنری ات چگونه بوده است؟
در این مدت، نظریات گوناگونی از داخل کشور از سوی مسوولین فرهنگی و نیز موسسات استرالیایی و جوانان مان در اینجا برایم رسیده و همگی تشویق ام کرده اند. همین تشویق ها مایه دلگرمی خانواده ماست که باعث شده، بتوانم به کارم ادامه دهم و من مطمئن هستم که می توانم بیشتر در عرصه کارهای هنری بدرخشم.
چه گفتنی برای هموطنانت داری؟ بزگترین آرزویت چیست؟
من ستاره آرین به عنوان یک دختر افغان، به هویت خود افتخار می کنم. یکی از آرزوهای بزرگ من این است که کشورم در امنیت باشد و ما بتوانیم در آنجا کار کنیم و با فضای زندگی مردم دمساز و دمخور باشیم.من مطمینم که کار خستگی ناپذیر باعث می شود که ما بتوانیم افغانستان خود را بسازیم و از این حالت بیرون بیاییم.
زنان نقش اساسی در کنار مردان برای افغانستان فردا دارند و من مطمئنم که زنان ما، کم کم به این نکته پی برده اند که می توانند در سرنوشت خود و کشورشان سهم داشته باشند.
در پایان؟
از خبرگزاری خوب بخدی هم تشکر می کنم که فرصت دادند تا درد دل هایی با مردم خود داشته باشم و امیدوارم که این رسانه و دیگر رسانه های افغانی، بتوانند در راستای فعالیت های شان موفق باشند.

 
 
 
 
 



This email is free from viruses and malware because avast! Antivirus protection is active.

No comments: