آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Friday, May 9, 2014

:دختران دزدی هریک ۱۲ دلار به فروش می رسد

بوکو حرام چیست؟ادامه دار شدن بحران ربوده شدن دختران کم سن و سال در نیجریه از سوی شبه نظامیان تکفیری بوکو حرام و فروختن آنها به قیمت ۱۲ دلار باعث شکل گیری جو جهانی بر ضد این گروه تروریستی شده است.
به نقل از خبرگزاری مهر در یک ماه اخیر، این گروه، آدم ربایی حدود 300 دختر 16 تا 18 ساله را به سیاهه جنایات خود افزوده است. دست کم 223 نفر از این دختران هنوز گرفتارند و در ویدئویی که روز دوشنبه منتشر شد، ابوبکر شاکو (رهبر گروه) اعلام کرد که آنها را خواهد فروخت.
در این میان انتشار خبرهایی درباره فروش این دختربچه ها به بهای 12 دلار موجب افزایش نگرانی ها در خصوص وضعیت آنها شده است. بر اساس اخبار منتشر شده این کودکان برای امر ازدواج از سوی بوکو حرام به فروش می رسند.
 در واقع بوکو حرام به معنای "حرام بودن تحصیل به روش غربی حرام" است.  بوکو حرام یک گروه مسلح و تندرو در کشور نیجریه است که خواستار تعطیلی تمامی مدارس و علوم نوین و همچنین اجرای قانون شریعت به روایت خودشان در تمامی نیجریه است. گروه بوکو حرام در سال ۲۰۰۲ توسط "محمد یوسف" در مایدوگوری ایجاد شد و در سال ۲۰۰۴ به کاما در ایالت یوبه نقل مکان کرد. این گروه در آنجا پایگاهی به نام "افغانستان" بر پا کرده‌ است. محمد یوسف به‌ شدت با دموکراسی و دانش مخالف بود. وی سلفی و به شدت تحت تاثیر آرای "ابن تیمیه" بوده که آرای ابن تیمیه مبنای نظری مکتب سلفی است. مقر اصلی این گروه تروریستی در شمال شرقی نیجریه در اطراف شهر میادوگوری است.
بوکو حرام بر اساس اعتقادات خود حتی کروی بودن زمین را هم زیر سوال برده بود. با کشته شدن موسس این گروه در سال ۲۰۰۹، فرد دیگری به نام "ابوبکر شکوه" رهبر این گروه شده است. این گروه، الگو برداری ساده ای از جنبش طالبان در افغانستان شمرده می شود. بر اساس باورهای این گروه، هر کس که از ایدئولوژی سختگیرانه آن پیروی نکند کافر شمرده می شود، خواه آن فرد مسیحی باشد یا مسلمان.
 برای بوکوحرام و برخی از دیگر گروهکها در آفریقا آدم ربایی تبدیل به شغل شده است و آنها توریستها و کسانی که برای شرکتهای غربی کار میکنند، را هدف قرار میدهند. در یکی از نمونهها، گفته میشود بوکوحرام برای آزادی یک زن و شوهر فرانسوی که در شمال کامرون ربوده شده بودند، 3 میلیون دلار دریافت کرده است.
هر بار که نیروهای نیجریه تلاش کردند عملیات نجات انجام دهند، منجر به کشته شدنِ گروگانها شده است. اختلافات مذهبی، قبیلهای و فرقه‏ای در قاره آفریقا، مساله تازه‏ای نیست، اما با اوج گرفتن فعالیت‏های گروه‏هایی که از القاعده الهام گرفته‏اند و مدعی "اسلام‏گرایی" هستند، موج جدیدی از درگیری‏ها به راه افتاده است که در ترسیم چهره‏ای خشن و غیرواقعی از اسلام، به رسانه‏های غربی و اسلام ستیز، کمک شایانی کرده است.
در حالی که ۵۰ درصد از مردم نیجریه مسلمان و ۴۰ درصد مسیحی هستند، این گروه مسئول جنایت و کشتار فجیع هم مسلمانان و هم مسلمانان در شمال نیجریه است. آنها هم در مساجد و هم در کلیساها بمبگذاری میکنند و دست به عملیات انتحاری میزنند.
 
 
 
 
 



This email is free from viruses and malware because avast! Antivirus protection is active.

No comments: