آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Thursday, April 17, 2014

: صابون و پودر لباس شویئ چگونه ساخته می شود

نوشته کریم پوپل                                                                                                               صابون عبارتند از نمک  اسیدهای چرب  میباشد. طور مشرح صابون نمک چربیات یا روغن ها  با گلسرین است که در موجودیت «آب  قابل انحلال»  ذرات خورد(چرک)  را با خود جذب مینماید. تمامی صابونها در موجودیت تیزاب خیلی قوی ساخته میشود. صابونهای موجوده در موجودیت تیزاب سودیم هایدرواکساید و یا پوتاشیم هایدرو اکساید ساخته  شده برای مدت پس از 6 هفته قابل استفاده می باشد.
صابون را میتوان از روغن حیوانی و نباتی ساخت. در ساختن صابون مخلوط کردن و شور دادن محلولات , وسایل حفاظتی بدن و مشبوع ساختن تیزاب با روغن خیلی مهم است.
پودر های لباس شوی انزایمها است که چرک را دور می نمائید. به نسبت قیمت بودن روغنیات  وکم بودن روغنیات مخلوط این ماده اختراح گردید. کنون استفاده زیاد در جهان دارد.در کشورهای پیشرفته برای شستن دست وبدن از شامپو و صابون کار می گیرند ولی برای شستن لباس 100 از پودر لباس شوئی استفاده می نمایند . پودر های لباس شوئی معمولاً ازمخلوط  6 یا 8 یا 10 نوغ انزایم و معلولات کیماوی ساخته میشود. سپس به آن نیل ,  خوشبوئی علاوه میشود.
طریقه ساختن صابون در منزل
صابونها در فابریکه جات بهتراز خانه ها ساخته میشود زیرامقدار تیزاب مشبوع نا شده را با آب می شویند ذیلاً بشما نشان داده میشود
چگونه در خانه صابون یا شامپو بسازید
مواد لازم:برای درست کردن ۲۵۰ گرام صابون، لازم است تا مواد زیر را تهیه نمائید:
۳۲ گرام تیزاب سودا  جامد یا سودیم هیدرواکساید
۱۲۵ گرام روغن نباتی
۵۵ گرم روغن زیتون خالص
۵۵ گرم روغن ناریال
۱۰۰ میلی لیتر آب مقطر یا آب باران
۵ گرم آب لیمو یا مایع که خوشبوئی تولیدکند
▪ عینک آزمایشگاه ,دستکش پلاستیکی ،پیش بند تکه ای  (نه نایلونی) ,پیمانه پلاستیکی یا شیشه‌ای , دو ظرف شیشه‌ای مقاوم در برابر حرارت به حجم یک لیتر.
▪ دو قاشق نان خوری پلاستیکی (یکی برای روغن و یکی برای محلول هیدرواکسید سودیم)
▪ حرارت سنج (صفر تا ۱۰۰ درجه سانتی گراد)
▪ قالب
▪ اخبار
این مواد را می‌توانید از مغازه‌های بزرگ کیمیاوی  یا مواد غذایی تهیه نمائید.
قبل از شروع کار، حتما به موارد زیر توجه کنید:
▪ حتما از دستکش و عینک حفاظتی  استفاده کنید. پیش بند را هم ببندید که وقتی محلول داغ پلق پلق می‌کند، روی لباستان نریزد.
▪ پیش از اینکه ظرف سرپوش حاوی هیدرواکسید سودیم را باز کنید، توصیه‌های محافظتی  روی آن را کاملا مطالعه کنید. هیدرواکسید سودیم یک تیزاب قوی است  در صورت تماس با پوست، آن را می سوزاند. علاوه بر این، به بیشتر ظرف‌های آشپزخانه نیز صدمه می‌زند.
اگر سودا روی پوستتان بریزد، تا زمانی که دیگر احساس نکنید پوستتان صابونی است، آن را با آب بشویید.
اگر با چشمتان تماس پیدا کرد، سریعا چشم را با آب سرد بشویید، و فورا به داکتر مراجعه کنید.
اگر با دهانتان تماس پیدا کرد، آن را با آب بشویید و این کار را تا زمانی که طعم ناخوشایند آن برطرف شود، ادامه دهید.
هرگز از ظرف آلومینیومی یا قلعی دار استفاده نکنید، چون با سود اسوزآور از خود عکس العمل نشان  می‌دهند.
 
▪موقع کار چیزی نخورید و ننوشید. اطفال را از محل انجام آزمایش دور نگهدارید و مواد کیماوی را در دسترس آنها قرار ندهید.
▪ در محیطی کار کنید که هوا جریان داشته باشد تا بخارات مواد کیماوی را تنفس نکنید.
 
پیشبرد کار
 
ابتدا دستکش رادر دست تان کنید. پیش بند و عینک را ببندید.
1) توصیه می‌نمایم  این مرحله را در هوای آزاد انجام دهید. ۲۰۰ میلی لیتر آب مقطر سرد را در یکی از ظرف‌ها بریزید و سودا را به آرامی و در حالی که محلول را شور میدهید، به آن بیفزایید. هیچ وقت آب را روی سود ا نریزید. که انفجار می کند. به هیچ وجه بخارات را تنفس نکنید. حرارت محلول به تدریج بالا می‌رود و تمام سود ا در آب حل می‌شود. صبر کنید تا محلول سرد شود ودرجه حرارت  آن به ۴۵ درجه سانتی گراد برسد.  زیرا با انداختن سودا روی آب  انرژی سودا آزاد شده حرارت آب بالا می رود.
۲) سپس روغن نباتی، روغن زیتون و روغن ناریال را وزن کنید و در ظرف دوم بریزید. ظرف را در محل گرم بگذارید تا کم‌کم گرم شود و حرارت آن به ۴۵ درجه سانتی گراد برسد. دقت کنید که حرارت از ۵۰ درجه سانتی گراد بالاتر نرود.
۳) وقتی حرارت هر دو ظرف در حدود ۴۵ درجه سانتی گراد بود، به آرامی محلول سودیم هیدرواکسید را به روغنها اضافه کنید. مخلوط را با یک قاشق به مدت ۱۵ دقیقه به خوبی شور دهید. رنگ آن آهسته آهسته تیره میشود.
۴) پیشرفت تعاملات به زمان احتیاج دارد. درست کردن صابون از بعضی روغنها ممکن است چند هفته طول بکشد، اما به هر حال بعد از ۵ الی ۱۰ دقیقه متوجه تغییرات  آنی خواهید شد. مخلوط کم‌کم غلیظ می‌شود.
محلول را به آرامی شور دهید. این کار را به مدت ۵ دقیقه ادامه دهید و سپس در ۱۵ دقیقه آن را به حال خود بگذارید. این مرحله  را به همین شکل ادامه دهید. پس از گذشت حدود یک ساعت مخلوط مانند فرنی غلیظ می‌شود. با پیشرفت وعکس العمل ها ، روغن و چربی با سودا گرمی تولید می‌کند. حرارت باعث تبخیر آب می‌شود و صابون به تدریج سخت می‌شود.
۵) اگر می‌خواهید صابون بوی خوبی داشته باشد، خوشبوئی  یا آبلیمو را در این مرحله به آن اضافه کنید.
۶) مواد  ظرف را در قالب بریزید و آن را در محل گرم و خشکی بگذارید.
۷) محل کار خود را پاک  کنید و ظرفها را با محلول آب صابون داغ بشویید.
۸) بعد از گذشت حدود  یک هفته، صابون به اندازه کافی سخت می‌شود و می‌توانید آن را از قالب جدا کنید. برای این کار از دستکش استفاده کنید، چون هنوز مقداری از سود که در واکنش شرکت نکرده است، داخل صابون وجود دارد. برای اینکه بتوانید از صابون استفاده کنید باید دو یا سه هفته دیگر صبر کنید. صابون را روی اخباربگذارید و آن را در هوای باز و در محلی با حرارت  ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتی گراد قرار دهید، تا تعاملات  به طور کامل انجام شود.
تا زمانی که مطمئن نشده‌اید تمامی  سودا مصرف نشده، از صابون استفاده نکنید! حتی وقتی مطمئن شدید از آن برای شستن روی تان استفاده نکنید، اما می‌توانید دستهایتان را با آن بشویید.
اگر دوست داشته باشید، می‌توانید روغنهای مختلف را امتحان کنید. که زمان پخته شدن هر روغن فرق دارد. اگر به صابونتان رنگ خوراکی بزنید، ظاهر بهتری پیدا می‌کند.
 
تاریخچه ساختن صابون
قدم اصلی برای تولید انبوه صابون، در سال ۱۷۹۱ توسط یک کیمیا دان فرانسوی به نام Nicholas Leblanc برداشته شد. او در  مراحل اول از نمک معمولی  و خاکستر , تیزاب  خاکستر یا کربنات سدیم را به عنوان یک  اختراع به ثبت رساند. این ماده در واقع تیزاب  است که از خاکستر به دست میآید و با مخلوط کردن آن با چربی، صابون ساخته میشود. این اختراع خوب خاکسترتیزاب  با کیفیت بسیار بالا و  به قیمت خیلی گران تمام میشد. ۲۰ سال بعد از آن Micheal Eugene Chevreul ، یک کیمیا دان  فرانسوی با کشف ارتباط بین چربیها، گلیسیرین و اسیدهای چرب، اختراع جدیدی انجام داد. این اختراع باعث بوجود آمدن روش مدرن و امروزی ساخت صابون شد
در اواسط سال ۱۸۰۰  اختراح  دیگر در ساخت صابون توسط یک شیمیدان بلژیکی به نام Ernest Solvay انجام شد. او با استفاده از نمک خوراکی یا سودیم کلوراید  توانست خاکستر تیزاب  را بسازد. این روش باعث کاهش مصارف  ساخت  تیزاب شد. در نتیجه این امکان بوجود آمد که تیزاب  ارزانتر، با کیفیت بهتر و حجم بیشتری در اختیار سازندگان صابون قرار گیرد. این اختراعات همزمان با پیشرفت زندگی بشری ، باعث شد که در سال ۱۸۵۰ صنعت صابون سازی در آمریکا خیلی سریع رشد کند. از آنجائیکه صابون به مقدار کافی تولید میشد، به تدریج از یک وسیله لوکس به احتیاج روزانه مردم تبدیل شد
این بازار بزرگ مصرف بزرگ، سازندگان را تشویق کرد که صابون‌های ملایمتری برای استفاده در حمام و ماشین‌های شستشو، در اختیار مصرف کنندگان قرار دهند.
روش ساخت صابون تا سال ۱۹۱۶ به همین منوال ادامه داشت، تا اینکه  کمبود چربی برای ساختن صابون که یکی از اثرات ناشی از جنگ جهانی اول بود، باعث شد اولین پاک کننده ترکیبی به عوض  صابون، در آلمان ساخته شود. که امروز بنام پودر کالاشوی در تمام جهان مورد استفاده قرار می گیرد.  این ماده از نمک طعام هم ساخته نمیشود بلکه مقدار کمی صابون سخت با آن علاوه میگردد. تولید محصولات شوینده خانگی در آمریکا از اوایل سال ۱۹۳۰ شروع شد. اما در واقع بعد از جنگ جهانی دوم رونق گرفت. در زمان جنگ به دلیل کم شدن منابع روغن و چربی ساختن صابون با مشکل مواجه شد، به علاوه ارتش به ماده پاک کننده‌ای نیاز داشت که با آب دریا و آب سرد نیز قابل استفاده باشد. این نیاز، خود محرکی شد برای انجام مطالعات و تحقیقات وسیع‌تر در زمینه مواد شوینده و پاک کننده‌های غیر صابونی.
برای باز اول پودرکالا شوئی  غیر صابونی، عمدتاً برای شستن  ظروف توسط دست  وبرای شستن پارچه‌های لطیف استفاده می‌شدند. در سال ۱۹۴۶ پیشرفت غیرمنتظره‌ای در زمینه ساخت شوینده‌های به وقوع پیوست. در همان سال بود که اولین ماده شوینده غیرصابونی در آمریکا به عموم معرفی شد. در این شوینده‌ها از ترکیبات مختلف برای بالاتر بردن کارایی استفاده شده بود. به عنوان مثال وجود ترکیبات فاسفیت  در آنها باعث می‌شد که برای شستن چرک ‌های خیلی زیاد نیز مناسب باشند. در سال ۱۹۵۳ بازار فروش پودر لباس شوئی  غیر صابونی از بازار صابون پیشی گرفت. امروزه این شوینده‌ها جایگزین محصولات صابونی در لباسشویی، ظرفشویی و نظافت خانه مورد استفاده قرار دارد. به‌علاوه تولید کنندگان بی‌خطر بودن این محصولات را هم برای مصرف کنندگان و هم برای محیط زیست در نظر داشته و دارند.
در زیر خلاصه‌ای از زمان ساخت مواد شوینده مختلف را ملاحظه خواهید نمود:
۱۹۵۰: پودر ماشین ظرف شویی – مایع لباسشویی، مایع دستشویی و محصولات پاک کننده همه منظوره – نرم‌کننده‌های پارچه – بی‌رنگ کننده‌ها
۱۹۶۰: لکه برها – پودر لباسشویی دارای آنزیم
۱۹۷۰: مایع صابون دستشویی – نرم‌کننده‌های پارچه کامل‌تر – محصولات چند منظوره (به طور مثال: شوینده‌های حاوی نرم‌کننده پارچه)
۱۹۸۰: شوینده‌هایی قابل استفاده با آب سرد – مایع شستشو جهت استفاده در ماشین ظرفشویی – پودر لباس شویی غنی شده
۱۹۹۰: شوینده‌های غنی شده پودری و مایع – نرم‌کننده‌های بسیار قوی پارچه – مواد مخصوص ماشین ظرفشویی
 
 
ترکیبات که در پودر کالا شوئی مورد استفاده قرار دارد.
(Laundry detergent)
در پودر لباس شوی چند چیز قابل اهمیت است مواد پاک کننده چرک  مواد پاک کننده رنگ ( بلیچ)  نرم نگهداشتن البسه و کف نمودن است. کنون برای شستن هر نوع رنگ وچرکی صابون مخصوص ساخته میشود.
50.1 فیصد وزن پودر لباس شوئی متشکل از بورکس  ( alkylbenzenesulfonates) و مواد سفید کننده  سودیم ترای فاسفیت  SO3NA آیونی  قطب دار و بی قطب می باشد.
2.پودر صابونهای خشک شده
3. نیل
4.رنگ
5. دو  فیصد وزن کل پودر ه لباس شوئی را انزایم تشکیل می دهد.  انزایم ها بغرض شستن کلسیم چرک و چربی است . برای شستن پروتین هورمون پروتیز برای شستن چرک سیاه و گریس  لبسیز و برای کاربو هایدرید انزایم  امالیز را کار می گیزند.
6.دیگر مواد پودر کالا شوئی. بمنظور حفاظت ماشین , کف نمودن لباس و نرم بودن  یک تعداد مرکبات کیماوی است که امرور مورد استفاده قرار دارد. عبارتند از  کاربو اکسی میتیایل میباشد.
 
منبع
1.کمپنی علی باباب چینائی
.2. پروگرامهای یوتوب
3. سایت تبیانن چه صابون برای چه پوستی نوشته  دکتور محمد علی نیلفروش زاده متخصص مو وپوست
4. صابون دانشنامه رشد
5. صابون ویکی پیدیا فارسی
6. soap and detergent  در ویبسایت بریتانیا گلوبل
7. SOAP AND DETERGENT MANUFACTURE تولیدات صابون و پودر در نیوزیلند در وبگاه
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

No comments: