آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Friday, April 18, 2014

: مصاحبه اختصاصی پیام آفتاب با اول نمره کانکور افغانستان

حبیب نجفی زاده / مزارشریف
«شهره بنت عبدالواحد» باشنده ناحیه سوم شهر مزارشریف مرکز ولایت بلخ مقام اول را در آزمون کانکور سال 1393 کسب کرد. این جوان بلخی با بدست آوردن 352.065 نمره در میان 225000 هزار داوطلب اول نمره عمومی کانکور افغانستان شد.

اکنون خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی پیام آفتاب در شمال کشور تلاش کرده است که گفتگویی را با «شهره قادری» اول نمره عمومی کانکور افغانستان انجام دهد.

متن کامل گفت و گو با شهره قادری:
پیام آفتاب: بانو شهره در رابطه به دوره ی آموزشی تان صحبت کنید که چگونه سپری کردید؟ 
شهره قادری: دوره مکتب و دوره آمادگی کانکور هر دویش دو دوره خیلی مهم است در واقعیت این دوره ها آینده جوانان را رقم می زند و آینده ساز همه دانش آموزان همین دوره ها آماده گی کانکور و صنف 10، 11 و 12 می باشد.
من دوره مکتب را از صنف اول تا صنف دوازدهم در «لیسه تجربوی» شهر مزارشریف به پایه اکمال رسانده و به موفقیت اول نمره عمومی فارغ التحصیل شدم و همچنان در صنف 12 برای یکسال آماده گی کانکور را در آموزشگاه وطن فرا گرفتم که به کمک های آموزگاران به ویژه «استاد مسعود» و رئیس آموزشگاه آقای «غلام سخی بهروز» توانستم به موفقیت آماده گی کانکور را نیز به پایان رسانده و نتیجه مطلوب را از این آموزشگاه در دوره آماده گی کانکور بدست آوردم.      
پیام آفتاب: بانو قادری اکنون که شما بحیث اول نمره عمومی کانکور در سطح افغانستان موفق شده اید شما و نیز خانواده شما چی احساس دارید؟  
شهره قادری: خوب در زندگی بعضی حالت است که نمی توان در زبان جاری کرد و نمی شود که با کلمات بیان نمود اکنون من و خانواده من در چنین حالتی قرار داریم که نمی توانیم این خوشحالی و موفقیت را با زبان ابراز کنیم 
اما در کل من و خانواده من خیلی خرسند و خوشحال هستیم از اینکه من بحیث اول نمره عمومی کانکور در سطح افغانستان موفق شده ام وقتی می بینم که من سبب خوشحالی خانواده، اقارب، دوستان و آموزگاران (آموزشگاه و مکاتب) شدم، بیشتر از این خوشحال و خرسند می شوم.
  پیام آفتاب: بانو قادری چی عوامل در موفقیت شما نقش داشت که بلاخره شماره عنوان مقام نخست آزمون کانکور در سطح افغانستان رساند؟ 
شهره قادری: عوامل مختلف در موفقیت و کامیابی یک شخص نقش می داشته باشد و ابعاد مختلف وجود دارد تا یک فرد به سربلندی و موفقیت می رسد، موفقیت شخصآ خودم تشویق و حمایت خانواده من همرایم بوده که در هر زمان و با هر مشکل و چالش که روبرو می شدم با خانواده خود در جریان گذاشته و مشکل را حل می کردیم، و خانواده من به حیث یک ستون قوی در کنار من برای آموزش و پرورش من ایستاده بودند.
همچنان جایکه من برای آموختن آمادگی کانکور انتخاب کرده بودم عالی فوق العاده بود و نیز در جای که من زندگی می کنم امنیت نسبی است، همچنان پشت کار و تلاش شخصآ خودم بوده است که بلاخره به این نتیجه رسیدم و در کل رمز موفقیت هر شخص کوشش و تلاش خودش می باشد.
  پیام آفتاب: تشویق و حمایت خانواده و اجتماع برای موفقیت هر جوان در کشور چگونه ارزیابی می کنید؟
شهره قادری: حضور و تشویق خانواده برای یک جوان در اجتماع مهم ترین و عمده ترین عواملی است که جوان می تواند کامیاب و موفق گردد اما در افغانستان برخی از خانواده ها وجود دارد که سطح دانش آنان پایین است و درست نمی توانند که جوانان و فرزندان شان برای آموزش و پرورش تشویق کنند ولی این کوشش و تلاش خود جوان است که در چنین شرایط خود را به موفقیت و کامیابی برساند. 
من به عنوان یک جوان به دیگر جوانان افغانستان یک پیام می رسانم که در زندگی یک هدف مشخص را انتخاب کنند و بزرگترین سرمایه گذاری در زندگی استفاده درست از زمان و وقت می باشد که در نزد هر شخص وجود دارد
اگر هر شخص در هر موقف و در هر پست و مقامی که قرار دارد از وقت و زمان حال خود به گونه درست و منظم استفاده کند به موفقیت و کامیابی دست پیدا می کند که من درست همین کار را کردم. 
وقتی که یک کودک نو تولد می شود نه حرف زدن یاد دارد و نه راه رفتن را همین مادر و پدر هستند که آنان را می رساند، پس زمانی که ما در یک مکتب و یا در مرکز آموزشی برای فرا گیری علوم می رویم همانند کودکی هستم که هیچ چیزی را نمی فهمیم همان آموزگاران هستند که ما را تشویق می کنند و آموزش میدهند که ما را به یک جای میرسانند.
پیام آفتاب: تقسیم اوقات و تنظیم زمان در موفقیت چی نقش دارد و نیز شما اوقات تان را چگونه تنظیم کرده بودید؟ 
شهره قادری: بدون شک در کنار آموزش و پرورش صحت انسان همچنان مهم است، انسان تقسیم اوقات درسی خود را قسمی بسازد که بتواند شخص را به موفقیت برساند، از قصه های گذشته شنیده ایم که می  گفتند حضرت داود یک شبانه روز را 3 تقسیم می کرد یعنی 8 ساعت کار می کرد، 8 ساعت می خوابید و 8 ساعت دیگر کار نیکی به رضای خداوند و عبادت می کرد من هم به همین تقسیم اوقات 24 ساعت را در یک شبانه روز هر شب 8 ساعت می خوابیدم و 16 ساعت دیگر به کارهای دیگر از فراگیری علوم گرفته تا عبادت انجام می دادم.
       پیام آفتاب: بانو قادری خواست شما به عنوان یک جوان موفق از دیگر جوان چیست که به آموزش و پرورش رو بیاورند؟  
شهره قادری: من برای همه جوانان و برای آنان که هم سن و سال من است یک پیام دارم که شما در زندگی تان هدف مشخصی را تعین کنید، بعدآ سعی و تلاش نماید زمانی که تلاش و کوشش در میان باشد به هر هدف مثبتی که تعین کردیم می رسیم. 
اما اگر به آن هدف تان نرسیدن حتمآ در آن کار حکمت خداوند (ج) نهفته است شکست نخورید و دوباره با مقاومت قوی به هدف تان ادامه دهید و انشالله موفق و کامیاب می شوید.
من یک شعر از مولانا را می خوانم که موفقیت یک جوان را در آن خلاصه کرده است  
من طریق سعی می آرم بجا
لیس للانسان الاما سعی
دامن مقصود اگر آرم به کف
از غم و اندوه، ماتم برطرف
ورنشد از جهد، کار من تمام
من در آن معذور باشم والسلام 
پیام آفتاب: بانو قادری به عنوان آخرین پرسش خواست شما از دولت مبنی بر اینکه زمینه را برای آموزش و پرورش فراهم کند، چیست؟  
شهره قادری: من از دولت میخواهم که در قدم نخست امنیت را در کشور تامین کند و زمانی که امنیت تامین بود دقیقا که آموزش و پرورش و نیز دیگر امورات زندگی به وجع احسن پیش می رود.
   پیام آفتاب: سپاسگزاریم بانو قادری از وقت شما 
شهره قادری: ممنون و تشکری میکنم از شما که برای مصاحبه تشریف آوردید.
وزارت تحصیلات عالی افغانستان نتایج کانکور سال 1393 را اعلان کرد که از میان 225000 داوطلب 55000 آنها به موسسات تحصیلات عالی، 55000 نفر به تحصیلات نیمه عالی و 25000 هزار نفر به موسسات تحصیلات خصوصی راه یافتند.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

No comments: