آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Saturday, March 8, 2014

:نامه دو ستاره هالیوود به دیوید کامرون در حمایت از زنان افغانستان

در نامه نایتلی و هایک به دیوید کامرون آمده که نامزدان ریاست جمهوری افغانستان باید قول بدهند که از حقوق زنان حمایت خواهند کرد.

 
 
کیرا نایتلی و سلما هایک از ستاره های معروف سینمای هالیوود با ارسال نامه‌ای به دیوید کامرون نخست وزیر بریتانیا خواهان حمایت از حقوق زنان در افغانستان شده اند.
آنها در نامه خود از نخست وزیر بریتانیا خواسته اند که او باید اطمینان حاصل کند که پس از خروج نیروهای خارجی از افغانستان، حقوق زنان در افغانستان رعایت خواهد شد.
جوزف فینس، مایکل شین و شمار دیگری از ستاره ها و کارگردان‌های معروف بریتانیایی نیز این نامه را امضا کرده اند.
در بخشی از ین نامه آمده است که زنان افغان در یک دهه گذشته با شرکت در انتخابات، ایفای نقش های مهم اجتماعی و دولتی و فرستادن فرزندان شان به مدرسه، با اندیشه‌طالبانی مخالفت کرده اند اما حالا این زنان نگرانند که ممکن است آنها دست‌آوردهای یک دهه گذشته را از دست دهند.
در نامه ستاره های سینمای هالیود به دیوید کامرون آمده است که تنها در شش ماه گذشته شماری از زنان افغان که در راه تامین صلح و برنامه های توسعه‌ای در افغانستان کار می کردند، کشته شده اند.
این سینماگران از نخست وزیر بریتانیا تقاضا کرده اند تا از رییس جمهور آینده افغانستان، در زمینه حمایت از حقوق زنان، تعهد گرفته شود.
این نامه بخشی از کمپینی است که از سوی سازمان عفو بین الملل برای حمایت از زنان افغانستان به راه انداخته شده.در این نامه با ارائه نمونه‌هایی، از کشته شدن زنان فعال افغان یاد شده است
این در حالی است که امروز حامد کرزی رئیس جمهوری افغانستان، با حضور در یک گردهمایی به مناسبت هشتم مارچ، گفت زن افغان نقش کلیدی در پیروزی او در انتخابات ۲۰۰۹ داشتند. او از زنان افغان خواست بار دیگر به پای صندوقهای رای بروند و بصورت گسترده در انتخابات شرکت کنند.
آقای کرزی گفت او مطمئن است که همه نامزدان ریاست جمهوری بخوبی می‌دانند که بدون جلب حمایت زنان نمی‌توانند به پیروزی برسند.
حدود یکماه از آغاز کارزار انتخاباتی در افغانستان می‌گذرد. شماری از زنان افغان، از حضور کمرنگ زنان در گردهمایی های انتخاباتی ناراضی اند.
شماری از این زنان در شبکه های اجتماعی اعتراض کرده اند که چرا نامزدان ریاست جمهوری، همسران شان را در رقابت های انتخاباتی در کنار خود ندارند. و آنها هنوز در چاردیواری های خانه محصور مانده اند.
 
 
 
 

No comments: