آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Saturday, March 29, 2014

:تندیس یک نویسنده افغانستان در شهر اروپایی نصب می شود

شهرداری فرانکفورت آلمان تندیس یک زن افغان را به عنوان نمادی از یک نمونه موفق در زمینه ادغام اجتماعی و تعامل فرهنگی مهاجران در جامعه آلمان برای اولین بار در این شهر نصب خواهد کرد. این تندیس متعلق به یک نویسنده افغان است.
 
مسئولان شهرداری شهر فرانکفورت آلمان تندیس نادیه قانع نویسنده کتاب "من یک آلمانی افغانی الاصل هستم" را در انستیتوتی آموزشی در این شهر نصب می کنند. این مجسمه را برهنه معصوم هنرمند آلمانی افغانی الاصل به پاس خدمات فرهنگی و مبارزات وی برای دفاع از حقوق زنان ساخته است.
این تندیس برنزی که در شهر کسل آلمان ساخته شده است، در جریان مراسمی رسما از سوی شهردار این شهر به شهرداری فرانکفورت سپرده شد. شهرداری فرانکفورت گفته است که این مجسمه را در روزهای پیش رو در انستیتوتی در این شهر که از 25 سال قبل برای آموزش زنان مهاجر در بخش های مختلف فعالیت دارد نصب خواهد کرد.
به گفته بارترام هیلگن شهردار شهر کسل این مجسمه می تواند برای دیگر زنان خارجی که از کشورهای مختلف با دشواری های بسیار به آلمان می آیند و به دنبال یافتن یک زندگی جدید در این کشور هستند، الگوی خوبی باشد.
هیلگن به دویچه وله گفت: «این یک مثال فوق العاده خوب است برای انسان هایی که از کشورهای دیگر به آلمان می آیند و در شهری مثل فرانکفورت در اروپا به عنوان یک شهروند می خواهند در جامعه سهم فعال داشته باشند. خانم قانع یک نمونه مشهور است. خارجی های دیگری هم داریم که در شهرهای مختلف آلمان برای خود یک وطن جدید یافته اند و در بخش های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی بسیار فعال هستند. این واقعا امیدوار کننده است».
شهردار کسل اضافه کرد که تندیس بانو قانع به خاطر فعالیت های وی برای زمینه سازی برای ادغام اجتماعی خارجی های تازه وارد با جامعه آلمان و تلاش برای تعامل دو فرهنگ کاملا متفاوت با یکدیگر ارزشمند است.
سید عمر معصوم برهنه با نام هنری (برهنه معصوم)، هنرمند مجسمه ساز نیز گفت که این تندیس را به پاس فعالیت های این بانو در راستای حمایت از فرهنگ و هنر، تلاش برای دفاع از حقوق زنان و سخت کوشی اش در فعالیت های اجتماعی ساخته است. وی افزود: «من می خواستم مقام و ارزش یک زن افغان را با هنرم در مقام واقعی اش تبارز بدهم. امیدوارم که نسل نو به ارزش های زن که در محیط خانواده و کار فداکاری های زیادی را انجام می دهند پی ببرند. این برای من ارزشمند بود و با کمال میل این مجسمه را ساختم».
وی این مجسمه را به نوزادی تشبیه کرد که به مدت نه ماه در بطن مادر تکامل می کند و اضافه کرد که همین مدت زمان را برای ساختن آن صرف کرده است. آقای معصوم 50 سال است که با هنر مجسمه سازی مشغول است و تا کنون بیش از 47 نمایشگاه از آثارش در جهان برگزار کرده است. هفت کتاب از آثار وی چاپ شده و تنها در شهرها و موزیم های آلمان تا کنون هفت اثر مشهور وی در معرض دید عام قرار دارند.
صالحه وهاب واصل، رئیس کمیسیون زنان افغان در اروپا نصب تندیس یک بانوی افغان را در یکی از شهرهای مشهور اروپا موفقیتی برای زنان افغانستان می داند. به گفته وی این مجسمه می تواند از زنان افغان چهره جدیدی به جامعه اروپا ارائه کند. وی به دویچه وله گفت: «وی (خانم قانع) توانست این را به دنیای اروپایی ثابت بسازد که در افغانستان هم زنانی هستند که استعداد خوبی دارند و کارهای سطح بالایی را می توانند انجام بدهند. مبارزه همه ما همیشه برای همین بوده که نشان بدهیم که زنان افغان هم مثل دیگر زنان دنیا انسان هستند. ما تشکر می کنیم از هنرمند مان آقای برهنه که توانست با هنرش این احساس را در مردم به وجود آورد».
نادیه قانع خود نیز بر این باور است که تندیس اش از سرنوشت دشوار مهاجران در آلمان حکایت می کند. کسانی که برای یافتن راهی برای زندگی جدید در جامعه ای شدیدا مشغول با دشواری های زیادی روبرو می گردند. وی گفت: «من امروز با خبر شدم که در شهر فرانکفورت آلمان که مرکز اقتصاد کشور است و موزیم های زیادی دارد تا کنون تندیسی از یک زن ساخته یا نصب نشده بود. من اولین زن هستم، آن هم یک زن خارجی. این برای من واقعا جای افتخار است».
به گفته بانو قانع دشواری های زندگی زنان افغان در کنار همه بدی هایش یک مزیت هم دارد که باعث می شود آنان به پختگی بیشتری برسند و در عرصه های مختلف با قدرت بیشتر تبارز نمایند. او زنان زیادی را سراغ دارد که با کمک خودش توانسته اند آموزش های حرفه ای دریابند و حتی در سطوح دکتورا تحصیل کرده و مقام های شایسته ای را کسب کنند.
نادیه قانع بیش از 30 سال است که در آلمان زندگی می کند و کتابی را از سرگذشت مهاجرات اش از افغانستان به آلمان و زندگی در این کشور نوشته است. وی علاوه بر این در سال 2005 میلادی عنوان بانوی شایسته شهر فرانکفورت آلمان را از سوی حکومت محلی ایالت هسن کسب کرد. او مسئول موسسه "زن" در آلمان است و در بخش های مختلف از جمله کمک به مهاجران تازه وارد و کمک به ارتباط میان فرهنگ ها فعالیت دارد.
 
 
 
 
 

No comments: