آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Friday, March 14, 2014

اشتراک وسیع زنان در انتخابات، سرنوشت شان را تغییر می دهد

بتی مک کولوم، عضو مجلس نمایندگان ایالات متحده پنجشنبۀ این هفته با ۳۰ عضو دیگر کانگرس با نشر نامه ای سرگشاده عنوانی زنان افغانستان، از ادامه حمایت کانگرس ایالات متحده از سیاست ها و برنامه های توانمند سازی زنان افغان پس از سال ۲۰۱۴ خبر دادند.
 

خانم بتی مک کولوم در یک مصاحبه اختصاصی با بخش دری صدای امریکا گفت که یکی از راه های که زنان افغان می توانند سرنوشت شان را تغییر دهند، اشتراک گسترده شان در انتخابات ریاست جمهوری ماه آینده است.

س: هدف اصلی نشر نامه سرگشاده از سوی شما و
۳۰ عضو دیگر مجلس نمایندگان ایالات متحده به زنان افغان چیست؟

 ج: حمایت از زنان افغان، حمایت از سرتاسر افغانستان است. تا حال ما نمی دانیم که آیا توافقنامه امنیتی دوجانبه بین ایالات متحده و افغانستان امضا خواهد شد یا خیر. این سبب شده تا بسیاری از مردم افغانستان و به ویژه زنان افغان نسبت به ادامه تعهد ایالات متحده در مورد حفظ دستاورد های زنان افغان که طی سال های گذشته به آن دست یافته اند، نگران باشند. پس ما خواستیم نشان دهیم که بسیاری اعضای کانگرس آماده همکاری با مردم افغانستان می باشند تا آموزش برای دختران، مراقبت های صحی و ایجاد فرصت های اشتغال و خودکفایی برای زنان بهبود یابد.

س: با نبود حضور چشمگیر نیروهای خارجی در افغانستان، شما چگونه می توانید به حمایت از سیاست ها و برنامه های توانمندسازی زنان افغان ادامه دهید؟
 
ج: خوب، هنوز تا پس از انتخابات فرصت وجود دارد که توافقنامه امنیتی به امضا برسد تا نیروهای امریکایی و ناتو به آموزش و حمایت نیروهای افغان ادامه دهند. با ادامه حضور نیروهای ائتلاف که مشترکاً با سازمان های غیردولتی و با مشارکت مردم افغانستان به ویژه زنان افغان کار می کنند، ما می توانیم به کار مان جهت ایجاد یک تهداب قوی برای آموزش دختران، عرضه بهتر خدمات صحی برای مادران و ایجاد فرصت های اقتصادی برای زنان ادامه دهیم تا آنان بتوانند به خانواده هایشان از لحاظ اقتصادی کمک کنند.

س: اگر توافقنامه امنیتی بین کابل و واشنگتن امضاء نشود، شما هنوز هم مایل به ادامه حمایت از زنان افغان استید؟

ج: به نظرم بخشی از این مسئله بستگی به آن دارد که باید از حضور ما استقبال گردد و از ما خواسته شود تا در حمایت از برنامه های توانمند سازی زنان سهم بگیریم. پس اگر توافقنامه امنیتی به امضا نرسد، ولی از ما خواسته شود تا مشترکاً با افغان ها کار کنیم و اردوی افغانستان زمینه یک انتقال صلح آمیز را فراهم کند، پس به نظرم حمایت از برنامه های توانمند سازی زنان ادامه خواهد داشت. اما بسیاری از این مسایل بستگی به تصمیم مردم افغانستان دارد.

س: در اوایل سال جاری میلادی، کانگرس کمک های توسعه یی ایالات متحده را به افغانستان تا نصف کاهش داد. با کاهش کمک های توسعه یی تا این حد، چگونه می توانید به حمایت تان از برنامه های توانمند سازی زنان ادامه دهید؟

ج: ما در حال خارج ساختن نیروهای خود از افغانستان استیم، و با خروج نیروهای مان، برنامه های مان نیز تغییر می کند. علاقه زیاد در راستای حمایت از برنامه های جامعه مدنی در افغانستان در کانگرس وجود دارد. بلی، مبلغ پول هایی که در افغانستان قرار بود به مصرف برسد، به گونه چشمگیری کاهش یافته است، اما ما طرح خروج نیروهای مان را داشتیم و این همه کاهش کمک ها بخاطر خروج نیروهای ما از افغانستان است.

س: به عنوان یک زن به نظر شما زنان افغان برای پایدار و ماندگار ساختن دستاورد های شان چه باید انجام دهند؟

ج: به نظرم مردم افغانستان مانند مردم سایر کشور های جهان بهترین ها را برای کودکان، خانواده و جامعه شان می خواهند. اگر به جامعه جهانی فرصت داده شود، جامعه جهانی آماده است تا با مشارکت مردم افغانستان در جهت حفظ و توسعه دست آورد های که مردم افغانستان تا اکنون به آن رسیده اند، کار کند.

من همچنین از همه شهروندان افغانستان می خواهم تا در انتخابات پیشرو شرکت نموده و رای بدهند. انتخابات ریاست جمهوری ماه آینده یک فرصت مهم برای مردم افغانستان است تا آنان سرنوشت کشور شان را به خواست خود شان رقم بزنند. من خواستار برگزاری یک انتخابات خوب برای افغانستان استم. بروید و رای بدهید! این چیزست که ما به رای دهندگان در اینجا نیز می گویم. سرنوشت افغانستان اکنون به دست خود مردم افغانستان است.
 
 
 
 

No comments: