آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Thursday, February 20, 2014

وزارت امور زنان: خشونت علیه زنان در هرات افزایش یافته است

میلاد شاهین – هرات
وزارت امور زنان کشور روز گذشته اعلام کرده است که خشونت علیه زنان در ولایت هرات اخیرا افزایش قابل توجهی یافته است که این امر مایه نگرانی شده است.
سعیده مژگان مصطفوی، معین مسلکی وزارت امور زنان روز گذشته در سفری به هرات به منظور دیدار با زنان زندانی اعتصاب کرده اند گفته که خشونت ها علیه زنان در هرات به طور بی سابقه ای افزایش داشته است.

پنچ روز پیش، چهارده تن از زنان در زندان ولایت هرات به دلیل عدم تطبیق فرمان عفو رییس جمهوری، دست به اعتصاب غذایی زده و شماری از سربازان پولیس و زندانیان دیگر را گروگان گرفته بودند.
این اظهارات به دنبال سفر هیاتی متشکل از مقام های شش وزارت کشور، برای بازدید از چهارده زنی که در زندان هرات دست به اعتصاب زده بودند بیان شده است.
سفر این هیات به منظور بررسی چالش های موجود زنان و رفع آن در هرات عنوان شده است.
معین مسلکی وزارت امور زنان در نشستی که در هرات برگزار شده بود گفت است که این وزارت برای جلوگیری از افزایش خشونت علیه زنان در ولایت هرات، استراتژی های جدیدی را روی دست گرفته تا بتواند آمار خشونت علیه زنان را در این ولایت کاهش دهد.
او می گوید که بزودی مراکز مشورت دهی به زنان در تمام ولایات کشور ایجاد می شود.
به گفته او، دلیل اصلی خشونت علیه زنان در کشور مشکلات اقتصادی و پایین بودن سطح فرهنگ جامعه است که نهاد های مدافع حقوق زنان، باید به خاطر بلند بردن سطح دانش زنان تلاش های جدی تری کنند.
زن ستیزی؛ علت اصلی خشونت
ولایت هرات در غرب افغانستان از ولایت هایی است که خشونت علیه زنان در آن آمار بالایی را به خود اختصاص داده است.
گفته می شود که در این اواخر خشونت ها علیه زنان در هرات به اوج خود رسیده است.
ماریا بشیر، رییس سارنوالی ولایت هرات در نشست روز گذشته گفته است که دلیل افزایش خشونت علیه زن در این ولایت زن ستیزی مردان است.
خانم بشیر می گوید که بیشتر خشونت ها در برابر زنان در این ولایت، از سوی مردان با سواد و تحصیل کرده صورت می گیرد.
سید فضل الله وحیدی، والی هرات نیز بر این باور است که پدیده خشونت علیه زنان در هرات یک مشکل جدی است که به زودی از بین نمی رود.
آقای وحیدی علت افزایش خشونت علیه زنان در هرات را عدم کارایی ادارات دولتی عنوان کرده است.
او می گوید که عدم بودجه کافی نیز باعث شده است که دونرها هم در مسیر درست حرکت نکنند و پولی که از نهاد های خارجی مدافع حقوق زنان می گیرند، در جایی درست مصرف نمی شود.
به گفته آقای وحیدی، نهادهای دولتی و خصوصی که در راستای منع خشونت علیه زنان کار می کنند تا کنون به زنان ولسوالی هرات سر نزده اند، در حالی که خشونت ها همواره در ولسوالی های هرات صورت گرفته است.
پس از برگزاراین نشست، هیات اعزامی از مرکز، به زندان زندان ولایت هرات رفته و به اعتصاب زنان پایان دادند.
این هیات به اعتصاب کنندگان وعده داد که به زودی به مشکلات و پرونده های شان رسیدگی شود.
پنچ روز پیش، چهارده تن از زنان در زندان ولایت هرات به دلیل عدم تطبیق فرمان عفو رییس جمهوری، دست به اعتصاب غذایی زده و شماری از سربازان پولیس و زندانیان دیگر را گروگان گرفته بودند.
خبرگزاری بخدی
 
 
 

No comments: