آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Tuesday, December 10, 2013

درجنوب قزاقستان دختران اختطاف شده به عروسی وادارمی شوند

در جنوب قزاقستان یک رواج ناپسند موجود است، بعضاً دختران جوان از سوی پسران جوان اختطاف شده، وادار به عروسی می شوند.

 
 
 
این مساله را دختران سرنوشت شان دانسته و اغلبا به زنده گی شان در خانه مردی که وی را اختطاف کرده است و به ازدواج وا داشته شده است، ادامه می دهند.
اخیرا یک ویدیو از صحنهء اختطاف یک دختر جوان که برای ازدواج ربوده شده بود، در فیس بوک نشر شد و عکس العمل های زیاد جوانان قزاق و استفاده کننده گان فیس بوک را در آن کشور بر انگیخت.
 این فلم نشان دهندهء سرو صداهایست که مردی در آن می گوید: "متوجه باش که پای راستش را اول در داخل خانه بگذارد، شگون نیک دارد".
بعدتر دراین فلم دختر جوانی دیده می شود که می گوید:
 "از برای خدا بگذارید بروم، بگذارید، رهایم کنید."
http://rus.azattyq.org/content/pohishenie-nevesty-kazakhstan/25184626.ht
بعد از این سروصدا های دختر جوان، زنان خانوادهء مرد یا خسران این دختر را کش و گیر نموده به وی می گویند:
 قبول کن، عروسی کن، اگر نه خیر نمی بینی!
گفته می شود دختری جوانی که در این فلم دیده می شود، حال با همان مردی که وی را اختطاف کرده و به ازدواج وا داشته بود، زنده گی می کند و یک پسرهم  دارد.
پدیده اختطاف عروس بیشتر در دهات جنوب قزاقستان و مناطق سرحدی قرغزستان رایج است.
فرنگیس نجیب الله خبرنگار رادیو آزادی که درمورد این پدیده گزارش های را تهیه کرده است؛ چنین می گوید.
"اختطاف عروس در قزاقستان و قرغزستان یک عنعنهء قدیمی است که هنوزهم در مناطق دهات این دوکشور باقی مانده است. در مورد قزاقستان آمار رسمی در دست نیست، اما سازمان های حقوق زن می گویند، سالانه تا دوازده هزار دختر برای عروسی دراین کشور اختطاف می شوند."
گفته می شود اکثر دختران اختطاف شده، نمی توانند دوباره به خانواده هایشان برگردند، زیرا برگشتن به خانهء پدر و مادربعد از اختطاف و عروسی اجباری، نام خانواده را لکه دار می سازد و دختران را درانزوای اجتماعی قرار می دهد.
عاصم توکویوا خبرنگار بخش قزاقی رادیو آزادی در این مورد چنین می گوید:
"این زنان اغلباً بعد از اختطاف و ازدواج اجباری، در خانه شوهران شان باقی می مانند، زیرا انتخاب دیگر ندارند، اگر به والدین خود برگردند، از اجتماع منزوی می شوند. آن ها اغلباً این مساله را سرنوشت شان دانسته و درخانهء شوهران شان باقی مانده، به زنده گی عادی شان ادامه می دهند."
قابل ذکر است که پدیدهء اختطاف دختران جوان برای عروسی در دهات دوردست قزاقستان و قرغزستان صورت می گیرد و اغلبا این کار را مردهای جوانی می کنند که توان اقتصادی شان خیلی محدود بوده، قادر به مصارف گزاف برای عروسی نیستند.
 
 
 
 

No comments: