آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Friday, December 20, 2013

:شهربانو


 شیرین نظیری
یکی ازآثارتاریخی خُلم باستانی، شهربانواست که در 18 کیلو متری شمال شهرتاشقرغان قرارګرفته است . اگرچه مرورزمان ودست ستم حوادث شهرمذکور را کاملا تخریب و به تل و تپه های خاکی تبدیل نموده است.

 
 
 
 اما اسناد و روایات تاریخی بیان گرآن است که تپه های مذکور نشانه از شهر تاریخی بزرگیست که بنا برشهادت آثارمکشوفه چارهزارسال قدامت تاریخی داشته و توسط زنی بنام بانو که بانی و موسس آن بوده اعمار گردیده و امور آن توسط این زن رسیدگی می شده است شواهد تاریخی دلالت میکند که شه بانو حاکم ستمگربوده است.
چنانچه نهرتاریخی شمال شهرستان خُلم که از نواحی قلعه زال قندوز تا مزار شریف به درازی 116 کیلومترکشیده شده ونواحی خُلم را سرسبز و شاداب می ساخته بنام نهرظلم آباد مسما شده که هنوزهم به همین نام معروف است ، بر ظلم شه بانو دلالت می کند.
قرارنوشته کتاب تاریخ افغانستان تأ لیف استاد احمد علی کهزاد تجسسات باستان شناسانه در افغانستان از سال 1936 به این طرف درزمان حاکمیت ظاهرشاه توسط هیات های باستان شناسی فرانسوی درمخروبه های شهربانو وپیرامون آ ن صورت گرفته و بعضی اوقات بصورت غیرفنی اهالی محل نیزبکندن کاریهای درمنطقه پرداخته اند که در نتیجه این کاوش ها از مخروبه های شهربانو برخی پارچه های نفیس سفالین و شیشۀ ،احجارکریمه ، مهره ها ومسکوکات قدیمه ومجسمه ها بخصوص مجسمه های سفالین " اناهیتا" رب النوع مادرکه ازلحاظ قدامت تاریخی ارزش ویژه دارد بدست آمده است.
متن های نوشته شده کتاب متذکره میرساند که شهر بانو منطقه باستانی و تاریخی است که قدامت تاریخی آن باستناد کشف مجسمه های اناهیتا بدوره های قبل التاریخ یا معاصرآبادانی شهربلخ مطابقت می کند یعنی دوره های پیش از آغازمهاجرت های کتلوی آریایها ازباخترهزاره  چهارم پنجم پیش ازمیلاد.
روایت میکند با تأسف این حصارهای تاریخی بمرور زمان با تهاجم کشور گشایان بیگانه و سلاطین ماورای اکسوس وسیردریا آسیب دیده و به تل و تپه های مخروبه تبدیل یافته اند.
 
 
 

No comments: