آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Wednesday, November 27, 2013

منطق نفی جزای سنگسار

سنگسار
سنگسار یک هنجار جزایی سنتی است که پیش از اسلام در جامعه عرب مرسوم بوده است و بعد از ظهوراسلام به آن مشروعیت داده شده است. این قانون جزایی با در نظرداشت شرایط زمان ، قابلیت تطبیق وکار کرد را تنها در جامعه ماقبل مدرن و بدوی داشته و اکنون با شرایط زندگی انسانی ، زمان و امکانات کنونی تطابق ندارد.
 اجرای سنگسار بیش تر از نقش بازدارندگی اخلاقی آن خود مخرب اخلاق انسانی است و برای یک جامعه سالم و عاری ازخشونت زیانباراست.

هیچ قانونی فرا زمانی نیست. تا زمانی قانونی وهنجار اجتماعی، مورد حمایت است که کارکرد مثبت تر را با در نظرداشت شرایط زمان و زندگی اجتماعی داشته باشد.
تقدس دادن فرا زمانی به قوانین اجتماعی ، روح تحول پذیری و اصلاح قوانین وقواعد را از بین می برد. زمانی که آن قوانین کارکرد مثبت و سازگاری خویش را با توجه به شرایط زندگی اجتماعی از دست داد ، خود به یک تابو ی تبدیل شده که مانع تغییر و اصلاح می گردد. به این اساس قانون سنگسار و اجرای آن به هیچ عنوان ، نمی تواند پدیده زنا و فساد های اخلاقی زمان ما را، که بیشتر ریشه اجتماعی و اقتصادی دارد حل کند.
کارکرد سنگسار تنها بر پایه ترس و شدت مجازات اخلاقی استواراست. درحالیکه نابرابری اجتماعی ، فقر و محرومیت عوامل بزرگ و قدرت مند زنا و جرایم اخلاقی است که با سنگسار قابل حل نیست. صحنه سنگسار خود نمایشی است که تنها خشونت را بعد مشروعیت داده و انسانها را انگیزه می دهد که برای پاسداری از ارزشهای شان به خشونت متوسل شوند و خشونت تنها عامل بازدارنده جرایم و انحرافت شناخته شده و تعریف می شود. به ین اساس از رسمی شدن جزای سنگسار مخالفم و لازم است که انزجار و نفی منطقی خویش را دربرابر مدعیان رسمیت این جزای وحشیانه ابرازنماییم.


No comments: