آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Thursday, November 21, 2013

درجرگه مشورتی

فتانه گیلانی مسئول اجتماع زنان افغانستان می‌گوید نمایندگان که به جرگه مشورتی خواسته شده اند،کسانی هستند که توسط ولسوالها و والیان خواسته شده و کسانی هستند که از مناطق نا آرام افغانستان آمده اند.

 
 
 
او می‌افزاید که اگر لویه جرگه به ختم جنگ منجر شود و در زندگی مردم افغانستان تغییر بیاید و مردم بتواند، انتخابات آزاد و شفاف داشته باشد برای من و مردم افغانستان مهم است. خانم گیلانی می‌گوید که برگزاری تعداد زیادی جرگه ارزش‌های جرگه را پایین آورده است.
با پارلمان مشوره نمی‌شود و اکنون نیز معلوم نیست که والیان و ولسوال‌ها نماینده‌های را درچه حدی از فهم و دانایی به جرگه اعزام کرده است.
او سخنرانی کرزی را یک نوع خلق قهرمان می‌داند که فقط دستاوردهای خود را در سالهای گذشته بیان کرد. به گفته او این درحالی است که وضعیت اقتصادی کسانی خوب شده که در اطراف رئیس جمهوری است.


مینه بکتاش، سردبیر دفتر بی‌بی‌سی در کابل می‌گوید آقای کرزی در قسمت‌های پایانی سخنانش با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری شرط تازه‌ای را برای امضای موافقتنامه امنیتی با آمریکا مطرح کرد. رئیس جمهور کرزی گفت: اگر جرگه موافقتنامه را تایید کند و مجلس افغانستان آن را تصویب کند، این موافقتنامه تنها زمانی امضا خواهد شد که انتخابات ما به خوبی و با عزت به پایان برسد. ما اشتباهات انتخابات گذشته را تکرار نخواهیم کرد.

زهرا سپهر که به نمایندگی از جامعه مدنی در لویه‌جرگه شرکت کرده به بی‌بی‌سی گفت که متن کامل پیش‌نویس موافقتنامه به زبان‌های فارسی و پشتو در اختیار اعضای لویه‌جرگه قرار گرفته است.
او گفت که لویه‌جرگه حالا به 50 کمیته تقسیم شده و امروز تمامی این کمیته‌ها رئیس و معاونین خود را تعیین می‌کنند. بحث بر سر محتوای پیش‌نویس موافقتنامه امنیتی فردا شروع می‌شود

آقای کرزی گفت در صورتیکه اعضای لویه جرگه موافقتنامه امنیتی را تایید کند و مجلس افغانستان آن را تصویب کند، بعد از آن باز هم ما امضای این توافقنامه را تا بعد از انتخابات موکول خواهیم و این تضمینی خواهد بود برای حمایت کامل آمریکا از برگزاری یک انتخابات شفاف. 
 
سردار محمد رحیمی استاد دانشگاه در کابل در صفحه فیسبوکی خود نوشت که رئیس جمهور کرزی امضای موافقت نامه امنیتی با آمریکا را زیرکانه گروگان انتخابات پیش رو قرار داد و به بهانه امنیت انتخابات گفت حکومت بعدی آن را امضا خواهد کرد تا آمریکا در زمینه حمایت از گذار سیاسی و انتخابات ۲۰۱۴ متعهد باشد اما در واقع وی تلاش کرد تا همچنان زمینه چانه زنی های انتخاباتی را با حکومت آمریکا پس از تایید احتمالی جرگه و پارلمان داشته باشد. بنابراین بازی مهم اما مبهم رئیس جمهوری با انتخابات کماکان ادامه خواهد داشت. جرگه امروز نشان داد رئیس جمهوری رگ خواب مردم افغانستان را خیلی خوب می‌شناسد.
 
 


No comments: