آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Saturday, May 4, 2013

نجیبه ایوبی برنده جایزه شد

بانوایوبی رئیس یک گروه رسانهای است که شامل رسانه‌های چاپی، رسانه‌های و آنلاین میشود.




 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

بنیاد بین‌المللی رسانه‌های زنان جایزه روزنامهنگار شجاع زن را به نجیبه ایوبی از افغانستان، نور کلز از سوریه و بوفا فورن از کامبوج میدهد.این بنیاد در اعلامیهای گفته که این سه روزنامه نگار را به دلیل شجاعت شان برای کار در محیط پرخطر و تهدید، به عنوان برندگان جایزه امسال خود برگزیده است.
نورکلز خبرنگار عکاس در سوریه است که از میدان‌های جنگ عکسهای خبری تهیه می‌کند وجایزه روزنامه نگارشجاع زن را بدست آورد.
این بنیاد که مقر آن در واشنگتن است، هر ساله این جایزه را به سه زن از زنان زیادی که برای گرفتن این جایزه نامزد می‌شوند، می‌دهد.
نجیبه ایوبی رئیس گروه رسانهای کلید است که دفتر مرکزی آن در کابل است و شامل گروهی از رسانه‌های چاپی، رادیویی و آنلاین میشود.
خانم ایوبی گفت: "در افغانستان کار کردن در اجتماع خودش یک چالش است. وقتی شما زن هستید و روزنامه نگار هستید، این چالش دو برابر می شود. من در ده یازده سال اخیر که در کار روزنامه نگاری به عنوان شغل اولم مشغول بوده ام، با تهدیدها مختلفی مواجه بوده ام."
او افزود: "ما پیامهای تهدیدآمیز دریافت می‌کنیم، یا رو در رو به صورت های مختلف ما را تهدید می کنند. با فرستادن نامه، ایمیل و تماسهای تلفنی نسبت به گزارشهایی که در مورد عدالت انتقالی، فساد و گزارشهای تحقیقی که ما منتشر می کنیم تهدید می شویم."
در مورد این که چه کسانی او و هم قطاران او را تهدید می‌کنند، خانم ایوبی گفت: "از طرف نهادهای دولتی، زورداران، تفنگداران، ما در مقاطع مختلف با این تهدیدها مواجه بوده ایم."
خانم ایوبی افزود که حتی مواردی هم بوده که افراد مسلح پشت در خانه او ایستاده و او را در مورد پخش گزارشهایی که در رسانه‌های گروه کلید منتشر می شود، تهدید کرده‌اند.
او افزود که گروههای شورشی هم در موارد زیادی تماس های تلفنی تهدیدآمیزی با رسانه های تحت امر او داشته اند. به گفته او، شورشیان بیشتر از این لحاظ تهدید کرده اند که چرا گزارشهایی را که به سود آنها است، منتشر نمی‌شود.
 
نورکلز خبرنگار عکاس در سوریه است که از میدان‌های جنگ عکسهای خبری تهیه می‌کند
خانم ایوبی در حالی برنده این جایزه شده که نهادهای حامی روزنامه نگاران در افغانستان از  خشونت با روزنامه‌نگاران خبر داده است.
نور کلز که نامش بعد از نام خانم ایوبی به عنوان برنده جایزۀ روزنامه نگار شجاع زن اعلام شده، گزارشگر خبرگزاری رویترز در سوریه است.
او ۲۵ ساله است و از سال گذشته میلادی به این سو از تحولات سوریه عکسهای خبری تهیه میکند. اوایل امسال در یک محل جنگی، یک بار زمانی که دیوار رویش فروریخت، قوزک پایش شکست.
بوفا فورن ۲۹ ساله و اهل کامبوج و خبرنگار روزنامه "کامبودیا" است. انتشار گزارهای او از فعالیت های جنایی و نقش حقوق بشر تهدیدهایی را نسبت به او به دنبال داشته است.
بنیاد بین المللی رسانه های زنان از سال ۱۹۹۱ میلادی به روزنامه نگاران شجاع زن جایزه می دهد. این جوایز به زنانی داده می شود که با کار در محیط‌های خطرناک کار می‌کنند و گزارش می‌دهند.
تا حالا به طور مجموعی ۷۸ روزنامه نگار زن این جایزه را برده اند و ۲۲ زن دیگر هم به عنوان زنان موفق در زندگی خود از این بنیاد جایزه گرفته اند.bbc
 
 
 
 
 
 

No comments: