آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Thursday, March 28, 2013

همایش اجتماعی جهان در تونس آغاز به کار کرد

یکی از هدف‌های همایش تقویت انقلاب در تونس به عنوان اولین خاستگاه "بهار عربی" است.

 





یازدهمین همایش اجتماعی جهان در تونس خواستار آزادی و عدالت اجتماعی برای همه شد. این مجمع در سال ۲۰۰۰ میلادی در پورتوآلگره برزیل، به عنوان قطب مخالف مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس تاسیس شد و اینک اولین بار است که همایش خود را در یک کشور عرب تشکیل می‌دهد.
در این همایش قرار است حدود
۳۰ هزار سندیکالیست و فعال اجتماعی از سراسر جهان شرکت کنند. آنها طی پنج روز در حدود سه هزار کارگروه‌ و کنفرانس‌ گوناگون به موضوع‌های مختلف می‌پردازند و خواهند کوشید بدیلی برای سیستم سرمایه داری جهان بیابند.۴۵۰۰ نفر مسئولیت این مجمع را به عهده دارند؛ مجمعی که قرار است در آن تا ۵۰ هزار نفر شرکت کنند.
کرامت انسانی مهم‌ترین شعار
"کرامت انسانی" مهم‌ترین شعار این همایش است. "کرامت انسانی" شعاری مرکزی برگرفته از قیام مردمی در تونس است و از دسامبر سال ۲۰۱۰ تا کنون همچنان در این کشور بر سر زبان‌هاست.
تشکیل این همایش در تونس بیشتر به‌خاطر همبستگی با مردم این کشور است که برای دست‌یابی به آزادی بیشتر حاضر شدند بلبشوی اقتصادی موجود پس از سرنگونی بن‌علی، رئیس جمهوری پیشین تونس را تحمل کنند.
دو سال پس از قیام مردمی در دو کشور تونس و مصر و خلع دو دیکتاتور این کشورها، هنوز درگیری‌ها میان اسلام‌گرایان بنیادگرا و شهروندان هوادار زندگی عرفی به پایان نرسیده است.
هدف‌های مجمع اجتماعی جهان
از دیگر هدف‌های مهم این مجمع توضیح شرایط کنونی در کشورهایی است که شرایط انقلابی را تجربه کرده‌اند و خواستار برقراری حقوق بشر، دمکراسی، عدالت اجتماعی، تولید موقعیت شغلی، و مبارزه با فساد اداری هستند.
شرکت کنندگان در این مجمع قرار است با شعار "دنیایی دیگر ممکن است" به موضوع‌هایی چون قدرت بازارهای مالی جهان، برنامه صرفه‌جویی مالی در اروپا، تغییرات آب‌و‌هوایی و سیاست کمک برای توسعه کشورها بپردازند.
هوگو براون، نماینده گروه مخالفان جهانی‌گردانی با نام "اَتک" خواستار بخشیده شدن وام‌هایی شد که تونس از دیگر کشورهای جهان گرفته است. او در این باره گقت: «منصفانه نیست مردم تونس قروضی را بپردازند که رژیم فاسد بن‌علی دریافت کرده است.»
تظاهرات زنان تونس در آغاز کار مجمع
در آغاز کار مجمع اجتماعی جهان زنان تونسی در شهر تونس، پایتخت این کشور، تجمع کردند و خواستار تامین حقوق اجتماعی خود شدند.
برنامه‌ریزان این تظاهرات اعلام کردند که زنان تونس در جامعه جدید باید نماینده آن انقلابی باشند که آزادی برای زنان و مردان این کشور به ارمغان می‌آورد. آنها هرگونه بنیادگرایی را در جامعه تونس در ارتباط با زنان محکوم کردند.
DW







No comments: