آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Thursday, October 4, 2012

سلطان رضیه غوری

سلــطـــان رضــیـــه دخــتــر شــمـــس الـــدیـن الـتـمــش غــوری مـیـبـاشــد کــه در ســنــه 607 هــ ق در دهــلــی بــر تـخـت سـلـطـنـت جــلـــوس نـمـــوده ، بـیـسـت و شــش ســـال پــادشـاهــــی کـــرد. الـتـمـش رضـــیــه را از هــمــه اطــفـــال خــویـش بـیــشـتـر دوســـت داشـــت در تـعــلــیــم و تـــربـیـه او کـــوشـــش زیـــاد کــــرد، در اثــــر تـــوجــه پـــدر خــــود رضــیــــه تــمــام عــلـــوم مــتــداولـــه آن عصر را آمـــوخـــت عــــلاوه بـــر آن حــســـب مــیــل ســلطــان الــتــمــش در اســپ ســــورای، شــمــشــیر زنــی و غــیــره فــنـــون مـــردانــــه مـــهـــارت بــســزای داشـــت، طــوریــکـــه از تــصــاویـــرش مــعــلـــوم مــیــشـــود. خـــیــلــــی قــشـنـگ و دلــــربـــا بـــود، گـــویــنـــد صــــدای بـــســیـــار جـــزاب داشــــت کــــه بـــه دلـــربـــائــیـــش مــی افــــزود. زیــبــائــی مــعـــنــوی رضــیــه او را مـــحــبــوبــه تــمــام اطـــرافــیــانـــش گــــرائــیـــده بـــود.

بانوی سنت شکن وبا عظمت کشور ما بهار سعید

خدا را شکربا بانوی سنت شکن وبا عظمت کشورما بهار سعید ارتباط حاصل کردم .  من این بخت را انعام خداوند میدانم که برایم هدیه شده است.اشعار ناب این سردار شاعران زن را خوانده  و لذت برم .یک دوست مهربانم که شاعر توانای کشور مااند، مریض در بستر شفاخانه است. امروز به عیادت شان  رفتم و قطعه شعر از بهار سعید را نزدشان خواندم  اوشان با تبسم چشمانشان را باز کرد و گفت:"شاعر این شعر انسان بزرگ بوده است" از خوشی این پیام را به صفحه ی فیسبوک خانم نازنین بهار سعید گذاشتم و چند قطعه شعرکیف بخش انرا انتخاب وخدمت دوستان میگذارم تا ازخواندن ان لذت ببرند.
من راجع به بهار سعید درین جا چیزی نمی نویسم ، با این بانوی عزیز مصاحبه ی ماندگار خواهم داشت. بخاطر معرفی  اندک شما خوانندگان چند سطر نوشته محترم  سیستانی را اقتباص میکنم که در وصف بهار سعید آورده است.

تخم مرغ جایگزینی مناسب برای انواع پروتئین ها


از سالیان دور تاکنون تخم مرغ جایگاه ویژه ای در سفره غذایی داشته و از طرف دیگر خواص تغذیه ای موجود در تخم مرغ، این ماده غذایی را در هرم غذایی که معرف الگوی مناسب مصرف مواد غذایی در هر کشور است در گروه گوشت ها قرار داده است.
کتایون باقری کارشناس تغذیه و رژیم درمانی به شفقنا (پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه) می گوید، ارزش غذایی یک عدد تخم مرغ متوسط معادل است با 30 گرم انواع پروتئین (قرمز، مرغ، ماهی)، نصف لیوان حبوبات پخته، یک چهارم لیوان حبوبات خام و یک چهارم لیوان انواع آجیل است

اعضای یک خانواده در پروان تیرباران شدند

شهریار شهرزاد – کابل
پنجشنبه ١٣ ميزان ١٣٩١ ساعت ١٦:١٠
 مقام های محلی در ولایت پروان می گویند که اعضای یک خانواده در این ولایت تیر باران شده اند.
روشنا خالد سخنگوی والی پروان می گوید که شب گذشته (چهارشنبه) اعضای یک خانواده به شمول دو خانم و یک طفل در "دره وند ولسوالی سرخ پارسا"، توسط مردان مسلح به قتل رسیده اند.
مقام ها در ولایت پروان می گویند که اعضای یک خانواده در این ولایت تیر باران شده اند