آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Sunday, August 26, 2012

"اندمه ها"اثر خلیل حیفی از چاپ برآمد


اهل فرهنگ ، ادبیات وهنرافغانستان درهر گوشه یی ازجهان با نام خلیل حیفی شاعر ، نویسنده وادیب کم نظیر سیاسی  به خوبي آشنا است. در این هفته کتاب اخیر محترم خلیل حیفی"اندمه ها" به وسیله محترم سید همایون ایشان فعال فرهنگی در شهر ونکوور کانادا
که برادر محترم خلیل حیفی است، بدست ما رسیده است.
اندمه ها در
124 صفحه نگارش شده با پوش و صحافت زیبا اقبال چاپ یافته است. حیفی شاعر نازکسرا است. در این کتاب به زبان ویژه  بیدل امروز سخن آغاز  کرده است. اشعار  و نبشته های حیفی به تابلوی نقاشی شده مانند است که از ذهن پر تراوش حیفی  به سوی عینیت آشکار میشود و به تعریف امروز افریده های حیفی سنگر شکست ناپذیرنبرد است که در میدان جنگ تعبیه  شده است . ویزه گی های اشعار حیفی نو آوری های آن در گستره ی لفظ و معنا  است بخاطر انکه  چیزی را من در افریده های هنری آن مشاهده میکنم که دیگران به آن کمتر دست رسی دارند.
به گفته محترم داکتر اکرم عثمان : "آقای خلیل حیفی نویسندگی را نه از سر تفریح وتفنن وارضای تمایلات فردی پیش گرفته بلکه به عنوان یک انسان متعهد وملتزم دربرابر قضایای اجتماعی وملی، آثاری برشته تحریر درآورده که همه از طعم و حلاوت خاصی برخوردارمی باشند."
دست اندر کاران نشریه ی زن در ونکوور  کانادا این پشت کار اقای حیفی را یک خدمت بزرگ فرهنگی به نسل جوان دانسته به کارهای بعدی جناب حیفی موفقیت ها آرزو می برد.
امان معاشر
نمونه از کتاب اندمه ها
غـوغـای تمـدن  پیامـی جــز نــوای غــم  نــداشت
سـر بـه صحــرا میـزنـم تـوصیـف مـجـنون میکنم
"حیفی"
ساقی:
ای  هنگامه  ساز  بزم  مستان
ای ، پرتو  تجلی  نغز  خیال :
من  در  دل  شهر  شب
ساغر  نیاز  بسوی  جولانگاه  ناز  تو  دارم  .
ساقیا:
می  بده
زان  می  که  از  پستان  رز
در  گلوی  خشک  ایام  ریزد
و  در  کهنه   معبد هوس
نا له  های  طمع  را  در  دل  تنگم  بشکند.
ساقیا:
می  بده
زان  می  که  در دل  خم  جوشد ،
رنگی  بیرنگی  بخشد
و  فروغ  بیخودی  افروزد
ساقیا :
می  بده
 زان  می  که  در    پهن دشت  هوس  انگیز  شهر
از آشوب   تمدن  بیگانه  ام  سازد
و  خوشه  چین  مرزعه  سبز  دهقانم  کند .
"بهار 1345" حیفی

دختری، از سوی برادرانش در ولایت غزنی به قتل رسید


سنایی – غزنی
يكشنبه ٠٥ سنبله ١٣٩١ ساعت ١٠:٤٦
مقام ها در ولایت غزنی می گویند یک دختر از سوی دو برادرش به جرم "زنا" در قریه موسوم به پایلوچ از مربوطات ولسوالی ده یک این ولایت به قتل رسیده است.
یک دختر درغزنی ازسوی دو برادرش به جرم زنا در قریه موسوم به پایلوچ از مربوطات ولسوالی ده یک این ولایت به قتل رسیده است.
سید امیر شاه سادات رییس اداره امنیت ملی ولایت غزنی با تایید این رویداد به خبرگزاری بخدی گفت: "براداران این دختر به شکل هدفمند ابتدا خواهرشان و بعد دو جوان دیگر را که گفته می شود با این دختر روابط نامشروع داشته، به قتل رسانده اند."
نا امنی، آدم ربایی و تجاوز گروهی بر دختران و پسران خورد سال نگرانی شماری فعالان جامعه مدنی را بر انگیخته است.
پیشتر نیز در ولسوالی قیصار ولایت فاریاب، دو مرد جوان به شکل گروهی بر یک دختر خورد سال تجاوز کرده بودند.
آقای سادات می گوید دو نفر قاتل پس از این رویداد از محل حادثه فرار کرده اند.
در همین حال، نجیب الله باشنده ولسوالی ده یک ولایت غزنی به خبرگزاری بخدی گفت که دو برادر پس از کشتن خواهرشان و دو جوان دیگر از محل حادثه فرار کرده و به گروه طالبان پیوسته اند.
شماری از مقام های طالبان نیز اعلام کرده اند که درحال حاضراین دو برادر( قاتل) درنزد آنان به سرمی برند.
رییس اداره امنیت ملی ولایت غزنی گفت که تحقیقات در زمینه آغازشده و ماموران پولیس تلاش می کنند تا قاتلان را دستگیر کنند.
غزنی از ولایت های ناامن کشور است که مخالفان مسلح دولت در شماری از ولسوالی های آن به شکل گسترده نفوذ و فعالیت دارند.
خبرگزاری بخدی

آماده گی تیم بایسکل رانی بانوان کشوربرای مسابقات هند

ورزشکاران تیم ملی بایسیکل رانی بانوان کشور ،جهت حضور در رقابتهای دوستانه هند آمادگی میگیرند.این رقابتها دوستانه در ماه اکتبر سال روان میلادی برگزار میشود. تیم بایسکل رانی بانوان کشور بخاطر اشتراک در رقابتهای دوستانه که با اشتراک ۶کشور در ماه اکتبر سال روان میلادی در هند برگزار میشود ،آمادگی میگیرند. تمرینات این تیم در ماه مبارک رمضان از طرف شب درجاده ی دهمزنگ الی دارالمان ادامه داشت.این ورزشکاران ابراز امیدواری میکنند تا در رقابتهای بیرون مرزی با کسب موفقیت برگردند. تیم بایسیکل رانی کشور ۲سال پیش در چهارچوب فدراسیون بایسیکل رانی ایجاد شده و تا اکنون ۱۰ورزشکار بانو در این رشته مصروف ورزش هستند. پیش از این تیم بایسیکل رانی کشور با اشتراک در رقابتهای آسیایی که در پاکستان برگزار شده بود ، افزون بر کسب ۸ مدال برنز به مقام سوم این رقابتها دست یافت....
اخبار و تحلیل های ورزشی شنبه, 04 سنبله 1391

تیم ملی فوتبال بانوان افغانستان

تیم ملی فوتبال بانوان افغانستان درمسابقات قهرمانی فوتبال بانوان جنوب آسیا اشتراک می نماند
در مسابقات قهرمانی فوتبال بانوان جنوب آسیا که قرار است هفتم سپتمبر امسال آغاز شود تیم ملی فوتبال بانوان افغانستان با نپال، پاکستان و مالدیو هم گروه شده است. در مسابقات دو سال پیش نیز افغانستان با همین سه کشور هم گروه شده بود. اولین مسابقه افغانستان با مالدیو روز هشتم سپتمبر برگزار می شود.اخبار و تحلیل های ورزشی شنبه, 04 سنبله 1391

زنان کارمند هر ماه دو روز مرخصی اضافه می‌گیرند


زنان شاغل در دولت دو روز مرخصی اضافه در هر‌ماه خواهند داشت.
مریم مجتهدزاده، رئیس
مرکز امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری، با اعلام این خبر گفت: هیأت دولت با دو روز مرخصی اضافه برای زنان در هر‌ماه موافقت کرده و زنانی که فرزند کمتر از هفت سال‌ یا زنانی که همسر یا فرزند معلول دارند هر هفته موظف به 36 ساعت کار خواهند شد.
او به خبرگزاری مهر توضیح داد: مرکز امور زنان و خانواده پیشنهاد کاهش ساعت کاری بانوان شاغل در دستگاه‌های دولتی را از 44ساعت به 36ساعت در هفته بدون کسر حقوق و مزایا و درصورت عدم‌استفاده از کاهش ساعت کاری استفاده از دو روز مرخصی اضافه در هر‌ماه را به هیأت دولت تقدیم کرد و در جلسات هیأت دولت به‌دلیل مشکلات مرتبط با کاهش ساعت کاری زنان با استفاده از دو روز مرخصی اضافه که این مرخصی به‌عنوان مرخصی استحقاقی و ذخیره لحاظ نخواهد شد، موافقت شد.
رئیس مرکز امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری گفت: کاهش ساعت کاری زنان اختصاصا برای زنان دارای فرزند زیر هفت سال یا دارای همسر یا فرزند معلول یا صعب‌العلاج و زنان سرپرست خانوار در هفت بند به تصویب کمیسیون فرعی دولت رسید و در جریان تصویب قرار گرفته است. او با اشاره به اینکه زنان شاغل به‌دلیل شرایط و مسئولیت محیط کار و از سوی دیگر مسئولیت‌های خانوادگی به‌عنوان همسر و مادر دچار شرایط سختی هستند، افزود:
کار در خارج از منزل و مسئولیت خانه به‌طور همزمان موجب فرسودگی جسمی و روحی زنان می‌شود و از طرفی ممکن است موجب تأثیر نامطلوب بر جایگاه و نقش آنها در خانواده شود، بخش اعظمی از مشکلات و مسائل جامعه زنان کشور ریشه در نگرش نادرست به وظایف و مسئولیت‌های خانوادگی دارد و این طرز تفکر زن را صرفا مسئول رسیدگی به امور منزل می‌داند و از طرفی ارزش کمّی کار خانگی محاسبه نمی‌شود. مشاور رئیس‌جمهور در امور زنان با اشاره به ضرورت کاهش ساعت کاری بانوان به‌منظور تقویت جایگاه خانواده، عنوان کرد:
اگر چه کاهش ساعت کاری زنان می‌تواند موجب عدم‌استقبال مدیران به جذب و استخدام آنها و کاهش اضافه کاری شود اما به‌نظر می‌رسد پیش‌بینی تمهیدات قانونی به‌ویژه برای زنانی که دارای فرزند معلول یا سرپرست خانوار هستند باعث حضور بموقع زنان در منزل و ایفای مطلوب وظایف محوله ‌شود. به گفته او، زنان به‌طور میانگین پنج برابر بیشتر از مردان ساعاتی را در هفته به امور خانگی اختصاص می‌دهند. طبق آمار حجم کاری زنان دارای فرزند زیر پنج سال روزانه به‌مدت 10ساعت و بیشتر است.
موضوع کاهش ساعت کاری مجددا از سوی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور بررسی شد و با توجه به ایرادات وارده، مرکز امور زنان و خانواده پیشنهادهای اصلاحی و تکمیلی خود را در این خصوص به معاون امور دولت در 12بند تقدیم کرد که مجددا پس از بررسی در کمیسیون فنی امور اجتماعی دولت در جلسه 12اردیبهشت 91بازبینی شد.
همشهری

پیری


سلامت > تحقیقات- سالمندی، برای بسیاری از انسان‌ها یک مرحله ترسناک تلقی می‌شود؛ مرحله‌ای که انسان بسیاری از توانایی‌های خود را از دست می‌دهد و مهم‌تر از همه سلامتی‌اش در معرض رویدادهای ناگواری که به وضعیت سنی‌شان مربوط می‌شود، قرار می‌گیرد. اما واقعیت این است که می‌توان با تدبیر و برنامه‌ریزی و البته اراده‌ای قوی از همان میانسالی، دوران سالمندی باشکوهی را برای خود برنامه‌ریزی کنیم تا بتوانیم دست‌کم بر بسیاری از مشکلاتی که در این سنین گریبان افراد را می‌گیرد، فائق آییم.در این زمینه گیاه درمانگران پیشنهادها و برنامه‌هایی دارند که به نوعی تا حد امکان با تهاجم پیری مبارزه می‌کنند. مصرف گیاه ژینکو یکی از نخستین پیشنهادهاست.
طی مطالعات متعدد دانشمندان اروپایی نشان داده شده ژینکو جریان خون را در مغز بهتر می‌کند و به بیماران مبتلا به آلزایمر و دیگر انواع فراموشی نیز کمک می‌کند تا تفکر بهتر، احساس خوب بودن و به‌خاطر آوردن در ایشان بهبود یابد. به همین دلیل نیز در اروپا بسیاری از سالمندان به‌طور منظم مقادیر استانداردی از عصاره ژینکو را مصرف می‌کنند. کپسول‌های استاندارد عصاره ژینکو امروز در داروخانه‌های معتبر گیاهی یافت می‌شود.
همچنین طی مطالعات ژاپنی، سیر علاوه بر داشتن خاصیت‌های آنتی‌بیوتیکی و ضد‌ویروسی و همچنین کنترل فشار خون و کلسترول خون بر نشانه‌های فیزیولوژیکی پیری و کاهش حافظه نیز تأثیر می‌گذارد. آویشن نیز به توصیه گیاه درمانگران یکی از منابع غنی مواد ضد‌پیری است که حتی به‌صورت جذب از راه پوست هم می‌تواند مفید باشد برای همین برخی در آب وان برای استحمام نیز از آن استفاده می‌کنند. برای رفع ناراحتی‌های گوارشی و سوءهاضمه دوران سالمندی نیز مصرف نعناع فلفلی به‌خاطر خاصیت‌های آنتی‌اکسیدانی‌اش که در ضمن از ابتلا به سرطان هم جلوگیری می‌کند، توصیه می‌شود.
همشهری