آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Thursday, August 16, 2012

پیام تبریکی سایت وزین وطندار

برنامه عیدی ازجانب حقوق بشر

جشـــن عیــــد فطر
 در مدرسه فردوسی
دوشنبه      تاریخ     20           اگست
 
شروع برنامه 5 عصر          پایان برنامه  8:30 شب
   
همفرهنگیان و همزبانان ارجمند!
به مناسبت عيد سعيد فطر بنياد ورزش خراسان، مدرسه فردوسي  وانجمن افغانستان وآسياي ميانه برنامه عيدی را بتاریخ 20 اگست در مدرسه فردوسی برگزار می نماید
برنامه عید شامل پذیرایی ، موسیقی، شعرخوانی ، سخنرانی و صرف غذا میباشد
ازشركت شما در مراسم عید استقبال مي نماييم . اميداست از قبل  ما را از طریق ایمیل یا تیلفون درجريان بگذاريد.
 همچنان فرارسيدن عيد فطر رابه شمامردمان با فرهنگ درهركجاي دنیا كه زندگي ميكنيد تبريك وشادباش گفته وازخداوندمتعال استدعا میدارم كه به بركت اين عيد،فرهنگ،تاریخ وهويت پرافتخارگذشته مان كه توسط  حكومات تحميلي وفرهنگ ستيزحذف گردیده است احياء گردد وبه روح پاك شهدا وسرسپردگان راه آزادي دعاي خير میدارم.

براي شماپاك انديشان وصاحبان تمدن دیروز و محرومان امروز آرزوي روزهاي خوش وپرازشادي وپيروزي را تمنا میدار
م
پيروز وسربلند باد مردمان سرزمین خورشید
دکتر نورالحق نسیمی خراسانی

دریافت مدال برونز درالمپیک 2012 لندن


گذارش از:  سهیلا زحمت المپیک لندن که ازتاریخ بیست وهفت جولای  آغاز وبتاریخ دوازده اگست ختم گردید درآن نمایندگان دوصدوچهارکشوراشتراک ورزیده بودند درجمله آنان شش تن از ورزشکاران جوان افغان نیز اشتراک نموده بودند.
شش ورزشکاردرچهاررشته ورزشی باآمادگی وتمرینات قبلی درالمپیک لندن اشتراک نمودند,ورزشکاران افغان درلندن ازطرف اعضای سفارت کبرای افغانستان دربرتانیه وافغانان مقیم لندن بگرمی استقبال شده ودرضیافت باشکوهی افتاریه که ازطرف انجمن محصلین افغانان درلندن  (درهوتل دیامند  )تدارک دیده شده بود اشتراک نمودند.
ورزشکاران افغان  با اهدای دسته های گل وکف زدن های گرم حاضرین بشمول  نماینده سفارت،خبرنگاران وفلم برداران استقبال گردیدند.بعدازصرف غذا آیات چندازقرآن شریف توسط محترم عبدالوهاب رسولی قرائت شدو بعد ازپخش سرودملی آفغانستان محترم سیداحمدشاه ریس انجمن محصلین لندن حضور ورزشکاران افغان راخیرمقدم گفته واشتراک آنرادرالمپیک لندن یک رویدادبزرگ و مهم وانمودکرده وپیروزی زیاد برایشان آرزونمودوبعدا ریس کمیته ورزش افغانستان  ازنام دولت وجوانان سلامهای گرم خدمت حاضرین محترم تقدیم نمود ودرضمن افزودحضور مادرالمپیک لندن  زیاد وبرجسته نیست  وهدف سازمانهای ورزشی نیزدریافت مدال نبوده بلکه آشنای  ،معرفت انسانها ونزدیک نمودن آنها بایک دیگر میباشند درحالیکه هنوزجنگ درکشورماوجودارد ورزشکاران بامتانت  ،استواری وعلاقمندی ورزش نموده میخواهند ازطریق ورزش وحدت وهمبستگی رادربین اقوام وقبایل مختلف کشور به ارمغان آورند.
دربین ورزشکاران افغان محترمه تهمینه نیزبنمایندگی ازورزشکاران زنان افغان شرکت ورزیده بود که قابل یادآوریست و معاون ریاست کمیته ورزش افغانستان محترمه فرشته نیزشامل هیت ورزشکاران در المپیک لندن اشتراک داشت.
وی بپاسخ سوالی درمورد سهم گیری دختران  افغان دربخش های مختلف ورزش اظهارداشت:
باوجودمشکلات فراوان وتبلیغات خصمانه دشمنان  دختران جوان درعرصه های مختلف ورزش باعلاقمندی زیاد سهم فعال میگیرندوازخود شایستگی نشان میدهندکه قابل افتخارماست.
محترم عبدالعزیزنورستانی ترینرتیم ملی بوکس افغانستان نیز درمورد سهمگیری دختران جوان درورزش اظهارداشت:
درتیم ملی بوکس سی تن ازدختران عضویت دارد درالمپیک لندن بنابرین اینکه  هم وزن شان وجودنداشت اشتراک کرده نتوانستند
امید قوی داریم درالمپیک (دوهزارشانزده) آینده شرکت نمایند.
چهره آشنا ،قهرمان شناخته شده ونخستین تکواندوکارافغان محترم نثار احمد بهاوی است که درسال دو هزار شش(2006) دربازیهای آسیائی برای افغانستان مدال برونز گرفت.
محترم بهاوی پرچمدارکاروان ورزشی درالمپیک دوهزارهشت (2008) پکن  (چین)وبازیهای آسیائی گوانگ درسال 2010ودرالمپیک دوهزاردوزده لندن بوداما متاسفانه درالمپیک لندن بدریافت مدال موفق نشد بازهم باروحیه ومورال عالی مسابقه رابپایان رسانید.که قابل دیدنی بود.
در المپیک2012 لندن ورزشکارجوان افغان محترم روح االئه نیکپا  موفق بدریافت مدال برونزگردید که باعث افتخار کشورخود افغانستان گردید وهمه هموطنان بوی افتخار مینمایند
محترم روح الئه نیک پاو ورزشکاران دیکرافغان دربازگشت بوطن درمیدان هوائی کابل  ازطرف هموطنان و علاقمندان  ورزش بگرمی استقبال گردیدند.امیدقوی  داریم درالمپیک آینده (2016تعدادزیادی از ورزش کاران افغان بشمول زنان  افغان شرکت نمایند                           
عکس های یاد گاری بانثار احمد بهاوی ودیگرورزشکاران افغان
محترمه فرشته معاون ریاست  کمیته ورزشافغانی
محترم عبدالعزیز نورستانی ترینر تیم ملی بوکس ومحترم مسترهاکف ترینر تیم ملی تکواندو افغانستان
محترم روح الئه نیکپا قهرمان ورزش درالمپیک 2012

احتمال ورود دختر کلینتون به عرصه سیاست

تاريخ خبر[ 1391-05-25 ] شماره خبر : 11190 
تک دختر وزیر خارجه آمریکا و رئیس‌جمهور اسبق این کشور در مصاحبه با یک مجله آمریکایی از احتمال ورود به عرصه سیاست خبر داد. به نقل از روزنامه آمریکایی «هافینگتون‌پست»، «چلسی کلینتون» در جدیدترین موضوع مجله «Vogue» در خصوص ورود به عرصه سیاست اعلام کرد که احتمالاً جا پای «بیل کلینتون» و «هیلاری کلینتون» پدر و مادر خود خواهد گذاشت. دختر 32 ساله کلینتون می‌گوید: قبل از مبارزات انتخاباتی مادرم، پاسخ من برای ورود به سیاست «نه» بود و هم‌اکنون نمی‌دانم که پاسخ من چیست. وی ادامه داد: اگر در یک برهه زمانی از من خواسته شد تا کاری را انجام دهم و من احساس کردم هیچ کسی وجود ندارد که برای ساخت یک جهان سالم‌تر، عادل‌تر، منصف‌تر و سازنده‌تر به اندازه من متعهد باشد، من از خودم این سوال را می‌پرسم که آیا شرایط انجام آن را دارم و پاسخ آن را نیز می‌دهم. چلسی که در سال 2010 ازدواج کرد، در مصاحبه خود در خصوص احتمال ورود به عرصه سیاست گفت: من از روی عمد تلاش کردم تا یک زندگی خصوصی را در انظار عمومی رهبری کنم و هم‌اکنون تلاش می‌کنم با قاطعیت یک زندگی عمومی را رهبری کنم. تک فرزند کلینتون ادامه داد: در تمام طول عمرش، مردم ایالات متحده با پرسیدن این سوال از وی که: آیا همچون پدر و مادرش می‌خواهد وارد سیاست شود، او را اذیت کرده‌اند. چلسی در این‌باره گفت: حتی زمانیکه 4 سال داشتم، مردم از من می‌پرسیدند، آیا دوست دارم وقتی بزرگ شدم، فرماندار یک ایالت شوم و من می‌گفتم من فقط 4 سال دارم.

تجاوز گروهی بر یک دختر در فاریاب

زکریا ناصری – بغلان
پنجشنبه ٢٦ اسد ١٣٩١ ساعت ١٤:١٩
مسوولان محلی در فاریاب می گویند که یک دختر خردسال، از سوی دو مرد مورد تجاوز جنسی قرار گرفته است.
به گفته این مسوولان، این رویداد سه روز پیش در قریه موسوم به غوری رهین از مربوطات ولسوالی قیصار فاریاب رخ داده است.

مسوولان محلی در فاریاب می گویند که یک دختر خردسال، از سوی دو مرد مورد تجاوز قرار گرفته است.
ولسوال قیصار با تایید این رویداد به خبرگزاری بخدی گفت: "اوایل هفته جاری، حوالی ساعت هشت صبح دو مرد به نام های عبدالروف و فیض الله لیلما را در حالکیه با برادرش در مزرعه کار می کرد، با خود بردند.".

ولسوال قیصار می گوید این دو مرد به شدت برادر لیلما را لت و کوب کردند.
به گفته او، پس از ساعاتی این دختر از بند آن دو مرد رها شده و خانواده این دختر در کمیسیون ساحوی حقوق بشر و پولیس شکایت کردند.
در چند سال گذشته، در ولایت غزنی شماری از نزدیکان یکی از اراکین دولتی نیز بریک دختر خردسال تجاوز کردند که به ادعای خانواده دختر، تاکنون به سزای اعمال شان نرسیده اند.
در همین حال، ولسوال قیصار می گوید که پس از درج شکایت خانواده لیلما، پولیس برای گرفتاری عاملان رویداد، به محل حادثه رفتند اما باشندگان قریه ای که متجاوزین در آن زندگی می کنند با نیروهای امنیتی درگیر شدند.
به گفته او، "پولیس ولسوالی قیصار حدود یک و نیم ساعت با باشندگان محل که از قوم بارکزی هستند، درگیر شدند اما بدون دستگیری متهمان به مقر شان برگشتند."
یک مسئول کمیسیون حقوق بشر در فاریاب که نخواست نامش در گزارش ذکر شود، به بخدی گفت:" خانواده این دختر از رسانه یی شدن این رویداد جلو گیری کردند ؛ اما او انگیزه این رویداد را قومی دانست."
ولسوال قیصار هم تایید کرد که تجاوز گروهی بر لیلما بر اساس خصومت های قومی و زبانی صورت گرفته است.
تجاوز گروهی بر یک دختر خردسال در نقاط مختلف کشور، با وجود اینکه کم سابقه خوانده شده، اما پیشینه دارد.
به گفته ولسوال قیصار با وجود آنکه این منطقه نسبتا امن است اما "خانواده این دختر به طالبان نیز شکایت کرده اند و طالبان محل، عاملان تجاوز به لیلما را گرفتار کرده اند."
ولسوال قیصار می گوید که اعضای خانواده متهمان برای جلو گیری از اعدام این دو متهم نزد طالبان رفته اند و تا حال از سرنوشت متهمان هیچ اطلاعی در دست نیست.
این در حالی است که چندی پیش گروه طالبان یک آدم ربا در ولسوالی قره باغ غزنی را نیز به شکل صحرایی اعدام کردند.
خبرگزاری بخدی

به مناسبت حلول عید سعید فطر


مولانا کبیر فرخاری
ونکوور کانادا رمضان 2012 
عید غریب

عید  می بندد  عنان  ناید  به  ملک  پر خطر    انتحاری  واسکت  بر دوش  در هر  رهگذر
از تگرگ  فتنه ی  دشمن  فضا  آلوده  است     از درون   خانه ها  بیرون  شود  دود  سکر
زیر  نام  دین  کشد  از  آستین  تیر  و کمان       میکند  راکت  روان  همسایه  بر  بام  کنر
پول  پرستان  ستمگر  غرق   دریای  فساد       فقر  می بارد  به  خوان  بینوای   در  بدر
عید  اسباب  تجمل  گیرد  از  ارباب  و  خان     کی  فشارد  در بغل  از لطف  طفل بی پدر
آه  سرد  است  در بساط  بیوه ی  افسرده دل    گرم  سازد  کلبه  را با  ناله ی  شام  و سحر
کاخ  استبداد  می رقصد ز شادی روز و شب   دختر   رز   همنشین   قاضی   دین   مستمر
در  لباس  مندرس  پیچیده    اطفال    غریب     دست  قدرت  جامه  می دوزد  به طفل معتبر
روزه ی  روز  غریبی  در  تداوم  سالهاست   می نیشیند  روزه  دار  از  شام  تا  شام دیگر
آه  سرد   از روزن  گردون  کشد  ابن الیتیم    خالی  بیند  گر  به  روز  عید  جیب  بی ثمر
ازهجوم اشک ما رود است چون دریای خون   خوردنی در خوان غربت نیست جز لخت جگر
در کجای  سال ما  عید  است   ارباب  خرد     لقمه یی  بر کف  نمیریزد   جهان  بی درد سر
تکیه  دارد  زور گو  اینجا  به  بازوی  تفنگ   می گذارد    کج    کله    تا   بستر   بام    قمر
درب    دین    آدمیت   را  به    انواع   حیل   زن  ستیزان  بسته اند  با  خنجر  و  تیر و تبر
آدمی  را  نا گزیری   میبرد   پشت   خران    اشتر  دو  کوهه  را   بین بسته  در  پالان  خر

این همایون روزگار است ویژه ی اصحاب زر
دست "فرخاری" ز حیرت  بسته گردد در کمر