آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Wednesday, August 15, 2012

از این دولت هرکس سهم خود را می برد

شماره خبر: 40097
افغانستان مانند دولت ائتلافی، که هر کس سهم خود و طرفدارانش را می برد. حکومت افغانستان، کرزی و تیم اش را اگر تقسیم کنیم همه به نحوی شریک هم هستند و در پارلمان هم نفوذ دارند، و...
بلقیس روشن عضو سنای افغانستان در برنامه آماج در باره مخالفانی که با لباس نیروهایی پولیس عملیات می کنند و اینکه چقدر موفق بودند تا کنون؟ گفت : موفقیت های زیادی مخالفان داشتند نه تنها بخاطر لباس بلکه کلا موفق تر از قبل هستند.
حکومت افغانستان بیشتر دولت ائتلافی است و بخش نظامی اش هم ائتلافی است و کسانی هم که در اردو قدرت زیادی دارند دوستان پاکستان هستند و پشت سر آنها آی اس آی است که به نحوی در افغانستان حضور دارند مثل حزب اسلامی که تعدادی از آنها در پاکستان و تعدادی در حکومت فعالیت می کنند، که به راحتی در اردو ، پولیس و ... نفوذ می کند و افراد خود را به راحتی جابجا می کند.
کسانی که قبلا در پاکستان بودند و در آنجا قدرت گرفتند و برای شان احزاب ساخته شد و امروز در افغانستان هستند آنها هم کسانی هستند که پدر راهنمای شان پاکستان بوده و باید خدمت پدر خود را کنند.
وی افزود: تمام افراد در نیروهای امنیتی برده پاکستان نیستند بلکه کسانی که در راس هستند از ریاست جمهوری تا وزارت خانه ها و... برده هستند و تا زمانی که این افراد باشند در قدرت، نمی توانند از پاکستان حمایت نکنند چرا که صاحب اصلی آنها پاکستان است.
دو هدف، یکی پارلمان و دیگری معاون دوم رییس جمهور، چقدر برای مخالفان اهمیت دارد و با این اهداف مخالفان چه چیز را به دست می آورند؟
خانم روشن گفت : طالب امروز می خواهد به نحوی وحشت و رعب ایجاد کند در بین مردم، که ما هستیم و دیگر اینکه نیروهای امنیتی داخلی بیشتر می خواهد تا وانمود کنند که این افراد را می زنند، مخالفان.
به نظر من پارلمان کاری جالب تا کنون انجام نداده که مخالفان بخواهند اینان را هدف قرار دهد و این هدف برای طالبان زیاد مهم نبوده و تنها می خواستند پارلمان را از بین ببرد و وحشت ایجاد کند و بیشتر هدفش آقای خلیلی بوده که آقای خلیلی سرای آنجا برای خودش درست کرده که صبح قبل از خروجش یک ساعت قبل راه بندان است که پشه از آنجا نگذرد و ساعت برگشت دوباره همین وضع، این شخصیت از نظر نامش برای طالبان مهم بوده و نه از نظر اینکه این شخصیت شخص مهمی است و برای طالبان نابودی اش مهم است.
وی افزود : این افراد بعد از دستگیری سرنوشت شان معلوم نیست و به کجا می روند و توسط چه کسی رها می شوند؟ مثلا افرادی را که گفتند می خواستند تا کرزی را ترور کند تا کنون معلوم نشد چه شدند و کجا شدند؟
در افغانستان تصویری واضح از دوست و دشمن در دست نیست، مردم می دانند دوست و دشمن کیست و تنها حاکمان نمی خواهند بدانند دوست کیست و دشمن کیست و تنها دنبال کسانی هستند که منافع آنها را بیشتر تامین کنند.
با توجه به اینکه افراد دستگیره شده افراد پاکستانی بودند و تابعیت این کشور را داشتند چرا باز هم دنبال مذاکره با این کشور هستند و چرا صدایی از پارلمان نمی خیزد؟
خانم روشن گفت : افغانستان مانند دولت ائتلافی شده که هر کس سهم خود و طرفدارانش را می برد و حکومت افغانستان و کرزی و تیم اش را اگر تقسیم کنیم یا طرفدار ایران و یا پاکستان و یا خارجی ها هستند که به نحوی شریک هم هستند و در پارلمان هم نفوذ دارند ...
پاکستانی ها نمی خواهند تا افراد خود را در پارلمان هدف قرار دهند و تنها می خواهند وحشت ایجاد کنند.
توان مبارزه و جلوگیری از عملیات مخالفان در ارگان های ما وجود دارد؟ خانم روشن گفت : افغان ها در طول تاریخ همیشه با دست خالی کشور و مردم را نجات دادند و من باور دارم اگر به افغان های پاک و صدیق در حکومت جای داده شود این ها می توانند از افغانستان دفاع کنند کسانی که در راس هستند متاسفانه انگیزه ای برای ایستادگی در مقابل دشمن ندارند و دشمنان را با عناوین مختلف برادر می خوانند.
در افغانستان سربازانی وجود دارد که سینه خود را در سرحدات سپر می کنند ولی متاسفانه در این کشور هر کس با صداقت کار کند حکومت آنها را از کار برکنار و خانه نشین می کند چون دست آنها رو می شود و کسانی که در راس هستند از آقای کرزی گرفته تا معاونینش با دل و جان کار نمی کنند و آقای کرزی خودش می گوید من در مقابل کسی هستم که در برابر پاکستان بایستد یعنی ارتباط قوی دارد با پاکستان.
راه های مبارزه با هراس افکنی و مبارزه با جاسوسان کشورهای دیگر چیست؟
تا وقتی افراد حکومتی ما زیردستان کشورهای دیگر باشد ساختن اردو و پولیسی که بتواند مانند سی چهل سال قبل از افغانستان دفاع کند بسیار مشکل است و از کرزی تا وزیرانش همه و همه به این مشغول هستند که چه افرادی از چه قومیت و مذهبی در اردو و پولیس جای داده شود و چه تعداد پشتون و چه تعداد تاجیک و... باشد و ای کاش همان تعداد هم از افراد وطندوست انتخاب می شدند ولی آنها را هم از افرادی انتخاب می کنند که وابسته باشند و فلان شخص انها را تایید کند.
اتحاد مردم در اینجا ضرور است و افراد خائن را باید از نظام بیرون کنند و یک نظام سالم بسازند.
وی در پایان افزود : دستگیری پنج مخالف دستاورد است اما زمانی که به محکمه کشانده شود نه اینکه فقط بگیرند و دوباره آزاد کنند و هیچ مجازاتی در کار نباشد.
شبکه اطلاع رسانی افغانستان

تظاهرات هزاران تن در تونس علیه اسلامیزه کردن خزنده کشور به زیان زنان

14 اگست 2012
شهرزادنیوز: بیش از 6000 تن، که اکثر آنان را زنان تشکیل می دادند، روز دوشنبه 13 اوت برای حفظ حقوق زنان این کشور دست به تظاهرات زدند. آن‌ها حزب حاکم النهضه را متهم کردند که قصد محدود کردن حقوق زنان را دارد.
نهادهای حقوق بشر، سازمان های زنان و اتحادیه سندیکاهای تونس به تظاهرات بزرگ علیه اسلامیزه کردن خزنده کشور به زیان زنان فراخوانده بودند. وزارت کشور اجازه برپایی یک اجتماع عمومی «برای دفاع از حقوق زنان» را صادر کرده، اما تجمع آنان در میدان حبیب بورقیبه را ممنوع دانسته بود.
اعتراض ها به ماده‌ای از طرح قانون اساسی است که در آن زنان «مکمل» مردان خوانده شده‌اند که به عنوان «همراه» مرد در توسعه میهن شرکت دارند. این ماده توسط نمایندگان حزب اکثریت النهضه در کمیسیون «حقوق و آزادی ها» فرموله شده است.
تظاهر کنندگان از دولت خواستند که بهتر است به حل معضل بیکاری و آبادانی مناطق محروم بپردازد. سلفی ها سرسختانه خواهان به اجرا گذاشتن قوانین شرعی هستند و نیروهای سکولار در مقابل اسلامیزه کردن کشور به دفاع از حقوق مدنی می پردازند.
به گزارش خبرگزاری اتریش، راشد الغنوشی، رئیس النهضه، تلاش کرد تا رضایت منتقدان را جلب کند و گفت که «مکمل» در تضاد با «برابری» نیست. اهلم بلهاج، رئیس اتحادیه دمکراتیک زنان، در مقابل، خواستار حذف کامل این ماده شد.
برابر حقوقی قانونی زن و مرد و ممنوعیت چند همسری، ازسال 1956 در قانون اساسی تونس قید شده است. عکس از خبرگزاری فرانسه

نادیا دلدار گلچین، بازیگر تئاتر و سینما درگذشت

چهارشنبه, 05/25/1391 رادیو زمانه
نادیا دلدار گلچین، بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون ایران در پی سال‌ها بیماری، به دلیل ایست قلبی درگذشت. 
به گزارش منابع خبری ایران، نادیا دلدار گلچین، بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون ایران ساعت شش بامداد امروز چهارشنبه ۲۵ مرداد ١٣٩١ در بیمارستان عرفان در تهران هنگام ۵۲ سالگی درگذشت. 
وی که سال‌ها از بیماری كلیه رنج می‌برد به تازگی از بیمارستان مدرس به بیمارستان عرفان منتقل شده بود، اما از روز دوشنبه ۱۶ مردادماه به دلیل ایست قلبی به کما رفته بود. 
پیكر این هنرمند درساعت ١٠صبح فردا پنجشنبه ۲۶مرداد ماه، از مقابل تالار وحدت به سمت قطعه هنرمندان در قبرستان بهشت زهرا تشییع می‌شود. 
 وی پیش از مرگش در گفت‌وگویی ضمن گلایه از مسئولان دولتی به دلیل عدم حمایت و بیمهریشان نسبت به جامعه هنری، گفته بود که حتی منزلش را فروخته است تا بتواند از عهده مخارج سنگین درمان خود برآید.  
وی پیش از مرگش در گفت‌وگویی ضمن گلایه از مسئولان دولتی به دلیل عدم حمایت و بیمهریشان نسبت به جامعه هنری، گفته بود که حتی منزلش را فروخته است تا بتواند از عهده مخارج سنگین درمان خود برآید.
نادیا دلدار گلچین، زاده هجدهم اردیبهشت سال ١٣٣٩و دارای مدرك تحصیلی دیپلم موسیقی از هنرستان عالی موسیقی بود. وی فعالیت بازیگری‌ رااز سال ١٣٦٩ با فیلم «ابلیس» آغاز كرد و در فیلم‌های بسیاری چون «دیدار دراستانبول»، «دوروی سكه»، «پادزهر»، «همه دختران من»، «مرد نامرئی»، «خطآتش»، «روسری آبی»، «كمكم كن»، «مهرمادری»، «غریبانه»، «شیدا» و «دختری باكفش‌های كتانی» بازی کرد. 
این بازیگر همچنین در مجموعه‌های تلویزیونی «خاله سارا»، «كهنه سوار»، «دزدان مادربزرگ»، «همه فرزندان من»، «پزشكان»، «شن‌های كف رودخانه» و «سه در چهار» و نمایش‌های «زیر گذر لوطی صالح»، «سوگ»، «مضحكه آدم»، «معركه در معركه» و... به ایفای نقش پرداخت. 
نادیا دلدار گلچین، فرزند نادر گلچین، خواننده ایرانی و دختر عموی مرجانه گلچین، بازیگر سینما و تلویزیون ایران است.

هلن براون وتاثيراو برانقلاب جنسی زنان

 سه شنبه 14 اگست 2012 - 24 مرداد 1391

خانم براون می گفت: دختران خوب به بهشت می روند و دختران بد هر جا که دلشان می خواهدروز دوشنبه هلن گرلی براون سر دبیر مجله زنان کازموپولیتن (Cosmopolitan) در ۹۰ سالگی در شهر نیویورک درگذشت.او بیش از سی سال سر دبیر این مجله بود و از این طریق بر زندگی زنان تاثیر می گذاشت.
اما تاثیر گذاری او بر جامعه زنان سه سال پیش از آغاز کار در مجله کازموپولیتن و با نوشتن کتاب سکس و دختر مجرد شروع شد.
او این کتاب را ۵۰ سال پیش نوشت، کتابی که محتوای آن جامعه آمریکا را به حیرت درآورد.
محتوی کتاب درباره برقراری رابطه جنسی قبل از ازدواج و لذت بردن از آن بود مسئله ای که در آن زمان هنوز در جامعه آمریکا جا نیافتاده بود.
خانم براون درباره کتابش گفته بود که "مسئله جنجالی شد و چوبش را هم خوردم ، ولی یاد گرفتم باهاش کنار بیام."
کیت وایت، سردبیر کنونی کازموپولیتن معتقد است هلن براون بر جامعه زنان تاثیر زیادی گذاشت.
او گفت: "در اصل او به زنان اجازه داد تا از جنسیت خود لذت ببرند. زمانی که او مشهور شد زنان هنوز درباره جنسیت خود راحت نبودند و فکر می کردند که اگر قبل از ازدواج رابطه جنسی برقرار کنند باید مجازات شوند و تقاص پس دهند. آنها فکر می کردند که دختران خوب نباید رابطه جنسی داشته باشند. اما او گفت که دختران خوب هم باید سکس داشته باشند. پیام او بسیار قوی بود."
خانم براون موفق شد در یک هفته ۲ میلیون جلد از این کتاب را به فروش برساند و به مدت یک سال در راس جدول بهترین کتابها قرار گیرد.
او می گفت که تنها مردان نباید از سکس لذت ببرند و همین طرز تفکر باعث شد کتاب او به ۱۶ زبان و در ۲۸ کشور ترجمه و به فروش برسد.
خانم براون در سال ۱۹۶۵ سه سال پس از چاپ کتاب سردبیر مجله کازموپولیتن شد و تیراژ ۸۰۰ هزاری مجله را به ۳ میلیون رساند.
در آن زمان تمرکز مجله ها بر زنان خانه دار بود و مقاله ها درباره بزرگ کردن کودکان و رژیم غذایی نوشته می شدند.
اما خانم براون ایده های دیگری داشت. ایده هایی که توجه میلیونها نفر را به خود جلب کرد. او درباره سکس، زندگی اشرافی و بازیگران سینما می نوشت.
خانم وایت می گوید که مجله کازموپولیتن هنوز از ایده های هلن برون استفاده می کند.
او گفت: "وقتی بهش فکر کنید متوجه می شوید که در سال ۱۹۶۵ زمانی که او سردبیر کازموپولیتن شد، این مجله تیراژ زیادی نداشت اما او این مجله را به یک مرکز قدرت تبدیل کرد. استفاده از اگوی او باعث شده که کازموپولیتن هنوز اول باشد."
برخی که مخالف طرز فکر او هستند می گویند افکارش مانند دختر نوجوانی بود که مدام به دنبال سکس و تخیلات سکسی می گشت اما او معتقد بود که با این افکار به زنان می فهماند که چگونه از زندگی لذت ببرند.
هلن براون خود را یک فمینیست می‌دانست و جمله معروفی داشت: دختران خوب به بهشت می روند و دختران بد هر جا که دلشان می خواهد.
بی بی سی