آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Tuesday, August 14, 2012

دور بعـدی المپیـک در اسـلام آباد

دور بعـــــدی بازی هـــــای المپیـــــک در اســـــلام آباد دایر میگـــــردد ، مـــــولـــــوی جنـــــت گل و اندیوالـــــش برای کســـــب مدال طـــــلا در مســـــابقـــــات خـــــود کفـــــانی از همـــــین حـــــالا آمـــــادگـــــی میگـــــیرند
در راستای برگزاری بازی های المپیک همیش تنش های میان کشور های اسلامی و ممالک غربی روی اختلاف نظر ها بالای یکعده مسائل چون عدم قبول حجاب اسلامی در بازی های المپیک و به رسمیت نشناختن ورزش های رزمی خاص کشور های اسلامی چون نیزه بازی ، شمشیر جنگی ، کله جنگی و بزکشی از طرف کمیته المپیک وجود داشته
استفاده از استادیوم فوتبال کابل برای کشتارو تیرباران زنان از طرف حکومت اسلامی طالبان و خواستار به رسمیت شناختن آن به عنوان یک ورزش اسلامی از طرف المپیگ جهانی این تنش ها را به اوجش رسانده و باعث سردی و خرابی روابط میان کشور های اسلامی و کمیته المپیک گردیده
درین سالهای اخیر که ورزش خود کفانی در کشور های اسلامی خصوصاً ممالک عربی و پاکستان از رونق خاص برخوردار شده و در بین جونان مسلمان موفق به کسب محبوبیت خارق العاده ی گشته دیگر برای کشور های اسلامی غیر قابل تصور بود که کمیته المپیک جهانی از به رسمیت شناختن این ورزش سر باز زند
ولی همه میدانیم که قبول چنین چیزی از طرف کمیته المپیک جهانی خلاف تمام ارزش های اخلاقی و اجتماعی غرب بوده و به هیچ وجهی برایشان نمی توانست قابل قبول باشد
لهذا کشور های اسلامی با برگزاری کنفرانس در جده متفقاً به این نتیجه رسیدند که باید بازی های المپیک شان را از ممالک غربی جدا ساخته و اولین بازی المپیک اسلامی را در اسلام آباد مهد و زادگاه ورزش خودکفانی دایر کنند
این تصمیم کنفرانس جده مورد استقبال گرم ورزش کاران در تمام کشور های اسلامی قرار گرفته و خیلی سازمان ها و کلپ های ورزشی چون تیم نیزه بازان مسجد سرخ اسلام آباد ، تیم قمه زنان چونچکان تهران ، تیم گردن زنان مسلمان عربستان  و تیم جوانان خودکفان وزیرستان از همین حالا برای اشتراک در بازی های المپیک اسلام آباد اعلام آمادگی کرده اند
چون ورزش خودکفانی ورزش جدیدیست لهذا کمیته المپیک اسلامی برای تعین مدارج فنی به تدوین مقررات ذیل برای کسب مدال ها پرداخته است
مستحق مدال برنز ورزشکار خودکفان می باشد که بعد از اجرای عمل خود کفانی از او در میدان خودکفانی فقط یکی از اعضای بدن و قسمت از روده هایش قابل شناسایی باشد
مستحق مدال نقره ورزشکار خودکفان می باشد که بعد از اجرای عمل خود کفانی از او در میدان خودکفانی فقط قسمت از روده هایش قابل شناسایی باشد
مستحق مدال طلا ورزشکار خودکفان می باشد که بعد از اجرای عمل خود کفانی از او در میدان خودکفانی فقط لکه بزرگ خون و مواد داخلی روده هایش چیزی دیگری باقی نماند
مدال های های این ورزشکاران خودکفان از طرف کمیته المپیک اسلامی به امیرالمومنین ملا عمر به امانت سپرده شده و ایشان در روز قیامت مدال ها را به صاحبان شان سپرده که آنها ازین مدال ها منحیث کارت ورودی بهشت استفاده کرده و نظر به درجه مدال هایشان در قطار آخر، قطار وسط و یا لوژ بالای بهشت تشریف فرما میگردند
 با تقـــــــــديم حــــــــــــرمت
حقــــ(شـــمس الحــق)ــــانی


دختر فلسطینی پیشنهاد"مسی"را رد کرد


تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۱
دختر فلسطینی هیچگاه فکر نمی کرد که داستانش درباره سفر به اسپانیا و کمک گرفتن از بازیکن باشگاه اسپانیایی بارسلونا برنده یک جایزه بین المللی شود. 
به گزارش بی باک به نقل از العالم، "صالحه حمدین" از ساکنان یکی از مناطق بادیه نشین شهر "ابودیس" در حاشیه شهر "قدس" توانست در مسابقه داستانهای خیالی "هانس کریستین اندرسن" از بین ۱۲۰۰ شرکت کننده از نقاط مختلف جهان، برنده شود.
صالحه (۱۴ ساله) حدود یک ماه قبل از موفقیتش در این مسابقه مطلع شد، و پس از مدتی جایزه خود را در مدرسه اش تحویل گرفت.
این دختر فلسطینی در داستان خیالی خود، سوار بر گوسفندش به اسپانیا می رود .. وی در اسپانیا با "لیونل مسی" آشنا می شود و پس از آن مسی به همراه صالحه سوار بر گوسفند به شهرشان و منطقه بادیه نشینان باز می‌گردند .. مسی در آنجا به کودکان بادیه نشین کمک می کند تا برای خود زمین فوتبال بسازند.
در ادامه این داستان، مسی به صالحه سمت مهمی را در باشگاه بارسلون پیشنهاد می‌کند که این دختر پشنهاد کار را نمی پذیرد زیرا او در زادگاهش چوپانی می کند، و به دلیل اسیر بودن پدرش در زندانهای رژیم اشغالگر کمک خرج خانواده اش است.
دادگاه رژیم اشغالگر پدر صالحه "سلیمان حمدین" (
۴۴ ساله) را به ۲۵ سال زندان محکوم کرده است که اکنون ۷ سال از آن گذشته است.
صالحه تأکید می کند که داستانش را از واقعیتهای زندگی خود الهام گرفته؛ و همیشه رویایش این بوده است که زندگی بهتری در زادگاهش داشته باشد، مکانی که همواره خانه های بسیار ابتدایی ساکنان آن به دست صهیونیستها تخریب می شود.
در منطقه محل سکونت صالحه، حدود
۳۰۰ خانواده زندگی می کنند که از کمترین امکانات زندگی مانند برق و آب بی بهره هستند.
ساکنان این منطقه برای رسیدن به محل زندگی خود باید
۲۰ دقیقه را در یک جاده خاکی و نا همواره با خودرو طی کنند.

کتک خوردن پولیس سعودی از دختران


سه دختر عربستانی، یکی از اعضای هیأت موسوم به 'امر به معروف و نهی از منکر' سعودی را در یکی از بازارهای مشهور 'ریاض' کتک زدند.
به گزارش سرویس دینی جام نیوز به نقل از العالم، روزنامه سعودی "الوئام" در سایت اینترنتی خود نوشت: «هنگامی که یکی از نیروهای امر به معروف 3 دختر را که سرگرم خرید بودند برای نصیحت متوقف کرد، آنها به این شخص حمله کرده و او را کتک زدند.»
این روزنامه نوشت: «پس از مدت کوتاهی برادر یکی از این دخترها نیز به این پلیس حمله کرده و او را مورد ضرب و شتم قرار داد.»
پلیس دینی سعودی که تحت پوشش هیأت امر به معروف فعالیت می کند، به دلیل نقض حقوق شهروندان و ایجاد مزاحمت برای آنها، با انتقادهای بسیاری مواجه است.
ه گذشته نیز گروهی از عناصر امر به معروف سعودی در جریان تعقیب خودرو یک خانواده، موجب حادثه دلخراشی شدند که در نتیجه آن راننده خودرو که پدر آن خانواده بود، کشته شد.
عناصر هیأت امر به معروف سعودی در عربستان، مأمور نظارت بر اجرای شریعت اسلامی و برخورد با شهروندان هستند. آنها همه فروشگاه ها، شرکت ها و حتی داروخانه ها را هنگام اوقات شرعی نماز، به اجبار تعطیل می کنند.

کمبود زنان درصفوف نیروهای امنیتی افغانستان

مقامات وزارت دفاع افغانستان روند شمولیت زنان در اردوی ملی را قناعت بخش میخوانند و میگویند هم اکنون صدها زن در سطوح مختلف در اردوی ملی فعالیت دارند.
جنرال دولت وزیری معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان در صحبت ویژۀ به رادیو آشنا صدای امریکا گفت هم اکنون
۳۸۱ زن به عنوان افسر در اردوی ملی افغانستان مصروف خدمت اند و روند جلب و جذب آنان همچنان ادامه دارد.
اقای وزیر به ادامه گفت:
" ما فعلاً در اردو
۲۴۳ تن افسر داریم، ۱۰۴ تن بریدمن داریم، ۷ تن سرباز داریم، ۲۷ تن تحت تعلیم و تربیه در داخل افغانستان است، ۵ تن در ایالات متحده امریکا درس پیلوتی را میخوانند، ۳ تن در ولایت هرات در شیندند کورس و یا درس پیلوتی را میخوانند، در جمع افسران ما یک جنرال داریم که در معینیت نیروهای احتیاط وزارت دفاع کار میکند."

واکنش مقامات
آقای وزیر همچنان میگوید که بخاطر تشویق هرچه بیشتر زنان برنامه های را نیز روی دست  دارند و همچنان زنان در وظایفی گماشته می شوند که طاقت فرسا نباشد:
" وقتی زمانش برسد که برای اکادمی ملی نظامی محصلین را جذب کنیم، زنها آزاد هستند که بیایند امتحان بدهند و به اکادمی ملی نظامی شامل شوند، یا به کورس های داکتری، نرسنگ، یا پیلوتی تمام کورس ها برایشان آزاد است که بیایند و ثبت نام کنند و تسهیلات زیاد تر به زنان در نظر گرفته شده که اینها بیشتر به اردو جذب شوند."
با این حال تعدادی از زنان و دختران افغان که در قطعات اردو و پولیس ایفای وظیفه میکنند میگویند که با وجود این که دختران علاقمند خدمت در نهاد های آردو و پولیس می باشند اما هنوز هم فرهنگ و عنعنات نا پسند موجود در کشور در راه شمولیت دختران به اردو و پولیس موانع ایجاد میکند و از همین رو دختران کمتر جرئت میکنند در این نهاد ها شامل شوند.
نظریات منسوبین زن
شیما یکی از دختران افغان که در اکادمی پولیس مصروف آموزش است در مورد میگوید:
" چون مردم ما تا هنوز به حدی نرسیده اند که بدانند پولیس یعنی چی، وقتی که در بازار میگردم کسانی که مرا می شناسند هر چیز میگونید، اما چون اینجا آمدیم گپ مردم را پشت گوش میکنم، میخواهم این رشته را که انتخاب کردیم به پایان برستانم."
در این حال جنرال خاتول تنها جنرال زن در اردوی ملی افغانستان میگوید که آرزو دارد روزی برسد که زنان افغان نه تنها در افغانستان حتی برای خدمت به سایر کشور ها نیز بروند.
وی در صحبت ویژهء با رادیو آشنا در این مورد گفت:
" ببینین خانم ها از دیگر مملکت ها به افانستان آمدن و اینجا کار میکنند، بخاطر یک مملکت کار میکنند و شعارشان هم این است که بخاطر آرامی کار میکنیم، این آرزو را من هم دارم که روزی ما هم همچو یک قوتی از خانم ها داشته باشیم که ما بتوانیم به دیگر مملکت ها برویم و با دیگر مملکت ها کار کنیم."
تعداد زنان در صفوف نیروهای امنیتی
بر اساس معلومات وزارت دفاع در حال حاضر تعداد نیرهای اردوی ملی به یکصد و نود پنج هزار تن می رسد که از این میان
۳۸۱ تن آن را زنان تشکیل داده اند.
به اساس گزارش ها بیش از یک هزار زن در قطعات پولیس افغانستان نیز ایفای وظیفه دارند و قرار است این رقم تا سال
۲۰۱۴ به پنج هزار تن برسد.
فوزیه احسان - کابل

یک شهرک صنعتی مخصوص زنان درعربستان اعمارمی شود


یک شهرک صنعتی در عربستان سعودی احداث می شود که خاص برای زنان خواهد بود تا فضای مناسب کار طبق رسوم و عنعنات این کشور برای آنها مهیا شود.
اولین شهرک صنعتی که فقط برای زنان خواهد بود درولایت هفوف درشرق عربستان سعودی ساخته می شود وقراراست چندین شهرک دیگر از این نوع نیز دراین کشور ساخته شود.
یکی از اهداف ساختن چنین شهرک ها این است که به زنان فضای بیشتر کار مهیا شود تا آنها استقلالیت مالی بیشتر حاصل کنند ولی درعین حال طبق دستوروعنعنات این کشور از اختلاط زنان ومردان جلوگیری شود.
همچنین پیشنهاد شده که چهار شهرک از این نوع در پایتخت ریاض برای شرکت های که مالک و کارگران آن زنان باشند ساخته می شود.
درعربستان سعودی عدم اختلاط مردان و زنان طبق تفسیر علمای مذهبی این کشور از دین و عنعنات قبیلوی جدا مراعات می شود و زنان حتی اجازهء راننده گی را هم ندارند.
زنان در عربستان سعودی فقط پانزده فیصد قوهء عامله را تشکیل می دهند و اکثریت آنها تنها در جاهای جدا از مردان کار می کنند.
با اینکه مشاغل و کارهای که زنان و مردان در آنجا با هم دارند در این اواخر در عربستان سعودی افزایش یافته، ولی باز هم بسیار کم و محدود می باشند.
پیشنهاد ساختن شهرک های صنعتی زنان پس از آن مطرح شد که حکومت دستور داد که فرصت های کاری بیشتر برای زنان ایجاد شود تا آنها نقش وسیع تر در انکشاف کشور بازی کنند.
ادارهء شهرک های صنعتی و مناطق تخنیکی که احداث شهرک صنعتی زنان در ولایت هفوف را به عهده دارد ابراز امیدواری می کند که این شهرک سال آینده افتتاح شود.
شهزاده منصور بن متعب بن عبدالعزیز، وزیر امور بلدیه و قریه ها این پلان را تصویب کرده است.
صالح الرشید معاون ادارهء شهرک های صنعتی و مناطق تخنیکی عربستان سعودی می گوید که او ممطین است که زنان کفایت کاری خود را در عرصه های مختلف نشان خواهند داد و صنعت های را به پیش خواهند برد که با منافع، طبیعت و توانایی آنها مناسب می باشند.
شهرک صنعتی زنان در هفوف انتظار می رود پنج هزار فرصت کاری را در بخش های نساجی، دوا سازی و آماده ساختن مواد خوراکی مهیا سازد.
تولیدات همه زیر نظر زنان و توسط خود آنها خواهد بود.
ادارهء شهرک های صنعتی و مناطق تخنیکی عربستان سعودی می گوید شهرک هفوف در یک جای مناسب و نزدیک به مناطق مسکونی ساخته می شود تا زنان هنگام رفت و آمد به کار مشکلی نداشته باشند.