آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Wednesday, August 8, 2012

با آرزوها و آرمان های بزرگ یک ملت چه کردند؟


ناهید فرید عضو مجلس نماینده گان

شماره خبر: 39752حکومتداران هنوز به مردم به چشم یک رعیت نگاه می کنند یک رعیتی که نباید بداند در حکومت چه می گذرد و چه می شود؟ گروه رعیتی که حق ندارد حداقل برای سه سال یک خیابان آسفالت داشته باشد
هر ملتی شایسته زعیمی است که برآن حکومت می کند.
روندهای گذشته، زیر نام مردم سالاری چه مسیری را در بیشتر از ده سال در افغانستان پیموده است؟
آیا ذهنیت پذیرش نظام مردم سالار نزد سیاستمداران وجود دارد؟
کسانیکه منادی دموکراسی بودند امروز دموکراسی را درخاک کردند و مشتی از آن را نیز بر چشم مردم زدند و در این میان هنوز تعدادی جرات ندارند بگویند دموکراسی غربی ارمغان غارت ملی بود نه چیز دیگر !
ناهید فرید عضو مجلس نمایندگان ، عقیده دارد: بعد از حکومت طالبان ما وارد یک مرحله گذار شدیم به دموکراسی و مرحله گذار شامل چند مرحله است که ما هنوز به دموکراسی واقعی نرسیده ایم و مهمترین مرحله گذار که ما به آن نرسیده ایم مرحله تحکیم و تثبیت دموکراسی است.
هنوز حکومت افغانستان با کمک مردم و جامعه جهانی به مرحله دموکراسی نرسیده است چرا؟ برای اینکه کسی آستین بالا نکرده نه جامعه جهانی و نه جامعه مدنی و...
انتظار نمی شود داشت که دموکراسی، افغانستان را به بهشت تبدیل کند و یا مشکلات اقتصادی افغانستان را حل کند اما دموکراسی اجازه می دهد تا ما منافع اساسی خود را بشناسیم و از آن دفاع کنیم.
وی در مورد جامعه جهانی که در آغاز ورودش تیری در تاریکی زد و دموکراسی را مطرح کرد گفت: هر کشور دنبال منافع خودش است. جامعه جهانی مخصوصا آمریکا برای مبارزه با تروریزم به افغانستان حمله کرد اما افغانستان باید خودشان سرنوشت خود را تعیین می کردند و می دانستند چه زعیمی را انتخاب کنند همانطور که گفته شده هر ملتی شایسته زعیمی است که برآن حکومت می کند.
با توجه به اینکه در مدت ده سال مواد مخدر در افغانستان در حال رشد است و روسپی خانه ها افزایش یافته است و فساد بیداد می کند، برای مردم این ذهنیت درست شده است که دموکراسی یعنی همین؟
اگر مردم فکر می کنند دموکراسی باید همین باشد، بله یعنی همین!
به طور مثال وقتی سخن از پارلمان افغانستان می شود و پارلمان توانایی این را ندارد تا خواست های خود را به کرسی بنشاند و بتواند وزرای سرپرست را انتخاب کند و وزرا قبلی به عنوان وزیر سرپرست باقی می مانند و مردم صدای خود را نمی کشند یعنی مردم فرهنگ و رشد سیاسی ندارند و نمی فهمند که باید از حکومت بخواهند تا به خواست های پارلمان که نماینده آنهاست جواب بدهد.
مردم باید به نماینده هایی رای بدهند که رای آنها را نمی خرند با نان و... به کسی رای دهند که واقعا از آنها نمایندگی می کند.
وکیلی که رای بخرد حتما رای هم می فروشد این در تمام دنیا وجود دارد زمانی که مردم به رشد فرهنگی نرسیده باشند حتما اینچنین است.
مشکلی که ما، بین حکومتداران خود داریم این است که آنها کشمکش های فرهنگی را وارد نظام کرده اند که حول محور قومی، مذهبی و... می چرخد که مانع ایجاد دموکراسی شده است.
حکومتداران هنوز به مردم به چشم یک رعیت نگاه می کنند یک رعیتی که نباید بداند در حکومت چه می گذرد و چه می شود؟ گروه رعیتی که حق ندارد حداقل برای سه سال یک خیابان آسفالت داشته باشد.
آیا می شود دموکراسی را در افغانستان از نو تعریف کرد؟
ما اگر از دموکراسی لیبرال صحبت کنیم که دو اصل اساسی ملت و دولت است، بستر مطلوب را برای ایجاد شرایط نیاز دارد تا ملت خارج شود از آن بستر قومی و نژادی و مذهبی و تعریفی از منافع ملی بیان کند.
ملتی که هنوز هویت ملی ندارد و چالش دارد برای هویت ملی، چطور می تواند دموکراسی را تعریف کند؟
ما برای اولین بار در افغانستان در قانون اساسی همسویی داریم بین سنت و تجدد، پارلمان و قانون اساسی جدید داریم این تعارف جدید روزنه امید را برای مردم باز می کند اما به شرطی که حاکمان سیاسی خود را مسوول بدانند و به سوال نسل بعدی جواب دهند که با آرزوها و آرمان های بزرگ یک ملت چه کردید؟
شبکه اطلاع رسانی افغانستان

علاقه مندی زنان به پیوستن در صفوف پولیس افزایش یافته است

·         18.05.1391 رادیو آزادی
مقامات بلند رتبه پولیس در شمال افغانستان می گویند، علاقه مندی زنان به پیوستن در صفوف پولیس افزایش یافته است. جنرال بابه جان قوماندان زون 303 پامیر در شمال افغانستان می گوید، اکنون در این زون بیش از 300 تن از خانم ها در بخش های مختلف کشفی و امنیتی ایفای وظیفه می کنند.
وی می گوید، با آنکه افغانستان یک کشور سنتی است، و اکثراً مردم نمی خواهند تا اعضای فامیل های شان یکجا با مردان در صفوف نیروهای امنیتی ایفای وظیفه کند اما در این زون نظر به ولایت دیگر حضور زنان چشمگیر است.
وی می گوید:
«در زون 303 پامیر نظر به سایر ولایات تعداد خانم ها زیاتر جذب شده و مصروف فعالیت هستند. اکنون حدود بالاتر 300 تن از زنان در پهلو برادران شان مصروف فعالیت هستند.»
وی می گوید، نظر به ضرورت های که جامعه ما دارد و علاقه مندی که زنان دارند آنها می خواهند صدها خانم دیگر را نیز به این صفوف جذب نماید.
در همین حال جنرال حبیب سید خیلی قوماندان زون نمبر 5 سرحدی شمال افغانستان می گوید، در این زون نیز 35 خانم ایفای وظیفه می کند.
وی می گوید؛ خانم های یاد شده در بنادر سرحدی و میدان های هوای ایفای وظیفه می کنند اما آنها می خواهد در بخش ترانسپورت زمینی نیز به خانم ها سهم بیشتر دهند.
وی می گوید:
«در زون سرحدی ما 35 نفر زنان ایفای وظیفه می کند که در بنادر ایشکاشم، شیرخان بندر، حیرتان میدان های هوای کندز و بلخ ایفای وظیفه می کند، یک نفر آنها افسر است و دیگران ساتنمند هستند ما می خواهیم تا دیگران نیز مانند این زنان به صفوف پولیس بی پیوندند.»
در همین حال خانم های پولیس نیز از کار با مردان خرسند هستند و می گویند، باید زنان هم مانند مردان به افغانستان خدمت کند. آنها می گویند، وقتی زن با حجاب باشد هیچ مشکل ندارد در ایفای وظیفه با مردان.
چند تن از پولیس زن:
«اینجا من موتر وانی را یاد گرفتم، باید زن هم مانند مرد ایستاد شود و مثل مرد از خود غیرت نشان دهد مثل مرد به افغانستان خدمت کند، این وظیفه همه ما است، وقتی یک زن با حجاب باشد سر جلو موتر چی که سر جلو طیاره پیلوتی هم کند عیب نیست.از زنان دیگر هم می خواهم به صفوف پولیس بی آیند تا به افغانستان خدمت کنند.»
مقامات پولیس شمال می گویند، در افغانستان نسبت به سایر کشور ها دنیا در صفوف پولیس به موجودیت زنان ضرورت بیشتر احساس می شود.
آنها می گوید، با وجود اینکه تعداد زنان افزایش قابل ملاحظه داشته است اما آنها در نظر دارند تا تعداد زنان پولیس را به یک هزار تن برساند و در تمام بخش ها مشکلات کنونی مرفوع شود.

دپلومات ها این نامه را نخوانند



حمید صدیق رئیس تشریفات وزارت خارجه از تاپۀ ریاست تشریفات در حالی که پدرش چپلک فروشی داشته و خودش در شهر مونش آلمان ترکاری فروشی می کرد؛ به میلیونرجدید تبدیل شده.
شبکۀ اطلاع رسانی افغانستان نامه ای را درمورد فضاحت گیج کننده دروزارت خارجه نشر کرده است.
در نامه که عنوانی رئیس جمهور کرزی نگارش یافته، آمده است:
 اجازه فرمائید یک قدری توجه مقام محترم را به وزارت خارجۀ کشور جلب نموده و چند اصل فساد را در قدم اول برشمرده و در قطار فساد پولی نوعیت های دیگری از حقایقی را با شما به تقسیم بگیریم تا در قبال روحیۀ بعد از کنفرانس توکیو انگیزۀ انسانی و وجدانی اراکین بیدارتر گردد.
با این مقدمه که به عوض محمود کرزی، داکتر محمد یوسف، داکتر نور احمد اعتمادی، داکتر محمد موسی شفیق، شهید میوند وال، داکتر عبدالله عبدالله، شهید غفورزی، داکتر سپنتا، داکتر روان فرهادی، زلمی عزیز، آقای شیرزوی و یا داکتر حیدررضا که اشخاصی وطنخواه و شریف و با وقاری بوده اند، جا گرفتن اشخاص فاسد، بی ناموس، وطنفروش، استخباراتی، نوکر و متقلب اسناد تحصیلی در رهبری این وزارت با وقار و با عزت جفا به تاریخ دیپلوماسی افغانستان است و با این امید که خوانندگان محترم این اوراق با بزرگواری و پوزش از کاستی های این یادداشت، صادقانه بپذیرند که هیچ نوع غرض شخصی در نوشتن این یادداشت دخیل نبوده و حقایقی بیش نیست آنچه اینجا امده به پای صحبت خوانندگان می نشینیم.
فساد در وسایل ورود به حریم کاری وزارت امورخارجه:

تقلب اسناد تحصیلی

در اسناد تحصیلی حد اقل سند ورود ماموریت در حریم وزارت خارجه سند لیسانس است و این سوال از جناب شما میشود که وجدان بیدار چگونه اجازه میفرماید که اشخاص ذیل با تقلب گسترده در برابر ظرفیت سازی و شخصیت راقم سطح تحصیل و احترام به ناموس صداقت، با کدام حق نه تنها مامور عادی بلکه در سطح رهبری این وزارت با پرستیژ جای گرفتند:

1_ وزیر خارجۀ شما محترم زلمی رسول که نه تنها داکتر نیستند بلکه بعد از مکتب استقلال به فرانسه بورس گرفته و بورس را سوختانده و ممکن کدام یک سال درس مسلکی پرستاری خوانده باشند و اما نزدیک ترین دوستان ایشان به شمول جناب شما آگاهی دارید که ایشان لیسانسه نیستند. این کرکتر فرومایه، دزد، بیخبر از وزارت و نوکر زور و زر در تاریخ ملت های جهان اولین وزیر خارجه هستند که بصورت مخفی هفته ای دوبار به یکی از سفارتخانه های خارجی تشریف میبرند.
موصوف به علت استعمال خمر و چرس، اکثرا تا حدی مدهوش اند که وزارت را نمی شناسند و با مامورین وزارت غیر دار و دستۀ شب نشینی و فساد دیگر با کسی راهی ندارند که یکی از انواع بدترین فساد در اداره است.
شخصیت های تیم این ابرمرد، عبدالحی حیدر هم خود غرق است و هم به دیگران پاس میدهد، حمید صدیق که سر هزاران ناموس فروش را خاریده، ناصر ضیا حمیدالله خویش وزیرخارجه، تحصیلات صنف نهم مکتب و بقیه اگر هم جور کرده جعلی، حدود 4 چهار لک دالر اختلاص بیت المال و دوسیه در ثارنوالی، بقول وزیر مختار و راننده وقت سفارت ایشان در برلین در یک شب از کارت بانکی هفت مرتبه از بانک پول بیرون کرده در کازینو باخته است و یار شب نشینی های تیم جناب وزیرصاحب امور خارجه.
اکلیل حکیمی و دوسیه های مختلف او که حتمی به شما اخبار آن رسیده چون تمام مطبوعات و همه جهان پر ازین غوغا میباشد.
البته از سفرای شما به شمول عم بزرگوار در مسکو هم سایت های خبری و انترنیتی بقدر کافی پر اند.

2_ معین اداری عبدالحی حیدر از صنف 12 بورس پولند را گرفته و در آنجا به ناکامی اخراج شد و با ازدواج به همسر پولندی عازم آمریکا شده و خود هم تابعیت پولند و هم آمریکایی داشته و داماد آن محترم آمریکایی الاصل و در فساد اخلاق و غارت بیت المال فکر نمیشود که جوره و نظیری داشته باشد، بخصوص در کنفرانسهای دوگانۀ کابل گلهایی را که به آب داده است قابل جبران نیست.
این شخص با نام بد دیگری هم مشهور است که یقینا شما خود خبر دارید. یعنی همین گونه که با ناموس مردم بازی میکند آنها را وسیله هم قرار میدهد. به یقین خود شما خبر دارید.

3_ حمید صدیق رئیس تشریفات شما که میگویند از تاپۀ ریاست تشریفات در حالی که پدرش چپلک فروشی داشته و خودش در شهر مونش آلمان ترکاری فروشی مینمود و چند صبایی هم در هتل آقای ضیاءالله محمود آشپزی میکرد، فعلا به ملیونها دالر دست یافته و قصر پغمان و اماکن وزیر اکبرخان و ملکیتهای دبی و آمریکا همه از برکت لطف شما، اعتماد شما و نوازش دست محبت شماست و این فاسد متجاوز نوامیس مردم، با سرنوشت صدها انسان شریف وزارت امور خارجه بازی کرده و خواهد کرد و تحصیلاتش فقط و فقط صنف 11 یازده مکتب است.
4_ حمید ناصر ضیا از اقارب وزیر افخم رئیس چهارم سیاسی، تحصیلات فقط صنف نهم مکتب نادان خوش لباس قاچاقبر انسان از ایتالیا و ترکیه به اروپا و دزد بیت المال 4 چهار صد هزار دالر دوسیه در ثارنوالی موجود.
5_ ادریس امانی تایپست وزارت با جعل سند فراغت و ازینکه دختران معصوم مردم را با عبدالحی حیدر به تقسیم میگرفت رئیس منابع بشری این وزارت شده و فعلا وزیر مختار در پاریس است. تقرر یک تایپست بحیث رئیس منابع بشری و باز هم وزیر مختار در پاریس کفر ادراه است و باید از همان روز اول جنازۀ وزارت امور خارجه خوانده میشد.
6_ آقای ملک قریشی رئیس دفتر وزیر و شخص فوق العاده با صلاحیت که خسر برۀ شما هم میباشد و آوازه اینست که موصوف هم تحصیل ندارد اما قضاوت این موضوع را به شما میگذاریم که اگر تحصیل دارد و یا ندارد شما خبرید. آنچه که مثل آفتاب روشن است اینست که در حضور صدها انسان شریف وزارت امور خارجه، آوردن خسربرۀ رئیس جمهور در چنین پستی و آنهم دست اندازی بهر کار و تشبث در امور دیگران که ناشی از بی کفایتی وزیر خارجه است کار بسیار خوش آیند نمی باشد. شخصی که تحصیل نداشته باشد و تجربه و شناخت او بدون یک روز ماموریت و کار در چوکات اداره و بخصوص وزارت خارجه و بعد هم تصمیم تمام وزارت را بگیرد طبعا کار به همین جا میکشد.
جلالتمآب محترم رئیس جمهور!
مطالب فوق در مورد اسناد تحصیلی فقط مشت نمونۀ خروار است که رهبری وزارت امور خارجه در چنگ چه کسانی در افتاده و دست و پای میزند؟ اما نمونه های دیگری از فساد هم وجود دارد.
این اشخاص یک جفای دیگری را هم نمودند و آن اینکه با اعمال نفوذ، یک جمع کثیری از افراد بی تحصیل را به این وزارت وارد نمودند که تعداد زیادشان اناثیه هستند و ... و به قول یکی از افراد مهم منابع بشری این وزارت اگر اسناد تحصیلی وزارت خارجه محاسبه و تفتیش گردد پنجاه درصد مامورین این ده سال اخیر باید اخراج گردند.

مقرری های سفرا :
بصورت کل در تقرر سفرا تحصیل، تابعیت، تقوی و سابقۀ کار در کادر وزارت خارجه درنظر گرفته نشده است. بصورت کل یکی از مفاسد رایج در زیر چتر آقای زلمی رسول، مقرری های غیر عادلانه بخصوص زیر نفوذ دو، سه شخص مفسد از قبیل حیدر و حمید صدیق و غیره هست که سرنوشت صدها مامور وزارت در نظر گرفته نمیشود و اما واسطه و وسیله و پول و وکیل نقش اساسی دارند.
بخصوص نقش یوسف اعتبار بحدی موثر واقع شد که اوازه هست که جناب شما روزی به زلمی رسول گفته اید که تو وزیر خارجه من هستی یا یوسف اعتبار؟
بهره گیری های جنسی که در فرهنگ ملت شریف بی ناموسی گفته میشود، نمونۀ دیگری از فساد در وزارت امور خارجه میباشد. شما تفتیشی فرستاده و سکرتران وزیر و معینان و روسای شوقی وزارت خارجه را بررسی نمائید. در تاریخ وزارت امور خارجه به این بی حیائی پیش امد نشده، حتی بخاطر خالی ساختن میدان این قبیل فساد ها همین چند مفسد کوچ کشی هایی در وزارت خارجه صورت گرفته و بنام مشاورین و سکرترها تعمیر مرکزی در خدمت دوشیزه های سینیر ادوایزر ها قرار میگیرد و ریاستهای سیاسی و حقوق و معاهدات و سرحدی و ملل متحد همه به تکاوی ها و مراجع دیگر خلاف تمام اصول و ضرورت رانده میشوند و وزیر مفلوک و مفسد و غرق چرس و مشروب اصلا خبر نیست که زیر ریش او چه میگذرد؟

مسایل قومی:

مسایل قومی که متاسفانه از طریق حلقۀ نزدیک به جناب شما دامن زده میشود تا جایی معمول شده که برخی ها فقط به ناگزیری جاگرفتن در مقامات بلند بارکزی و پوپل زی و داود زی و موسی زی شده اند و این پروسه هم جریان دارد. نمونه های مثال رئیس تشریفات و سفیر هالند هردو قزلباش و تشیع کابل یکی پوپل و یکی هم بارکزی شده اند و ارزش شان بالاتر رفته است (ان اکرمکم عند الله اتقا کم)
دوسیه داود یار که از انجو به برکت وزیر محمد زایی داخل وزارت خارجه شده و فورا سفیر لندن معرفی شد نا مکمل است و معاون ملل متحد که شش ماه تیر ناشده وزیر مختار سویس میشود، داود زی کمونیست مفسد سفیر ازبکستان میشود، علی خیل سفیر چین میشود، شگوفان عضو کمیته مرکزی پرچم سفیر اتریش و ابقا میشود، ملک قریشی سفیر مالیزیا میشود، فاطمی سفیر در جاپان خانم پروانه را که نزد وی سکرتر محلی بوده و یقینا روابطی نیکی هم داشته اند، بطور بی سابقه برای ده روز در حریم وزارت مامور مقرر نموده و بعد از ده پانزده روز سفیر ما در جاپان او را میپراند، هارون الکو که خبرها حاکی از شخصیت نیک و پاک او میباشد در اثر دسیسۀ اکلیل حکیمی از سفارت واشنگتن ختم وظیفه میشود، ده ها دختر خانم ها و خانم ها بدون آنکه به وزارت پای شان برسد به خارج مقرر میشوند، اسد عمر مفسد و داخل تیم فساد حیدر و حمید صدیق سفیر پاریس میشود و ده ها مثال دیگر همه نمونه های فساد دراین وزارت با آبرو و با عزت است.
جلالتمآب محترم رئیس جمهور!
در اخیر با عذرخواهی از مقام شما بنا بر زحمتی که در خواندن این یادداشت به شما داده شده، مشوره میدهیم که اگر واقعا در حرفهای خود صداقت دارید و مصمم به مبارزه علیه فساد هستید و وجدان خود را به محاکمه میگیرید، در وزارت خارجه شروع بکار نموده و در قدم اول گریبان وزارت خارجه و مامورین شریف این وزارت را از چنگال فساد و بدخواهی و بی کرکتری و تبعیض و شرارت نجات داده و با ختم وظایف اشخاص خبیث، برعکس افراد صاحب تحصیل، صاحب آبرو، صاحب سابقۀ کار و صاحب وطن را که تجارب کاری شان در وزارت خارجه مورد آزمون قرار گرفته باشد روی صحنه بیاورید و با مسولیت از انها کار بگیرید تا هم ملت آرام باشد و هم شما راحت وجدانی داشته باشید.
به شما بهتر معلوم که مامورین وزارت خارجه به استثنای افرادی نامطلوب اخیر که بدون استحقاق و با واسطه و فشار به این وزارت آمده اند، دیگران همه مردم هوشیار و آگاه و تیزبین و با ریشه و پنجه هستند که خدا نخواسته روزی با درج حقایقی از رخدادها دراین وزارت سند بدنامی شما تسجیل تاریخ نگردد.
شاید هم مامورین وزارت خارجه از شما بیشتر به این ملحوظ توقع داشته باشند که هم رئیس جمهور کشور هستید و هم روزی به فامیل مشترک وزارت خارجه متعلق بودید و به سمت معین سیاسی این وزارت اشتغال داشتید.
با امید اینکه تصمیم جلالتمآب شما رئیس جمهور در خلاصی مامورین وزارت خارجه از چنگال بی عدالتی دراین وزارت قدم اول جدال شما علیه فساد اداره شده و اجازه دهید با حاکمیت وجدان و شهامت، اعتماد حد اقل یک گوشه از تمکین ادارۀ خود را جلب نمائید.
با احترام
میر احمد پویا