آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Tuesday, August 7, 2012

آغاز کمپاین وسیع آگاهی عامه در مورد منع خشونت علیه زنان


هفدهم اسد 1391 خورشیدی
وزارت امور زنان خبر می دهد که برای تطبیق فرمان شمارۀ 45 ریاست جمهوری، کمپاین سراسری آگاهی زنان راه اندازی شده است.
امروز ورکشاپ سه روزۀ رؤسای امور زنان ولایات کشور به منظور راه اندازی کمپاین وسیع آگاهی عامه در مورد منع خشونت علیه زنان در کابل به پایان رسید.
حسن بانو غضنفر وزیر امور زنان، که در جریان این ورکشاپ سخن می زد، هدف از برگزاری این ورکشاپ را تطبیق فرمان شماره 45 ریاست جمهوری دانسته و گفت که کمپاین سراسری آگاهی عامه در مورد کاهش خشونت علیه زنان آغاز شده است.
گفتنی است که چندی پیش ریاست جمهوری با صدور فرمان شمارۀ 45 خواستار راه اندازی کمپاین آگاهی عامه در مورد کاهش خشونت علیه زنان شده بود.
وزیر امور زنان می گوید که برای پیشرفت زنان باید به آنان اعتماد کرد و به آن ها فرصت داد تا پیشرفت کنند.
او گفت که تا شش ماه آینده گروه نظارتی این وزارت باید آغاز به کار کرده و اولین گزارش را نیز به شورای وزیران کشور بفرستد.
او همچنان وزارت زنان را اولین وزارتی خواند که در 33 ولایت کشور دارای ریاست می باشد.
رؤسای امور زنان از ولایات مختلف، از مشکلاتی چون عدم دسترسی به خدمات تعلیمی، صحی و خشونت ها در آن ولایات شاکی اند.
فاطمه کاظمی رییس امور زنان ولایت بامیان می گوید که وضعیت تعلیم و تربیۀ زنان در این ولایت بسیار خوب بوده، ولی از دسترسی زنان به خدمات صحی ابراز نگرانی کرد.
فوزیه حبیبی معین اداری وزارت امور زنان نیز گفت که در حال حاضر در سطح رهبری وزارات کشور 9 درصد زنان حضور داشته و در سطوح پایین تر 21 درصد زنان حضور دارند که باید تا سال 2020 حضور زنان در سطح رهبری وزارت ها خانه ها به سی درصد برسد.
گفتنی است که بسیاری از زنان به خاطر عدم آگاهی از حقوق شان مورد خشونت قرار می گیرند و با آگاهی آن ها مسلمن در کاهش این خشونت ها مؤثر خواهد بود.

مرتضی حسینی - کابل

خود کشی یک بانوئی جوان در ولایت هرات

قدیر شاهین – هرات
دوشنبه ١٦ اسد ١٣٩١ ساعت ٢٢:٠٦
یک بانو جوان در ولسوالی کشک کهنه ولایت هرات از آنچه که خشونت های خانوادگی بالای او گزارش شده، دست به خود کشی زده است.
عبدالرووف احمدی سخنگوی قوماندانی زون ساحوی 606 انصار در غرب کشور می گوید این زن با خوردن "مرگ موش" خود کشی کرده است.
یک بانو جوان در ولسوالی کشک کهنه ولایت هرات از آنچه که خشونت های خانوادگی بالای او گزارش شده، دست به خود کشی زده است.
به گفته احمدی این زن حدود 25 ساله بوده و فاملیش او را به نام سفر گل صدا می کرده است.
هرات از ولایت های خبرساز در جریان چند هفته اخیر بوده است.
اختطاف کودکان و افزایش ناامنی از جمله رویداد های مهم ولایت هرات در جریان چند هفته اخیر بوده است.
در تازه ترین رویداد، شماری از داکتران، صنعتگران، شورای متخصصان و چند نهاد دیگر در اعتراض به افزایش آدم ربایی دست به اعتصاب زده اند.
آنان اعلام کرده اند تازمانی که مشکلات اجتماعی و امنیتی ولایت هرات به صورت جدی رفع نشود دست از اعتصاب نخواهند کشید.
با این حال احمدی می گوید هرچند انگیزه اصلی این خود کشی تا کنون به صورت دقیق معلوم نیست اما ممکن است خشونت های خانوادگی عامل اصلی این رویداد باشد.
مسئولان امنیتی ولسوالی کشک ولایت هرات می گویند تحقیقات در زمینه خود کشی سفر گل آغاز شده و به زودی جزییات بیشتر آن به نشر خواهد رسید.
پیشتر نیز یک دختر 18 ساله پس از مشاجره لفظی با خانواد اش در همین ولسوالی با خوردن داروی کشنده دست به خود کشی زد.
با این وجود بر اساس گزارش های منتشر شده از سوی نهاد های حقوقی، ولایت هرات بلند ترین آمار خود کشی زنان و دختران را به خود اختصاص داده است.
خبرگزاری بخدی

افغانستان، مردم سالار و یا قبیله سالار؟

شماره خبر: 39731    تاریخ  /۱۳۹۱/۵/۱۷
ما نمی توانیم دموکراسی که امروز در غرب داریم را در افغانستان هم داشته باشیم چرا که آنها به دموکراسی با توجه به تاریخچه خودشان رسیده اند و دموکراسی آنها انعکاس داشته های قبلی آنهاست

جامعه جهانی به ویژه غربی ها که طبل مردم سالاری را در سال اول حضورشان نواخته بودند دیگر علاقه چندانی به ادامه آن ندارند. چنانچه دو سال قبل رییس جمهور اوباما گفت: علاقه چندانی به دموکراسی کاملا عیار ندارد و این کشور به بهشتی روی زین مبدل نخواهد شد و تنها سعی بر این است که افغانستان دوباره لانه ای برای هراس افکنان تبدیل نشود.
فرخنده زهرا نادری عضو مجلس در برنامه به روایتی دیگر در باره اینکه آیا در جامعه ای مثل افغانستان، دموکراسی از نوع افغانی وجود دارد؟ گفت : من به این باور هستم که در افغانستان دموکراسی وارد شده است. اولین بار است که در افغانستان رییس جمهور توسط آراء مردم انتخاب شده است برای ما افغانها این مهم است که از این مرحله دموکراسی به کجا برویم؟ دموکراسی را ما در شرایطی به افغانستان آوردیم که افغانستان یک مرحله بسیار جنگ و نا امنی را گذرانده بود، در این مرحله که دموکراسی را وارد می کنیم پیچیدگی هایی را در آینده خواهد داشت پس مرحله اول دموکراسی در افغانستان، وارد شده است.
وقتی می گوییم حاکمیت مردم آیا مردم به مرحله ای رسیده اند که تفاوت ها را بفهمند مثلا بین تمام کاندیدها انتخاب صحیحی داشته باشند؟
دموکراسی به این معنا نیست که وقتی دموکراسی می آید تمام داشته های انسان ها در گذشته از بین برود برای اینکه ما نمی توانیم دموکراسی که امروز در غرب داریم را در افغانستان هم داشته باشیم چرا که آنها به دموکراسی با توجه به تاریخچه خودشان رسیده اند و دموکراسی آنها انعکاس داشته های قبلی آنهاست.
دموکراسی در افغانستان وجود دارد اما همین فرصت که مردم بتوانند رهبرهای خود را درست انتخاب کنند داده نشده است.
آیا واقعا ذهنیت پذیرش دموکراسی نزد سیاستمداران افغانستان وجود دارد؟
شاید سیاسیونی باشند که این ذهنیت را داشته باشند اما از یاد نبریم کسی که به مرحله قدرت می رسد نمی تواند همه چیز را کنترل کند برای همین نیاز به نظارت مردم دارد که باید حتمی باشد اگر مردم صدای خود را نکشد سیاستمداران مسیرخود را عوض می کنند.
خوف بزرگی را که ما درافغانستان داریم این است که حالی که دموکراسی وارد افغانستان شده است چطور تثبیت شود و نهادینه شود؟ نهادینه کردن دموکراسی چطور می شود؟
نهادینه کردن با سیستم و مکانیزم انجام می شود اما هنوز در افغانستان سیستم های بسیار ضعیفی داریم که سیستم تبدیل شده به فرد و فرد وقتی میاید محور اصلی می شود اگر قدرت هم داشته باشد این قدرت بزرگی که دارد را نمی تواند کنترل کند و بسیار خطرناک برخورد می کند.
آیا می شود بستر دموکراسی را ایجاد کرد؟ و یا به حرف اوباما کنیم که دیگر دنبال دموکراسی آنچنانی نباشیم و سنت گرایی و قبیله گرایی گذشته را ادامه دهیم؟
حرف های اوباما می تواند تاثیرات خود را داشته باشد اما اگر از زاویه افغانی ببینیم این به رییس جمهور دیگر کشورها نمی رسد که افغانستان را تعریف کند و این به ما برط دارد و اگر ما افغانها می خواهیم دموکراسی داشته باشیم باید خود وارد عمل شویم.
دموکراسی تماما جنبه مثبت ندارد و جنبه های منفی هم دارد مانند حاکمیت اکثریت، که این اکثریت می تواند تا تصمیم غلط بگیرد و موضوع را درست درک نکرده باشند.
ساختارها مختلفی در افغانستان وجود دارد و متاسفانه دموکراسی در آنجا نهادینه نشده است که ربط می گیرد به سه قوه قضائیه، مقننه و اجرائیه و نهادهای جامعه مدنی که بخش قدرت بزرگ است و به رشد کافی برای کنترل نرسیده اند. انقلاب همیشه نباید با انقلاب بوجود آید بلکه می تواند با منطق مردم، تغییرات بوجود آید.

نابودی سیستماتیک نظام در کشور

تاریخ انتشار:   ۱۷:۱۶    ۱۳۹۱/۵/۱۴

شکریه بارکزی نماینده پارلمان کشور یکی دیگر از جمله وکلایی بود که به طرح سوال از دو وزیر دفاع و داخله پرداخت و به عنوان سوال اول از وزیر دفاع چنین گفت : سوال اول من مشخص از وزیر دفاع جمهوری اسلامی افغانستان است.
یک سال و شش ماه قبل از این جناب وزیر صاحب گفتند که ما دکترین نظامی داریم دکترین نظامی، برای نیروهای امنیتی افغانستان به منزله یک قانون اساسی در یک کشور است اما بدبختانه بعد از مدت ها در جلسه ای که با رییس جمهور داشتیم یافتیم که وزارت دفاع ملی فاقد دکتورین نظامی است که آیا سیاست افغانستان تعرضی است که به هیچ عنوان نه بلکه در سیاست و مشی دفاعی هم کوتاهی های داشته است هرچند رییس جمهور حکم کرد که بر وزیر صاحب دفاع که این سند معتبر تهیه و به دسترس شورای ملی قرار بگیرد و امروز از آن تاریخ هشت ماه سپری می شود و از دکترین خبری نیست.
نادیده گرفتن قانون اساسی افغانستان در خصوص دفاع از تمامیت ارضی افغانستان مطابق ماده 55، عدم رعایت قانون اساسی در خصوص اعمال صلاحیت ها محدود شدن صلاحیت های وزرا در خصوص روابط تنظیمی ، قومی ، مذهبی و... عدم شفافیت در کارایی وزارت دفاع بخصوص در قراردادی ها و مقرری ها .
سوء استفاده از موقف رسمی در غصب املاک و جایدادها .
تبدیل شدن وزارت دفاع به یک دستگاه مافیای و بدبختانه در بسا موارد به سازمان استخباراتی کشور بیگانه مثل حمله مخالفان به وزارت دفاع که هنوز افرادی که به ماشین شان انتحار کننده را به داخل وزارت خانه ساختندهنوز هم در همان وزارت خانه ایفای وظیفه می کنند به عنوان نزدیکان وزیر .
عدم رعایت و احترام به تمامیت ارضی افغانستان و عدم استفاده به مصرف بجا از پول کمک شده و پول بیت المال مردم افغانستان در راستای ساختن اردوی متعهد به منافع ملی مردم افغانستان در جهت دفاع از استقلال و نوامیس ملی و... بر هم زدن سیستماتیک سیستم آموزش و کادری در وزارت دفاع، به گونه مثال حذف هزاران افسر امروز که زاده و پرورده استادان با تجربه حربی شوانزی بودند متاسفانه امروز به هر شاگرد حربی شوانزی 11هزار افغانی به مصرف می رسد ولی متاسفانه بعد از سه سال آنها نمی توانند به تحصیلات بپردازند و آنها دوباره تابع امتحان شناخته می شوند و در بسیاری از موارد از جذبشان به پهنتون های ملکی هم صرف نظر می شود چون محدودیت دارد و آنها تنها به حیث فارغین صنف 12محسوب می شوند و هیچ امتیازی ندارد و این جفا به مهدی است که بهترین افسران را به افغانستان داده است.
تبدیل شدن سیستماتیک نظام برای از بین بردن اردوی متعهد، بگونه مثال مکتب اینجینری که در گذشته از یک اعتبار با ارزشی برخوردار بود امروز با حفظ نام مکتب اما با کورس های کثیرالمدت 12هفته الی هشت هفته ایفای فعالیت می نماید . در عین حال سردرگمی در چگونگی قراردادها و چگونه اراستن ارایش تسهیلات اردوی افغانستان یکی از چالش هایی است که در آینده ما را با مشکل دفاع از حریت های افغانستان مواجه خواهد کرد.
یک سوال که جدا در ذهن هر افغان خطور می کند و ما تا امروز هیچ جوابی برایش نداشتیم این است که چرا پروسه انتقالی که با تفاهم وزارت دفاع به عنوان مسئول پروسه انتقال در چهار سال قبل در لیس بن تعهد شد مردم افغانستان دیر وقت مطلع شدند و چرا این پروسه موازی و در عین زمان با تغییر رهبری واقع شد ؟ که انتخابات در 2014 و این انتقال ها دو موضوع را در یک وقت بوجود می آورد که سوالات زیادی را بوجود می آورد.
به عنوان یک مادر و یک زن افغان از پشت این تریبیون به سهم همه برسانم افغانستان مهد ازادگان بوده و می ماند و ما اختیار کشورمان را به افراد وابسته به استخبارات منطقه هیچگاه نداده و نمی دهیم و با دست خالی از کشور خود دفاع می کنیم و هر همسایه ای که قصد دخالت دارد درس از گذشته بگیرد.
شبکه اطلاع رسانی افغانستان

افغانستان در جمع سه کشور برتر دنیا، در فساد

تاریخ انتشار:   ۱۶:۰۹    ۱۳۹۱/۵/۱۲

در صورتی که اداره افغانستان اداره فعلی باشد و در صورتی که به کار گماشتگان، عین همین افراد و اشخاص فعلی باشد این فرمان هم فراموش خواهد شد مانند فرمان های قبل و اگر با افراد و اشخاص جدید بخواهد این اصلاحات را بیاورند ممکن است عملی شود و گرنه تنها یک فرمان سمبلیک برای جامعه جهانی است.
بانو رضایی نماینده در پارلمان کشور، در باره فرمان تازه رییس جمهور برای از بین بردن فساد اداری و ... گفت: امیدوارم تا ما شاهد مبارزه علیه فساد اداری در افغانستان باشیم اما متاسفانه این فرمان برخی از مشکلات و نواقصی را هم با خود دارد برای انکه دیر هنگام صادر شده است و ما از خیلی قبل ها شاهد این بودیم که فساد در ادارات وجود داشت که سازمان شفاف سازی بین المللی در سال 2011افغانستان را در جمع سه کشور فاسد دنیا معرفی کرد.
در کنار دیر هنگام بودن، مشکلات دیگری هم در این فرمان وجود دارد مثلا مکانیزم های اجرایی برای تطبیق این فرمان در نظر گرفته نشده است من باور دارم زمانی یک فرمان عملی خواهد شد که از قبل بسترهایی برای تطبیق فرمان آماده شود.
در نفس فرمان هم مشکلاتی وجود دارد مثل زمان، که سه ماه و شش ماه در اکثر موارد به نظر می رسد که معلوم دار حجم کاری زیادی را بعد از سه ماه و شش ماه بوجود خواهد آورد که از لحاظ عملی مشکل خواهد بود اما در کل فرمان خوبی است.
وی افزود: فساد در افغانستان توسط دکان دار افغانستان بوجود نیامده است و یا توسط شهروند عادی و معمولی افغانستان، بلکه توسط مقام های رده بالا بوجود آمده است و باید برای از بین بردنش هم از همان رده های بالا شروع کرد.
وزیر و وکیلی که امروز آغشته به فساد است نمی تواند تطبیق کننده این فرمان باشد.
باید قبل از صدور این فرمان، یک اصلاحات اساسی در افغانستان می آمد حداقل در نهادهای اجرایی کسانیکه به صورت برجسته در فساد افغانستان نقش داشتند به انزوا قرار می گرفتند و افراد جدید جایگزین می شد که گذشته سرشار از فساد نمی داشتند.
ما توقع داریم توسط مریض، مریض را درمان کنیم. رییس جمهور هنوز هم وقت دارد تا قبل از تطبیق این قانون اصلاحات را بیاورد و بعد از آن شروع به تطبیق قانون کند.
با توجه به فرمانهای قبلی رییس جمهور که اجرا نشده است چقدر جای امیدواری است تا این فرمان اجرا شود؟
خانم رضایی گفت: در صورتی که اداره افغانستان اداره فعلی باشد و در صورتی که به کار گماشتگان عین همین افراد و اشخاص فعلی باشد این فرمان هم فراموش خواهد شد مانند فرمان های قبل و اگر با افراد و اشخاص جدید بخواهد این اصلاحات را بیاورد ممکن است و گرنه تنها یک فرمان سمبلیک برای جامعه جهانی است.
اگر رییس جمهور واقعا می خواهد که این فرمان را عملی بسازد باید دو مکانیزم را در دست بگیرد اول از امروز و با صدور فرمان، اصلاحات جدی را در دست بگیرد تا زمینه ساز تطبیق فرمان شود و دوم اینکه مکانیزم های مبارزه علیه فساد اداری را دولت افغانستان باید روشن بسازد مثلا در کدام اداره چه مکانیزمی؟ توسط چه افرادی؟ و چطور پیش رود؟
توقعاتی را که جامعه جهانی داشت به هیچ عنوان در این فرمان و در فرصت باقی مانده اجرا نخواهد شد، برای اینکه فرمان دیر هنگام بوده و مکانیزم های فرمان تطبیق نشده است ولی دستاورد اندکی را هم که مردم انتظار دارند زمانی میسر خواهد شد که رییس جمهور افغانستان، ادارات موازی را خاتمه ببخشد و صلاحیت ها را برای ادارات روشن بسازد و از درون دولت افغانستان از همین امروز اصلاحات را بیاورد.
رییس جمهور در این فرمان خواسته از دادگاه عالی تا به پرونده های مربوط به غصب زمین ها، فساداداری و قتل های زنجیره ای در شش ماه آینده رسیدگی کند و رییس محکمه گفته برای رسیدگی به هر پرونده مطابق با قانون ده ماه نیاز است. نظر شما چیست؟
خانم رضایی گفت: همانطور که گفتم کاستی هایی در این فرمان وجود دارد مثلا گفته شده مسائل را در سه ماه و یا شش ماه بررسی کنید که ما بعد از این مدت شاهد یک لیست بلندی از طرف ادارات خواهیم بود که تنها خواستند به درخواست رییس جمهور عمل کنند و راست و دروغ را با هم یکی کردند.
ما در محاکم خود شاهد یکی و دو پرونده نیستیم و هزاران پرونده است که حداقل در مدت 11 سال روی هم انباشته شده است و غیر ممکن است در این مدت، ارائه داده شود مگر اینکه طوری ارائه شود که در آن عدالت به هیچ عنوان رعایت نشده باشد.
تاکید بر حکومتداری خوب چیست؟
زمانی که پارلمان افغانستان شکل می گیرد توقع مردم افغانستان این است که با نظارت های جدی فساد را در افغانستان مهار کنند اما کارکرد چند ساله افغانستان نشان می دهد که پارلمان کارکرد خوبی نداشته است و تعدادی از وکلا هم مشکوک به فساد هستند.
اگر ما توقع داشته باشیم با هیات ضعیف پارلمان می توانیم جلوی فساد را بگیریم کاملا در اشتباه هستیم. امروز فساد در دولت و حکومت افغانستان وجود دارد و مبارزه علیه فساد هم باید از همانجا شروع شود نه از دهقان افغانستان.
مردم افغانستان از چه کسی توقع داشته باشند؟
یک نقطه آغاز فشار، افکار عمومی تواند باشد و نقطه دوم فعالیت جامعه مدنی و رسانه های افغانستان و... می تواند به عنوان قوه های فشار استفاده شود و نکته بعد این است که رییس جمهور و پارلمان ملزم شناخته شدند در اعمال این قانون.
پارلمان که زمانی نظارت گر قوی می تواند باشد که خود پارلمان، با شفافیت به مردم اعلام کند که اتهامات وارد شده به پارلمان اشتباه است و اگر درست است ابتدا پارلمان از خود شروع کند.
کسانی که فرمان رییس جمهور را عملی نکنند با آنها چطور برخورد خواهد شد؟
به نظر من اگر رییس جمهور یک عزم جدی داشته باشد در این زمینه، کار بسیارخوب است و کسانی که احمال می کنند وظایف خود را، مورد پیگیری قرار دهند و بررسی شود به عملکرد آنها .
شبکه اطلاع رسانی افغانستان